- Wrocław planuje nową trasę tramwajową na Nowych Żernikach, ogłaszając przetarg na jej projekt.
- Trasa o długości 1,4 km, z "zielonym" torowiskiem, połączy al. Architektów z ul. Kosmonautów.
- Powstanie nowoczesna pętla tramwajowo-autobusowa i cztery przystanki.
- Kiedy ruszą prace budowlane i jakie znaczenie ma ta trasa dla przyszłej zajezdni?
Wrocław kontynuuje tramwajową ofensywę. Jak informuje Urząd Miejski Wrocławia, w najbliższych tygodniach miejska spółka Wrocławskie Inwestycje ogłosi przetarg na zaprojektowanie nowej trasy na osiedlu Nowe Żerniki (WUWA2). To pierwszy i niezbędny krok do realizacji inwestycji, która ma znacząco poprawić komunikację w tej dynamicznie rozwijającej się części miasta.
Nowa trasa tramwajowa, o długości blisko półtora kilometra (ok. 1400 m), pobiegnie wzdłuż alei Architektów, łącząc się z istniejącą siecią przy ulicy Kosmonautów. Co istotne, torowisko zostanie zaprojektowane jako "zielone" - zostanie obsadzone trawą i inną roślinnością, co wpisuje się w nowoczesne trendy budowy infrastruktury przyjaznej mieszkańcom i środowisku.
Projekt zakłada również kompleksowe zagospodarowanie terenu. Jak podają urzędnicy, po wschodniej stronie alei Architektów powstanie nowa droga rowerowa o szerokości 2,5 metra oraz wygodny, dwumetrowy chodnik. Całość od torowiska oddzieli pas zieleni, zwiększając bezpieczeństwo i komfort wszystkich uczestników ruchu.
Pętla na miarę XXI wieku
Na końcu nowej trasy, w sąsiedztwie planowanego Wrocławskiego Centrum Sportu, powstanie nowoczesna pętla tramwajowo-autobusowa. Będzie to wielofunkcyjny węzeł przesiadkowy, który ma zapewnić maksymalną wygodę podróżnym.
Pętla umożliwi obsługę co najmniej dwóch linii tramwajowych. Będzie przystosowana także do ruchu autobusowego, co zwiększy elastyczność i wygodę podróży - wyjaśnia prezydent Wrocławia, Jacek Sutryk, cytowany w materiałach miejskich.W planach jest także budowa zaplecza socjalnego dla pasażerów. Na terenie pętli znajdzie się publiczna toaleta oraz specjalne pomieszczenie z przewijakiem, w pełni dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Cztery nowe przystanki dla pasażerów
Wzdłuż trasy zaplanowano cztery pary przystanków, które mają zapewnić wygodny dostęp do komunikacji mieszkańcom różnych części osiedla. Zostaną one zlokalizowane przy:
- skrzyżowaniu al. Architektów i ul. Kosmonautów,
- ulicy Tadeusza Brzozy,
- ulicy Grabowej,
- planowanym Wrocławskim Centrum Sportu (pętla).
Każdy z przystanków zostanie wyposażony w wiaty, ławki, kosze na śmieci oraz elektroniczne tablice z dynamiczną informacją pasażerską. Przewidziano również miejsce na biletomaty oraz stacje roweru miejskiego, co dodatkowo ułatwi planowanie podróży.
Jaki jest harmonogram prac?
Mieszkańcy muszą uzbroić się jeszcze w cierpliwość. Ogłaszany wkrótce przetarg dotyczy wyłącznie przygotowania dokumentacji projektowej. Wybrane biuro projektowe będzie miało na to 16 miesięcy od momentu podpisania umowy.
Najpierw realizujemy nowy odcinek drogi, chodników i ścieżek rowerowych, a równolegle będziemy pracować na projektem torowiska tramwajowego i pętli - tłumaczy Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji.Dopiero po zakończeniu prac projektowych i uzyskaniu wszystkich pozwoleń miasto będzie mogło ogłosić kolejny przetarg – tym razem na właściwe prace budowlane. Na ten moment nie jest znany dokładny termin ich rozpoczęcia ani czas trwania.
Brama do największej zajezdni w mieście
Nowa trasa ma jeszcze jedno, strategiczne znaczenie. Będzie stanowić dojazd do planowanej zajezdni tramwajowej na Nowych Żernikach. Ma to być najnowocześniejszy i największy tego typu obiekt we Wrocławiu, zdolny pomieścić nawet 150 pojazdów. W jej skład wejdą m.in. hale serwisowe, myjnia, lakiernia oraz budynek Centrali Ruchu. Inwestycja ta jest kluczowa dla dalszego rozwoju i modernizacji taboru MPK Wrocław.
