Tramwaj na Nowe Żerniki coraz bliżej. Znamy szczegóły wielkiej inwestycji we Wrocławiu

2025-10-01 9:44

Dobra wiadomość dla mieszkańców wrocławskich Nowych Żernik i wszystkich, którzy z utęsknieniem wypatrują rozwoju komunikacji miejskiej. Miasto przygotowuje się do ogłoszenia przetargu na projekt kluczowej trasy tramwajowej. Nowe torowisko nie tylko połączy modelowe osiedle z resztą Wrocławia, ale także doprowadzi do planowanej, największej zajezdni w mieście. Sprawdziliśmy szczegóły tego ambitnego przedsięwzięcia.

MPK Wrocław

i

Autor: GE zdjęcie ilustracyjne
  • Wrocław planuje nową trasę tramwajową na Nowych Żernikach, ogłaszając przetarg na jej projekt.
  • Trasa o długości 1,4 km, z "zielonym" torowiskiem, połączy al. Architektów z ul. Kosmonautów.
  • Powstanie nowoczesna pętla tramwajowo-autobusowa i cztery przystanki.
  • Kiedy ruszą prace budowlane i jakie znaczenie ma ta trasa dla przyszłej zajezdni?

Wrocław kontynuuje tramwajową ofensywę. Jak informuje Urząd Miejski Wrocławia, w najbliższych tygodniach miejska spółka Wrocławskie Inwestycje ogłosi przetarg na zaprojektowanie nowej trasy na osiedlu Nowe Żerniki (WUWA2). To pierwszy i niezbędny krok do realizacji inwestycji, która ma znacząco poprawić komunikację w tej dynamicznie rozwijającej się części miasta.

Nowa trasa tramwajowa, o długości blisko półtora kilometra (ok. 1400 m), pobiegnie wzdłuż alei Architektów, łącząc się z istniejącą siecią przy ulicy Kosmonautów. Co istotne, torowisko zostanie zaprojektowane jako "zielone" - zostanie obsadzone trawą i inną roślinnością, co wpisuje się w nowoczesne trendy budowy infrastruktury przyjaznej mieszkańcom i środowisku.

Projekt zakłada również kompleksowe zagospodarowanie terenu. Jak podają urzędnicy, po wschodniej stronie alei Architektów powstanie nowa droga rowerowa o szerokości 2,5 metra oraz wygodny, dwumetrowy chodnik. Całość od torowiska oddzieli pas zieleni, zwiększając bezpieczeństwo i komfort wszystkich uczestników ruchu.

Pętla na miarę XXI wieku

Na końcu nowej trasy, w sąsiedztwie planowanego Wrocławskiego Centrum Sportu, powstanie nowoczesna pętla tramwajowo-autobusowa. Będzie to wielofunkcyjny węzeł przesiadkowy, który ma zapewnić maksymalną wygodę podróżnym.

Pętla umożliwi obsługę co najmniej dwóch linii tramwajowych. Będzie przystosowana także do ruchu autobusowego, co zwiększy elastyczność i wygodę podróży - wyjaśnia prezydent Wrocławia, Jacek Sutryk, cytowany w materiałach miejskich.W planach jest także budowa zaplecza socjalnego dla pasażerów. Na terenie pętli znajdzie się publiczna toaleta oraz specjalne pomieszczenie z przewijakiem, w pełni dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Cztery nowe przystanki dla pasażerów

Wzdłuż trasy zaplanowano cztery pary przystanków, które mają zapewnić wygodny dostęp do komunikacji mieszkańcom różnych części osiedla. Zostaną one zlokalizowane przy:

  • skrzyżowaniu al. Architektów i ul. Kosmonautów,
  • ulicy Tadeusza Brzozy,
  • ulicy Grabowej,
  • planowanym Wrocławskim Centrum Sportu (pętla).

Każdy z przystanków zostanie wyposażony w wiaty, ławki, kosze na śmieci oraz elektroniczne tablice z dynamiczną informacją pasażerską. Przewidziano również miejsce na biletomaty oraz stacje roweru miejskiego, co dodatkowo ułatwi planowanie podróży.

Jaki jest harmonogram prac?

Mieszkańcy muszą uzbroić się jeszcze w cierpliwość. Ogłaszany wkrótce przetarg dotyczy wyłącznie przygotowania dokumentacji projektowej. Wybrane biuro projektowe będzie miało na to 16 miesięcy od momentu podpisania umowy.

Najpierw realizujemy nowy odcinek drogi, chodników i ścieżek rowerowych, a równolegle będziemy pracować na projektem torowiska tramwajowego i pętli - tłumaczy Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji.Dopiero po zakończeniu prac projektowych i uzyskaniu wszystkich pozwoleń miasto będzie mogło ogłosić kolejny przetarg – tym razem na właściwe prace budowlane. Na ten moment nie jest znany dokładny termin ich rozpoczęcia ani czas trwania.

Brama do największej zajezdni w mieście

Nowa trasa ma jeszcze jedno, strategiczne znaczenie. Będzie stanowić dojazd do planowanej zajezdni tramwajowej na Nowych Żernikach. Ma to być najnowocześniejszy i największy tego typu obiekt we Wrocławiu, zdolny pomieścić nawet 150 pojazdów. W jej skład wejdą m.in. hale serwisowe, myjnia, lakiernia oraz budynek Centrali Ruchu. Inwestycja ta jest kluczowa dla dalszego rozwoju i modernizacji taboru MPK Wrocław.

Wrocław Radio ESKA Google News