Wrocław

Kiedy będzie tramwaj na Psie Pole we Wrocławiu? Mieszkańcy zdecydują, jaka będzie trasa

2025-03-13 11:25

Temat tramwaju na Psie Pole cały czas jest żywy wśród mieszkańców Wrocławia. To osiedle jest bowiem jednym z najliczniejszych w stolicy Dolnego Śląska. W prawdzie jest tam pociąg, jednak ze względu na brak przepustowości w centrum miasta nie można dołożyć składów, aby takie rozwiązanie było alternatywą w stylu kolei miejskiej. Miasto właśnie pyta mieszkańców, jak ma pojechać tramwaj na Psie Pole.

Spis treści

  1. Znamy warianty tras tramwaju na Psie Pole
  2. Mieszkańcy zdecydują, jak pojedzie tramwaj na Psie Pole
  3. Dlaczego tramwaj na Psie Pole jest ważny dla Wrocławia?
  4. Zobacz, jak może pojechać tramwaj na Psie Pole

Znamy warianty tras tramwaju na Psie Pole

Temat tramwaju na Psie Pole regularnie wraca w dyskusjach mieszkańców z miastem. Na przestrzeni kilku lat Wrocław planuje bowiem duże rozszerzenie swojej sieci tramwajowej.

- Plany są ambitne i dążymy do ich zrealizowania. Pracujemy nad budową pięciu nowych tras tramwajowych. Za trzy lata tramwaje mają kursować na Swojczyce. W 2028 roku mieszkańcy będą mogli dojechać tramwajem na Jagodno. W zbliżonym czasie planowane jest także uruchomienie dwóch nowych linii tramwajowych, na Maślice i Klecinę, trwa projektowanie trasy do Szpitala przy Borowskiej. Teraz zaczynamy rozmowy z mieszkańcami o ważnej dla nich i wyczekiwanej przez wrocławian inwestycji, tramwaju na Psie Pole

wylicza Monika Kozłowska-Święconek z Biura Zrównoważonej Mobilności.

Po przeprowadzeniu szczegółowych analiz dziesięciu wariantów tras na Psie Pole, w styczniu 2025 roku miasto przedstawiło mieszkańcom "studium korytarzowe", czyli opracowanie, w którym eksperci wskazali dwa najbardziej korzystne rozwiązania.

- Analiza skupiała się na kluczowych dla budowy trasy aspektach, takich jak m.in. zapewnienie jak największej liczbie mieszkańców swobodnego dostępu do tramwaju oraz optymalizacja kosztu inwestycji w przeliczeniu na mieszkańca, wzięto pod uwagę nawet fakt by jak najmniej ingerować w tereny cenne przyrodniczo, czy potencjalne profile łuków skrętu tak by tramwaje jechały jak najszybciej

tłumaczy Monika Kozłowska-Święconek.

Przy analizie brano pod uwagę m.in.:

  • kryteria dotyczące dostępności do przystanków w odległości do 500 metrów;
  • liczbę potencjalnych pasażerów (w roku 2035 i 2050);
  • szacunkowy koszt inwestycji;
  • kolizje z obszarami chronionymi;
  • długość trasy w obszarze objętym ochroną konserwatora zabytków;
  • liczbę nieruchomości prywatnych do zajęcia;
  • wydzielenie torowiska z jezdni;
  • czas podróży;
  • wpływ na klimat

Odrzucone warianty obsługiwałyby mniej pasażerów, czas dojazdu do centrum byłby dłuższy, a trasy prowadziłyby przez tereny cenne przyrodniczo oraz wymagające budowy dodatkowych nowych mostów i wiaduktów. Byłyby również droższe.

Najbardziej optymalne są trasy rozpoczynające się na skrzyżowaniu al. Brücknera z ulicami Kwidzyńską i Toruńską. Następnie tramwaj jechałby wzdłuż al. Brücknera do ul. Krzywoustego i przez nowy most nad Widawą:

  • wariant 1 (liczący około 5,93 km):
    • trasa prowadząca bliżej Widawy w korytarzu ul. Dywizjonu 303 i dalej w kierunku ul. Litewskiej i cmentarza Kiełczowskiego;
    • pętla wstępnie jest zaplanowana przy nieistniejącej jeszcze Trasie Olimpijskiej na wysokości ul. Nowogródzkiej;
    • pozwala na dotarcie do centrum w najkrótszym czasie;
    • omija historyczne centrum Psiego Pola;
    • prognozy wykazały, że tylko w ciągu doby na nowym odcinku trasy korzystałoby z niego około 20 tys. pasażerów.
  • wariant 2 (liczący 5,74 km):
    • prowadzi przez rondo Lotników Polskich, ulicę Kiełczowską do cmentarza Kiełczowskiego;
    • według analiz przewiezie na dobę najwięcej, bo około 25 tys., pasażerów;
    • ma mniej kolizji z zielenią. 

Jak wskazywali mieszkańcy w czasie pierwszych konsultacji przed tygodniem, torowisko przez centrum osiedla, czyli "rynek Psiego Pola", może być zagrożeniem dla tamtejszych kamienic. Niektóre z nich nie mają bowiem podpiwniczeń i mają płytkie fundamenty. Ich zdaniem, tramwaj jadący pod oknami, a wcześniej budowa, może zagrozić statyce budynków.

