Spis treści
- Ile kosztuje mandat za brak biletu w MPK 2025?
- Wrocław walczy z jazdą na gapę
- Ile kosztują bilety MPK we Wrocławiu?
Ile kosztuje mandat za brak biletu w MPK 2025?
W 2024 roku komunikacja miejska i aglomeracyjna we Wrocławiu przewiozła ponad 200 milionów pasażerów. Jest to o 6,5 miliona więcej niż rok wcześniej. Co więcej, dochody ze sprzedaży biletów to ważna część finansowania transportu publicznego.
- Nas, pasażerów komunikacji miejskiej łączy jedno, chcemy, by była ona nowoczesna, komfortowa, dostosowana do osób ze szczególnymi potrzebami i możliwie punktualna. Kupowanie biletów się do tego przyczynia. To jeden z elementów zasilających rozwój transportu publicznego. Przez tę kampanię chcemy pokazać, że kupno biletów to zwyczajna czynność, prosta, ale też na dłuższą metę korzystna. I co więcej, możliwa na kilka sposobów, od kasowników, przez aplikacje mobilne i automaty biletowe po stronę WWW
mówi Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu UM Wrocławia.
Jeśli wsiadamy do autobusu lub tramwaju sporadycznie, to wydamy zaledwie 4,60 zł na bilet jednorazowy (lub 2,30 zł na ulgowy). Z kolei, kara za brak ważnego biletu to aż 280 zł (lub 240 zł jeśli zapłacimy w ciągu siedmiu dni).
Co ciekawe, płacąc podatki we Wrocławiu i posiadając kartę "Nasz Wrocław, za te same 240 zł możemy kupić cztery bilety miesięczne na dwie dowolne linie. Dla studenta oznacza to osiem miesięcy, czyli niemal dwa semestry.
Wrocław walczy z jazdą na gapę
Jak wskazują dane, od trzech do pięciu procent podróżujących komunikacją miejską we Wrocławiu oraz po aglomeracji to pasażerowie, którzy jeżdżą na gapę. Z tego też powodu, miasto startuje z nową akcją, która ma przekonać pasażerów, że zakup biletu opłaca się bardziej niż jazda bez niego.
"Nie stresuj się, kup bilet" to hasło nowej miejskiej kampanii. W tramwajach i autobusach usłyszymy komunikaty głosowe zapowiadające możliwą kontrolę i zachęcające do kupna biletu. Dodatkowo, na ekranach w pojazdach pojawi się specjalny spot wideo, na przystankach plakaty, a w poszczególnych rozgłośniach spoty radiowe. Kampania będzie obecna także w mediach społecznościowych.
W minionym roku wrocławscy kontrolerzy wystawili bowiem 34 tys. wezwań do zapłaty na kwotę ponad 8,5 miliona zł, a skontrolowali ponad 850 tys. nośników. Każdego miesiąca realizują 20 tys. takich kontroli.
- Drugim istotnym elementem nowej miejskiej kampanii jest właśnie kontrola biletów. W kampanii nie straszymy. Pokazujemy ją jako naturalne działanie w ramach funkcjonowania transportu publicznego. Przypominamy o niej specjalnymi komunikatami w autobusach i tramwajach. Kontrola to dla nas narzędzie szczelności systemu. Rzetelna opłata za przejazd pomaga nie tylko utrzymać komunikację w odpowiednim standardzie, ale systematycznie ją rozwijać
mówi Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.
Według danych Krajowego Rejestru Długów gapowicze w całym kraju wygenerowali długi na poziomie 369 milionów zł. Patrząc na wrocławską skalę, od 2009 roku to suma 78 milionów zł. To kwota, za którą można by kupić m.in. siedem tramwajów. Co więcej, przeciętny gapowicz to osoba stosunkowo młoda w wieku od 20 do 40 lat. W repertuarze najczęstszych wymówek dla niekupowania biletów znajdują się m.in.:
- pośpiech;
- zapomnienie;
- przeoczenie daty ważności biletu.
Ile kosztują bilety MPK we Wrocławiu?
Na stronie miasta znajdziemy szczegółowy cennik biletów MPK Wrocław:
- bilet jednorazowy - 4,60 zł;
- bilet 15-minutowy - 3,20 zł;
- bilet 30-minutowy - 4,00 zł;
- bilet 60-minutowy - 6,20 zł;
- bilet 24-godzinny - 15 zł.
