Dolnośląskie firmy podbijają światowe rynki. Lokalne wina, sery i nowoczesne technologie IT na Going Global

2022-12-05 14:17

Setki spotkań, nowe kontakty biznesowe, misje gospodarcze i obecność w najważniejszych światowych wydarzeniach – Samorząd Województwa Dolnośląskiego podsumował projekt Going Global – Dolnośląska Dyplomacja Gospodarcza.

- Samorząd Województwa zaplanował wiele działań aby złagodzić ekonomiczne i gospodarcze skutki epidemii, a także wojny trwającej za naszą wschodnia granicą. Jednym z kluczowych elementów wspierających dolnośląskie firmy był projekt Going Global umożliwiający im udział w najważniejszych wydarzeniach targowych na świecie oraz nawiązywanie nowych kontaktów biznesowych  – wyjaśnia Cezary Przybylski Marszałek Województwa Dolnośląskiego.

Program Going Global. Zasady

Program skierowany do sektora dolnośląskich mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, wpisujących się w inteligentne specjalizacje Dolnego Śląska wystartował w październiku 2020 roku. Chęć udziału w nim jeszcze przed inauguracją zgłosiło ponad 200 przedsiębiorców z regionu. Celem projektu była krajowa i międzynarodowa promocja gospodarcza regionu oraz wzrost poziomu internacjonalizacji regionalnych przedsiębiorstw, w tym poszukiwanie nowych rynków zbytu i dostaw. W ramach projektu zorganizowano łącznie 13 zagranicznych misji gospodarczych. Wyprodukowano 3 nowoczesne aplikacje multimedialne oraz przeprowadzono kampanię promocyjną w mediach.

- Chcieliśmy pokazać naszym obecnym i potencjalnym partnerom, że jesteśmy otwarci na ich kreatywne pomysły i inwestycje, że stawiamy na nowoczesne, innowacyjne technologie. Dlatego też w projekcie Going Global wykorzystaliśmy najnowocześniejsze rozwiązania cyfrowe – wyjaśnia Grzegorz Macko Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego.

W ramach projektu Going Global samorząd zorganizował łącznie 13 misji gospodarczych do: Niemiec, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, USA, Gruzji, Luksemburga, Czech, Korei Południowej, Szwajcarii, Japonii. W sumie w misjach wzięło udział 69 przedsiębiorstw z regionu, którzy odbyli blisko 400 spotkań i rozmów. Firmy z regionu mogły całkowicie bezpłatnie brać udział w każdym działaniu i misji. Rekrutacja była prosta i składała się zaledwie z trzech etapów: elektronicznej rejestracji chęci udziału w misji, złożenia oświadczeń oraz podpisania umowy o udziale w misji.

Każda z misji była skierowana na inny zagraniczny rynek oraz obejmowała różne branże. Znalazły się wśród nich targi: EXPO i GITEX organizowane w Dubaju, Home&Decor w Pradze, DMEA w Berlinie, Electronica w Monachium, GamesCom w Kolonii, SiliconSaxony w Dreźnie, Tokio Game Show, FIME w Miami oraz Sindex w Bern. Poza targami zorganizowano także misje gospodarcze do Gruzji, Luksemburga i Seulu. Dzięki tym działaniom projektu możliwe było poznanie i częściowe pozyskanie nowych rynków dla dolnośląskich firm m.in. z branż: spożywczej, doradztwa, edukacji, space, produkcji maszyn, ICT, mobilności, dronów i bezałogowców, medycznej, przemysłu 4.0.

- Udział w targach był okazją do zainteresowania Czechów polskim winem i tym samym promocji regionu - tłumaczy Dorian Zięba, współwłaściciel winnicy 55-100. - Dla nas jako winnicy to również sprawdzian jak wina zostaną odebrane i czy będą smakować odwiedzającym stoisko Dolnego Śląska. W Czechach, gdzie produkuje się sporo piwa, uprawia się również winorośle i produkuje wina. Byliśmy szczęśliwi widząc pozytywne zaskoczenie na twarzach osób, które degustowały nasze wina. Goście zainteresowani byli nie tylko kupnem produktów, ale również wizytą w naszym regionie.

Dzięki spójnym działaniom projekt przyniósł efekty nie tylko dla przedsiębiorców, ale również dla regionu poprzez wzrost jego rozpoznawalności zarówno w kraju, jak i za granicą, ułatwiając przyszłe kontakty i działania.