Spis treści
Kiedy powstała autostrada A4?
Przez kilkadziesiąt lat autostrada A4 była jedyną tego typu drogą w Polsce. Co ciekawe, w chwili powstania była też obiektem nazistowskiej propagandy i pojawiało się nawet pytanie, po co właściwie zdecydowano się ją zbudować. Dzisiaj jednak wydaje się to niedorzeczne, ponieważ większość z nas z pewnością nie umie sobie wyobrazić, że A-czwórka nie istnieje.
Wrocławski fragment wspomnianej drogi szybkiego ruchu ma już prawie 90 lat. Sam plan budowy autostrad w Niemczech powstał w 1933 roku, jednak nie miały one zostać wybudowane, aby rozładować ruch drogowy. Propagandowy film z 1934 roku wskazywał bowiem dane, które wręcz obnażały motoryzacyjne zapóźnienie III Rzeszy:
- u progu lat 30. XX wieku na świecie było 33,5 mln samochodów, z tego:
- ponad 24 mln było w USA;
- po 1,8 mln było we Francji i Wielkiej Brytanii;
- nieco ponad 670 tys. w Niemczech.
Wtedy to Hitler zdecydował się zrealizować plan masowego zmotoryzowania obywateli. Można jednak stwierdzić, że nie powiódł on się, ponieważ rok przed wojną samochód nadal był w Niemczech luksusem. Budowanie autostrad również miało cel propagandowy. Miało to pokazać, jak nowoczesny jest narodowy socjalizm oraz zjednoczyć tłumy w modernizacji kraju.
Drogi szybkiego ruchu budowano w całych Niemczech w 22 miejscach jednocześnie. Hitler i jego urzędnicy jeździli nawet po kraju, wmurowując kamienie węgielne. 27 września 1936 roku dyktator pojawił się w okolicy Bielan Wrocławskich. Samochód wiozący go zerwał białą szarfę na znak otwarcia kolejnego odcinka trasy. Mowa o fragmencie autostrady od Krzywej do Wrocławia.
Według zamiarów Hitlera, każdego roku miało powstawać tysiąc kilometrów autostrad. Takie tempo udało się jednak utrzymać tylko w latach 1936-1938. W pierwszym roku prace trwały na 1500 km dróg, a kolejne 1200 km znajdowało się w przygotowaniu. Ogółem plan zakładał wybudowanie 6900 km dróg szybkiego ruchu w całych Niemczech.
Co ciekawe, w latach 30. XX wieku budowa podwrocławskiej części autostrady miała zmniejszyć liczbę bezrobotnych w Niemczech. Po wojnie przez kilkadziesiąt lat była też jedyną autostradą w Polsce oraz torem do bicia rekordów prędkości.
Zobacz, jak powstawała autostrada A4 na Dolnym Śląsku
