Wrocław. Tramwaj na Jagodno coraz bliżej, jest ważne rozporządzenie
Od 2019 roku Urząd Miejski we Wrocławiu przesłał kilkadziesiąt pism do Ministerstwa Infrastruktury, w których prosił o wskazanie kolejarzom i projektantom jak technicznie rozwiązać problem krzyżowania się torów tramwajowych z kolejowymi. Od początku wiadome było, że jest to technicznie możliwe i teoretycznie nie było problemów z budową torowiska tramwajowego na Jagodno. Brakowało jednak przepisów wykonawczych.
3 lutego 2025 roku opublikowane zostało rozporządzenie Ministra Infrastruktury Dariusza Klimczaka, które określa warunki techniczne dla skrzyżowań linii kolejowych z liniami tramwajowymi. To kluczowy dokument, bo dzięki niemu będzie można zakończyć przetarg na projektowanie linii tramwajowej na Jagodno.
– To historyczny moment dla Wrocławia. Po latach prawnych przeszkód w końcu mamy jasne wytyczne, które pozwolą nam dokończyć przetarg na projektowanie linii tramwajowej na Jagodno. Dziękujemy w imieniu wrocławianek i wrocławian wszystkim, którzy wsparli nasze starania, w szczególności Premierowi Tuskowi za zrozumienie wagi tej inwestycji dla mieszkańców Wrocławia
– podkreśla Prezydent Jacek Sutryk.
Budowa linii tramwajowej na Jagodno. Pociągi zwolnią do 80 km/h
Według rozporządzenia, pociągi w miejscu krzyżowania będą prędkość nie większą niż 80 km/h. Dokument określa także jakie rozwiązania należy stosować w zależności od kąta skrzyżowania torów (w przypadku Wrocławia to między 45 a 90 stopni).
- Nowe przepisy szczegółowo regulują zasady budowy skrzyżowań w jednym poziomie i wielopoziomowych, uwzględniając zarówno aspekty techniczne, jak i bezpieczeństwa. W szczególności dla skrzyżowań jednopoziomowych, gdzie kąt przecięcia torów kolejowych i tramwajowych wynosi od 45 do 90 stopni – jak ma to miejsce w przypadku planowanej inwestycji na Jagodnie – określono precyzyjne wytyczne dotyczące m.in. geometrii i techniki przecięcia torów, systemów zabezpieczeń oraz wymagań dotyczących sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej
– informuje wrocławski ratusz.
Kiedy pojedziemy tramwajem na Jagodno?
Władze miasta przyznają, że rozporządzenie daje zielone światło do otwarcia ofert w przetargu na projekt tramwaju.
- Na decyzje ministerialne nie czekaliśmy z założonymi rękami. Ostatnie dwa miesiące wykorzystaliśmy na przygotowanie porozumień z Dolnośląską Służbą Dróg i Kolei oraz gminą Siechnice – żeby móc formalnie projektować na terenie poza granicami miasta. Tu warto przypomnieć że projekt tramwaju to jeden z elementów przetargu – do tego dołożone jest projektowanie drugiej jezdni Buforowej aż do ronda Iwiny oraz wyznaczenie rezerwy na ewentualne przedłużenie tramwaju do Iwin. Stąd była potrzeba podpisania z partnerami odpowiednich porozumień. Oba zostały podpisane z końcem stycznia. To porozumienie i rezerwa sprawiają, że tramwaj na Jagodno staje się projektem rozwojowym - czyli przy współudziale gminy Siechnica możliwe jest dalsze poprowadzenie torowiska poza granice Wrocławia
– przekazuje Elżbieta Urbanek z Departamentu Infrastruktury i Transportu.
Teraz ogłoszenie przetargowe zostanie zaktualizowane. Dzięki temu projektanci będą mogli oszacować koszty dokumentacji i złożyć swoje oferty.
- Mamy nadzieję, że z formalnego punktu widzenia uda się utrzymać obecny termin 28 lutego tego roku. Wiosną poznamy projektanta
– informuje Tomasz Sikora z Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Władze miasta przypominają, że w połowie 2025 roku będzie gotowa wydzielona trasa autobusowa na Jagodno, która potem zostanie uzupełniona o tory tramwajowe. Już teraz budowa Trasy Autobusowej zawiera elementy, które posłużą wbudowaniu torowiska (słupy trakcyjne, tramwajowa geometria przystanków, podbudowa pod torowisko).