Z Wrocławia do Warszawy w niecałe dwie godziny? Z Kolejami Dużej Prędkości będzie to możliwe! Spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła przetargi na prace przygotowawcze dla projektowanych pierwszych odcinków Kolei Dużych Prędkości Warszawa - CPK - Łódź i Łódź - Sieradz - Wrocław.
Koleje Dużej Prędkości. Przetarg dotyczy trzech obszarów
Rzecznik spółki przekazał, że przetargi dotyczą trzech obszarów: robót rozbiórkowych wraz z pracami towarzyszącymi, rozpoznania podłoża budowlanego wraz z opisem metodyki badań gruntowych i wyników wraz z modelem geologicznym, a także wycinki drzew i krzewów oraz prac porządkowych - karczowania karpin i frezowania pni wraz z zagospodarowaniem biomasy.
"Pierwsze roboty w ramach zawartych umów ramowych rozpoczną się zgodnie z harmonogramem już w tym roku. Najpierw dla szprychy CPK nr 9 na odcinku Warszawa – CPK – Łódź, z którego pasażerowie powinni zacząć korzystać w 2028 r. wraz z uruchomieniem I etapu lotniska. Liczymy na wyłonienie w przetargach doświadczonych wykonawców, którzy sprawnie przygotują teren budowy dla linii kolejowych" - informuje rzecznik spółki CPK, Konrad Majszyk.
W przetargu wyłonionych zostanie aż 30 wykonawców
W ramach pierwszego postępowania na prace rozbiórkowe CPK podpisze umowę łącznie z 30 wykonawcami (15 dla każdego z dwóch z odcinków). Oferty można składać do 23 czerwca. Dwa następne przetargi – na rozpoznanie geologiczne i wycinki drzew – zostaną ogłoszone w ciągu najbliższych dni. Zakładana maksymalna wartość tych trzech kontraktów to łącznie ok. 280 mln zł netto.
Czym jest Centralny Port Komunikacyjny? Kiedy zostanie uruchomiony?
CPK to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha ma być wybudowany port lotniczy, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać do 40 mln pasażerów rocznie.
W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. CPK ma zostać uruchomiony w 2028 r. wraz z węzłem kolejowym i odcinkiem Kolei Dużych Prędkości Warszawa – Łódź. Reszta inwestycji kolejowych CPK jest zaplanowana do połowy kolejnej dekady.