Inni podnosili, że przez centrum trasa będzie musiała biec także jezdnią, co utrudni ruch samochodów. Z kolei przeciwnicy trasy wzdłuż ul. Dywizjonu 303 mówili, że lepiej, by ta ulica była dwujezdniowa i czteropasmowa, a wiec by druga jezdnia powstała w miejscu rezerwy na tramwaj.

Mieszkańcy zdecydują, jak pojedzie tramwaj na Psie Pole

O proponowanych wariantach Urząd Miejski wraz z autorami studium korytarzowego porozmawiają z mieszkańcami Wrocławia, a w szczególności Psiego Pola. Konsultacje zakończą się 6 kwietnia 2025 roku.

- To ważny etap procesu inwestycyjnego, dający mieszkankom i mieszkańcom możliwość opiniowania istotnej dla nich inwestycji. Mieszkańcy mogą podzielić się z nami swoimi opiniami na temat przebiegu trasy czy lokalizacji przystanków, doprecyzować, jakie mają oczekiwania związane z przyszłą trasą. Zbieramy także ich rekomendacje, co do tego, który wariant w ich opinii powinien być realizowany

mówi Krzysztof Ziental, kierownik Działu Partycypacji w Wydziale Partycypacji Społecznej UM Wrocławia.

Ziental również zachęca mieszkańców do wzięcia udziału we wspomnianych konsultacjach.

- Przed nami ważne spotkania: 15 marca wszystkich mieszkańców, którzy zechcą przyjść, oraz spotkanie sondażowe, które odbędzie się 22 marca w formie kilkugodzinnych warsztatów, do których zaprosimy osoby, które zgłoszą się za pomocą e-formularza

informuje Krzysztof Ziental.

W konsultacjach będą mogli wziąć również udział młodzi mieszkańcy miasta. Każda osoba chętna może też wypełnić e-formularz dostępny na stronie miasta. Efektem tych spotkań oraz rozmów i wypełnionych formularzy będzie raport z konsultacji.

- Po konsultacjach społecznych i ich podsumowaniu ostatecznie wybrany zostanie wariant i wtedy będziemy mogli ogłosić przetarg na koncepcję programowo-przestrzenną. Gdy ona powstanie, będziemy mogli wyłonić projektanta nowej trasy, który przygotuje dokumentację projektową i pozyska niezbędne do budowy decyzje. Powstanie projekt budowy torowiska i sieci trakcyjnej, obiektów inżynierskich, przebudowy jezdni, budowy oświetlenia, chodników, przejść dla pieszych czy przejazdów rowerowych. Przygotujemy dokumentacje dla nowych przystanków. Każdy z tych wariantów to blisko 6 km trasy tramwajowej i 12 przystanków

wylicza Marek Żabiński, koordynator projektu z Wrocławskich Inwestycji, które nadzorują to zadanie.

Co za tym idzie, dopiero za około trzy lub cztery lata (czyli po przygotowaniu projektu i zebraniu dokumentacji) będzie można ogłosić przetarg na budowę tramwaju

Jak wziąć udział w konsultacjach?

15 marca 2025 roku o 11:00 odbędzie się spotkanie konsultacyjne w sali bankietowej "PODANO", która znajduje się przy Lotniczych Zakładach Naukowych (ul. Kiełczowska 43), na które może przyjść każdy. Z kolei, 22 marca 2025 roku odbędzie się spotkanie sondażowe z udziałem osób wyłonionych zgodnie z osobnym regulaminem

W tych warsztatach weźmie udział zróżnicowana grupa maksymalnie 55 osób, zarówno mieszkających na osiedlu Psie Pole-Zawidawie (75 proc.), jak i w pozostałych częściach Wrocławia (25 proc.). Osoby zainteresowane udziałem w tym spotkaniu powinny zgłosić się przez formularz rejestracyjny dostępny na stronie miasta. Natomiast 13 marca 2025 roku o 17:00 w CAL-u Psie Pole-Zawidawie przy ul. Kiełczowskiej 43/6 odbędą się warsztaty dla młodzieży.

Dlaczego tramwaj na Psie Pole jest ważny dla Wrocławia?

Tramwaj na Psie Pole to nie tylko korzyści dla mieszkańców tego osiedla, ale również dla centrum Wrocławia. Szacowane koszty inwestycji to 830 mln złotych (bez wykupu gruntów oraz zakupu taboru), a do obsługi każdego z dwóch wariantów potrzeba 12 tramwajów. W kwocie uwzględniono także potrzebę przebudowy ul. Wyszyńskiego wraz z budową trasy tramwajowej oraz w al. Słowackiego, bo tramwaj na Psie Pole wymaga wzmocnienia układu tras także w centrum.

Uruchomienie komunikacji tramwajowej na ul. Wyszyńskiego uelastyczni sieć tramwajową we Wrocławiu, dając alternatywę dla trasy na ul. Jedności Narodowej. Z kolei, uruchomienie komunikacji tramwajowej na Psie Pole to także dodatkowe tramwaje w obszarze centrum miasta oraz Śródmieścia. Pętla i parking Park&Ride przy cmentarzu Kiełczowskim stworzą alternatywę dojazdu do centrum dla kierowców spoza Wrocławia.

Zobacz, jak może pojechać tramwaj na Psie Pole

Wrocław Radio ESKA Google News
Autor:
Warszawa w końcu wycofa stare tramwaje? Gigantyczne zakupy!