Ciekawostki

To najstarsza droga szybkiego ruchu w Polsce. Zobacz, jak powstawała autostrada A4 na Dolnym Śląsku

2025-03-20 19:53

Dzisiaj trudno nam sobie wyobrazić, że autostrada A4 mogłaby nie istnieć. Ma aż 667 km i jest nie tylko najdłuższą, ale też najstarszą drogą szybkiego ruchu w Polsce. Co ciekawe, przez węzeł w Kątach Wrocławskich każdej doby przejeżdża prawie 70 tys. pojazdów. Dlaczego jednak w ogóle zbudowano tę drogę? Zobacz, jak powstawała autostrada A4 na Dolnym Śląsku.

Spis treści

  1. Kiedy powstała autostrada A4?
  2. Zobacz, jak powstawała autostrada A4 na Dolnym Śląsku

Kiedy powstała autostrada A4?

Przez kilkadziesiąt lat autostrada A4 była jedyną tego typu drogą w Polsce. Co ciekawe, w chwili powstania była też obiektem nazistowskiej propagandy i pojawiało się nawet pytanie, po co właściwie zdecydowano się ją zbudować. Dzisiaj jednak wydaje się to niedorzeczne, ponieważ większość z nas z pewnością nie umie sobie wyobrazić, że A-czwórka nie istnieje.

Wrocławski fragment wspomnianej drogi szybkiego ruchu ma już prawie 90 lat. Sam plan budowy autostrad w Niemczech powstał w 1933 roku, jednak nie miały one zostać wybudowane, aby rozładować ruch drogowy. Propagandowy film z 1934 roku wskazywał bowiem dane, które wręcz obnażały motoryzacyjne zapóźnienie III Rzeszy:

  • u progu lat 30. XX wieku na świecie było 33,5 mln samochodów, z tego:
    • ponad 24 mln było w USA;
    • po 1,8 mln było we Francji i Wielkiej Brytanii;
    • nieco ponad 670 tys. w Niemczech

Wtedy to Hitler zdecydował się zrealizować plan masowego zmotoryzowania obywateli. Można jednak stwierdzić, że nie powiódł on się, ponieważ rok przed wojną samochód nadal był w Niemczech luksusem. Budowanie autostrad również miało cel propagandowy. Miało to pokazać, jak nowoczesny jest narodowy socjalizm oraz zjednoczyć tłumy w modernizacji kraju. 

Drogi szybkiego ruchu budowano w całych Niemczech w 22 miejscach jednocześnie. Hitler i jego urzędnicy jeździli nawet po kraju, wmurowując kamienie węgielne27 września 1936 roku dyktator pojawił się w okolicy Bielan Wrocławskich. Samochód wiozący go zerwał białą szarfę na znak otwarcia kolejnego odcinka trasy. Mowa o fragmencie autostrady od Krzywej do Wrocławia

Według zamiarów Hitlera, każdego roku miało powstawać tysiąc kilometrów autostrad. Takie tempo udało się jednak utrzymać tylko w latach 1936-1938. W pierwszym roku prace trwały na 1500 km dróg, a kolejne 1200 km znajdowało się w przygotowaniu. Ogółem plan zakładał wybudowanie 6900 km dróg szybkiego ruchu w całych Niemczech. 

Co ciekawe, w latach 30. XX wieku budowa podwrocławskiej części autostrady miała zmniejszyć liczbę bezrobotnych w Niemczech. Po wojnie przez kilkadziesiąt lat była też jedyną autostradą w Polsce oraz torem do bicia rekordów prędkości. 

Zobacz, jak powstawała autostrada A4 na Dolnym Śląsku

Wrocław Radio ESKA Google News
Szedł autostradą i łapał stopa. Wybrał się z Krakowa do Wrocławia