Temat progów zwalniających od lat budzi we Wrocławiu gorące dyskusje. Dla jednych to niezbędny element uspokojenia ruchu i zwiększenia bezpieczeństwa, dla innych – utrapienie niszczące zawieszenie i spowalniające ruch. Niezależnie od opinii, wkrótce na mapie miasta pojawi się ich znacznie więcej.
Trzy rodzaje spowalniaczy. Które spotkasz na swojej drodze?
Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta planuje montaż trzech różnych typów progów, dostosowanych do charakteru danej ulicy:
- Progi sinusoidalne – to najbardziej nowoczesne i przyjazne dla zawieszenia rozwiązanie. Ich łagodny profil pozwala na płynne, ale skuteczne ograniczenie prędkości bez gwałtownego hamowania.
- Progi wyspowe – sprytne rozwiązanie stosowane na ulicach, którymi kursuje komunikacja miejska. Umieszczone pośrodku pasa ruchu zmuszają do zwolnienia kierowców aut osobowych, jednocześnie umożliwiając swobodny przejazd autobusom, których szeroki rozstaw osi pozwala "ominąć" przeszkodę.
- Progi liniowe – najbardziej radykalny typ, zajmujący całą szerokość jezdni. Nie da się ich ominąć ani jednym kołem, ani nawet motocyklem, co gwarantuje skuteczne wyhamowanie ruchu.
Bezpieczeństwo pieszych kontra komfort kierowców
Inicjatywa montażu nowych progów najczęściej wychodzi od samych mieszkańców, rad osiedli, a czasem także służb, które wskazują miejsca szczególnie niebezpieczne. Głównym celem jest ochrona pieszych, zwłaszcza w rejonach szkół, żłobków i ruchliwych przejść. Zmuszenie kierowców do zwolnienia do prędkości 20-30 km/h drastycznie zmniejsza ryzyko tragicznych w skutkach potrąceń.
Kierowcy kontrują argumentami o niszczeniu zawieszenia, rysowaniu podwozia i zwiększonym zużyciu paliwa, spowodowanym cyklicznym hamowaniem i przyspieszaniem. Batalia między komfortem jazdy a bezpieczeństwem niechronionych uczestników ruchu trwa w najlepsze.
Nowe progi zwalniające we Wrocławiu. Pełna lista lokalizacji
Nowe elementy uspokojenia ruchu pojawią się w kilkunastu lokalizacjach na terenie całego miasta. Najwięcej zaplanowano w pobliżu placówek edukacyjnych i na głównych arteriach, takich jak aleja Kochanowskiego. Oto szczegółowa lista:
- al. Kochanowskiego – 6 par progów wyspowych przy przejściach dla pieszych w rejonie ulic Szramka, Czackiego i Smoleńskiego
- ul. Wyszyńskiego – 2 pary progów wyspowych przy skrzyżowaniu z ul. Daszyńskiego
- ul. Rumiankowa – 5 progów sinusoidalnych przy skrzyżowaniach i przejściach
- ul. Smętna – 5 progów liniowych
- ul. Mieszczańska – 4 progi sinusoidalne
- ul. Grodzieńska – 4 progi liniowe
- ul. Małopanewska – 3 wyspowe progi przy skrzyżowaniu z ul. Kłodnicką
- ul. Kłokoczycka – 3 pary progów wyspowych
- ul. Raciborska – 3 progi liniowe
- ul. Bytomska – 3 progi liniowe
- ul. Łukowa – 2 progi sinusoidalne w pobliżu Żłobka nr 15
- ul. Szybowcowa – 1 próg sinusoidalny przy Domu Handlowym Astra
- ul. Krasińskiego – 1 próg wyspowy przy skrzyżowaniu z ul. Komuny Paryskiej
- ul. Komuny Paryskiej – 1 próg wyspowy przy Szkole Podstawowej nr 2 (I etap prac)
- ul. Kuronia i Spiska – 1 próg liniowy na skrzyżowaniu
- ul. Buraczana – 1 próg sinusoidalny na wysokości posesji nr 21a
Kiedy kierowcy muszą przygotować się na zmiany?
Choć lista jest długa, na realizację inwestycji trzeba będzie jeszcze poczekać. ZDiUM czeka na oferty od wykonawców do 17 października. Zgodnie z harmonogramem, umowa z wybraną firmą ma zostać podpisana na przełomie listopada i grudnia 2025 roku.
Sam montaż progów rozpocznie się wiosną 2026 roku, a wykonawca będzie miał na to pięć miesięcy. Prace będą prowadzone pod ruchem, jednak kierowcy muszą liczyć się z lokalnymi utrudnieniami, w tym z połówkowymi zamknięciami jezdni w miejscach montażu.
Źródło: Gazeta Wrocławska
