Dolny Śląsk

Tysiące pocztówek ruszyło w Polskę. Dolny Śląsk walczy o powrót turystów

2025-05-29 10:33

Od zeszłorocznej powodzi minęło już kilka miesięcy. Lokalni przedsiębiorcy potrzebują jednak czegoś więcej niż współczucia. Mowa tu oczywiście o odwiedzinach. Właśnie rusza kampania "Pocztówki z powodzi", której celem jest odbudowa turystyki w regionach dotkniętych kataklizmem. 600 tysięcy pocztówek-zaproszeń już trafia do Polaków.

Dolny Śląsk walczy o powrót turystów

Powódź 2024 w południowo-zachodniej Polsce dotknęła setki tysięcy osób i spowodowała straty materialne szacowane na pięć mld złotych. Po fali powodziowej przyszła jednak druga wielka fala - odwołanych rezerwacji.

Z bardzo dotkniętej powodzią branży turystycznej wraz z odpłynięciem wody odpłynęli również turyści. W kampanii "Pocztówki z powodzi" połączono osoby prowadzące biznesy turystyczne na terenach popowodziowych z turystami. Ponad 600 tys. takich pocztówek-zaproszeń trafia właśnie do mieszkańców Polski.

Zostały one wydrukowane w drukarni lokalnej praz pełnią funkcję zaproszenia. Pokazują bowiem nie tylko piękno regionu, ale też zachęcają do jego wsparcia po prostu przyjeżdżając.

- Zalało ludzi. Odpłynęli turyści. I to był moment, kiedy poczuliśmy, że nie możemy przejść obok tego obojętnie. Zobaczyliśmy realny problem, turyści przestali przyjeżdżać, bali się, że atrakcje regionu nie są dostępne lub "nie chcieli przeszkadzać" w odbudowie. Jako agencja marketingowa, postanowiliśmy zrobić to, co potrafimy najlepiej, stworzyć kampanię, która naprawdę zadziała. Tak powstała akcja "Pocztówki z powodzi". W czasach algorytmów, AI i natłoku treści wracamy do czegoś osobistego, "naszego" i ludzkiego, czyli tradycyjnej kartki pocztowej. Bo pocztówka jest jak gest, prawdziwa, dotykalna i kierowana od jednego człowieka do drugiego. To nie apel o współczucie, to oddanie głosu przedsiębiorcom, którzy nie proszą o datki, o wsparcie finansowe, mówią po prostu, przyjeżdżajcie, bądźcie, kupujcie, rezerwujcie. Ta myśl była podstawą naszej akcji. 600 000 kartek właśnie rusza w Polskę od tych, którzy ucierpieli, do tych, którzy mogą pomóc

mówi Agnieszka Kostelecka, Dyrektor Strategii z Agencji AWX, pomysłodawczyni kampanii.

Akcji "Pocztówki z powodzi" przewodzą hasła:

  • "Nie prosimy o pieniądze. Nie prosimy o zbiórki. Po prostu przyjedź";
  • "Zamiast przelewu - zrób rezerwację";
  • "Zamiast jechać tam, gdzie zawsze - odkryj co mamy tutaj";
  • "Zamiast współczuć - zjedz obiad w lokalnej restauracji".

W działania włączyły się instytucje, firmy oraz osoby, które zdecydowały się wesprzeć inicjatywę pro bono, czyli tworząc wyjątkowy przykład współpracy ponadsektorowej i jako wyraz solidarności z poszkodowanymi przedsiębiorcami.

Co więcej, akcję wpierają znane osoby m.in.:

  • Andrzej Chyra;
  • Katarzyna Kwiatkowska;
  • Paweł Małaszyński;
  • Dj Adamus - Adam Jaworski;
  • Katarzyna Pakosińska;
  • Fundacja Olgi Tokarczuk;
  • Ania Karwan;
  • Wiktor Dyduła;
  • Marcin Sójka;
  • Anita Sokołowska.

W akcję zaangażował się także samorząd województwa dolnośląskiego.

- Turystyka to jedno z kół zamachowych dolnośląskiej gospodarki. Uzdrowiska, górskie szlaki, ścieżki rowerowe, historyczne twierdze oraz zabytkowe miasteczka. Mamy ciekawą ofertę dla każdego. Ubiegłoroczna powódź boleśnie doświadczyła nie tylko mieszkańców, ale i lokalnych przedsiębiorców. Dlatego w ostatnich miesiącach dokładamy starań, żeby im pomóc. Akcja "Pocztówki z powodzi" doskonale je uzupełnia, zachęcajmy do odwiedzania Dolnego Śląska. W ten sposób najskuteczniej pomożemy odbudować to co zostało zniszczone

mówi marszałek Paweł Gancarz.

Jednym z celów kampanii jest również oddanie głosu tym, którzy powódź przeżyli i teraz walczą o przetrwanie swojego biznesu.

- Ruch turystyczny spadł drastycznie zaraz po powodzi i niestety do dziś nie wrócił do poziomu sprzed roku. Dlatego tak chętnie bierzemy udział w tej akcji. Żeby zaprosić do siebie, pokazać jak wyjątkowy jest Dolny Śląsk, bo nawet jeśli już tu kiedyś byliście, nadal macie tak wiele do odkrycia! A przyjeżdżając teraz to turyści stają się dla nas bohaterami, którzy pomagają nam dalej działać i rozwijać nasz region

mówi Małgorzata Szumska, prezeska Kopalni Złota w Złotym Stoku.

W ramach akcji powstała również mapa, do której mogą dołączyć obiekty turystyczne z terenów popowodziowych. Właściciele tych miejsc deklarują zaoferowanie małego prezentu – dodatkowej zachęty dla turystów odwiedzających Dolny Śląsk i okolice.

Wrocław Radio ESKA Google News
Wygląda jak plaster, działa cuda. Holter z Korei wkrótce trafi na Dolny Śląsk