Już od najbliższego weekendu kierowcy i pasażerowie komunikacji miejskiej muszą przygotować się na serię zmian w organizacji ruchu. Jak informują służby odpowiedzialne za infrastrukturę, realizacja kilku kluczowych inwestycji wymusza wprowadzenie tymczasowych modyfikacji. Sprawdźmy, gdzie dokładnie pojawią się nowości i ewentualne utrudnienia.
Bezpieczeństwo na Świdnickiej. Powstaje peron wiedeński przy Arkadach
Jedną z najważniejszych inwestycji, która rozpocznie się w najbliższym czasie, jest budowa peronu wiedeńskiego na przystanku "Świdnicka Arkady". Już od niedzieli, 15 czerwca, ruszą intensywne przygotowania. Obejmą one budowę tymczasowej platformy przystankowej dla pasażerów, która zlokalizowana będzie po drugiej stronie skrzyżowania z ulicą Piłsudskiego. Równocześnie przy placu Kościuszki zorganizowane zostanie zaplecze budowy, co od 16 czerwca będzie wiązało się z ograniczeniami w parkowaniu w tym rejonie.
Sam peron zastępczy, wykonany ze specjalnych płyt polietylenowych, powstanie możliwie najbliżej Arkad, na lewym pasie jezdni ulicy Świdnickiej, między przejściem dla pieszych a wiaduktem kolejowym. Prace przy jego tworzeniu potrwają około tygodnia. Od soboty, 21 czerwca, to właśnie na tę wyniesioną platformę zostanie przeniesiony ruch pasażerski oraz przystanki autobusowy i tramwajowy "Świdnicka Arkady".
Główne prace budowlane na jezdni i chodniku dotychczasowego przystanku rozpoczną się natychmiast po przeniesieniu obsługi pasażerów na peron tymczasowy. Wówczas ruch pieszy zostanie skierowany do podcieni Arkad, a na jezdni wyłączony będzie prawy pas ruchu.
Czym jest peron wiedeński i dlaczego powstaje? Celem tej inwestycji jest przede wszystkim poprawa komfortu i bezpieczeństwa pasażerów, szczególnie w miejscu, gdzie obecnie wsiadanie i wysiadanie do tramwaju odbywa się bezpośrednio z jezdni. Ulica Świdnicka to jedna z najbardziej uczęszczanych arterii miasta, obsługująca zarówno komunikację zbiorową, jak i ruch indywidualny, otoczona historyczną zabudową i licznymi punktami handlowo-usługowymi, z DH Renoma na czele.
Peron wiedeński, jak sama nazwa wskazuje, to rozwiązanie po raz pierwszy zastosowane w Wiedniu. Polega na podniesieniu fragmentu jezdni do poziomu chodnika. Ułatwia to wsiadanie do tramwaju osobom o ograniczonej mobilności, seniorom czy rodzicom z wózkami dziecięcymi. Dodatkowo, taka konstrukcja naturalnie spowalnia ruch samochodowy, zwiększając bezpieczeństwo pieszych. W naszym mieście "wiedenki" z powodzeniem funkcjonują już od lat m.in. na ulicach Traugutta, Piłsudskiego, Krupniczej, Hubskiej, Trzebnickiej i Szczytnickiej. Najnowsze tego typu realizacje to ul. Pomorska, mosty Pomorskie oraz ul. Sienkiewicza i Piastowska, gdzie finalizowana jest budowa ostatnich czterech z sześciu zaplanowanych tam peronów.
Zakres prac przy Świdnickiej obejmie przebudowę chodnika, jezdni, odwodnienia, elementów kanalizacji deszczowej, linii kablowej niskiego napięcia, kanałów technologicznych oraz sygnalizacji świetlnej. Koszt inwestycji to 978 662 zł, a jej generalnym wykonawcą jest firma Rotomat. Planowany termin uruchomienia peronu w docelowym układzie to 1 września. Warto dodać, że drugi peron w tej okolicy – "Świdnicka Renoma" – jest obecnie na etapie aktualizacji dokumentacji projektowej i będzie realizowany jako odrębne zadanie.
Przystanek Tarczyński Arena z nowym dachem. Komfort dla pasażerów bez dodatkowych utrudnień
Kolejna ważna inwestycja dotyczy poprawy stanu technicznego zadaszenia peronu tramwajowego przy Tarczyński Arena (ul. Lotnicza). Prace naprawcze już się rozpoczęły, jednak jak zapewniają służby miejskie, nie spowodują one żadnych dodatkowych utrudnień dla pasażerów. Jest to możliwe dzięki temu, że roboty realizowane są "w cieniu" trwających prac torowych prowadzonych przez MPK, które i tak wymusiły czasowe wyłączenie komunikacji tramwajowej w tym rejonie.
Zakres prac jest szeroki i obejmuje:
- Wykonanie opracowania wskazującego przyczyny awarii zadaszenia.
- Wzmocnienie słupów wraz z zabezpieczeniem antykorozyjnym konstrukcji.
- Naprawę betonu, wypełnienie przestrzeni w konstrukcji oraz między konstrukcją wzmacniającą a betonem.
- Czyszczenie i zabezpieczenie antykorozyjne stalowych słupów.
- Usunięcie istniejącej izolacji z żywic.
- Reprofilację powierzchni poprzez oczyszczenie strumieniowo-ścierne.
- Wykonanie nowej izolacji z żywic metakrylowych MMA na całej powierzchni zadaszenia.
- Rozbiórkę tymczasowego podparcia zadaszenia.
Koszt tej operacji wyniesie 1,456 mln zł, a termin jej zakończenia przewidziano na 31 sierpnia. Generalnym wykonawcą, podobnie jak w przypadku peronu wiedeńskiego, jest firma Rotomat.
Finał prac na Stanety. Wraca ruch dwukierunkowy, ale z wahadłem na skrzyżowaniu
Dobre wieści płyną także z ulicy Stanety, gdzie wdrażany jest ostatni etap prac remontowych. W nocy z 13 na 14 czerwca wprowadzona zostanie nowa organizacja ruchu, umożliwiająca wymianę nawierzchni na skrzyżowaniu z ulicami Gorlicką i Mulicką.
Co istotne, na ulicę Stanety powróci ruch dwukierunkowy, zarówno dla samochodów indywidualnych, jak i dla autobusów komunikacji miejskiej. Jednak na wysokości wspomnianego skrzyżowania z ulicami Gorlicką i Mulicką zacznie obowiązywać ruch wahadłowy. Jest to związane z koniecznością zamknięcia połowy skrzyżowania na czas prac. Rozbiórka starej nawierzchni brukowej, a następnie ułożenie nowej, asfaltobetonowej, na każdej z połów skrzyżowania zajmie około tygodnia. Planowany termin zakończenia całego zadania to 28 czerwca.
Przypomnijmy, że w pierwszym etapie robót, który rozpoczął się 1 czerwca, na ulicy Stanety remontowano wyniesione przejścia dla pieszych. Wówczas jezdnia była zwężona połówkowo, a ruch odbywał się tylko w jednej relacji, co skutkowało skierowaniem autobusów na trasy objazdowe.
