Tak kiedyś wyglądały dolnośląskie drogi. Betonowa autostrada, Polonezy, Warszawy...
Autostrada A4 dzisiaj kojarzy się głównie z korkami i przede wszystkim z dużym ruchem. A jak wyglądała kilkadziesiąt lat temu? Możemy się o tym przekonać oglądając unikatowe zdjęcia Narodowego Archiwum Cyfrowego. Na fotografiach z lat 40., 50., 60., czy 70. można przede wszystkim zobaczyć spokój na drogach, jeśli porównamy je do tego, co obecnie dzieje się na niektórych odcinkach tej autostrady. Dawniej jeździły tu pojedyncze auta, a dziś często widać sznur samochodów.
Z ciekawostek, warto przypomnieć, że jeszcze do zakończenia II wojny światowej jedynymi odcinkami przyszłej autostrady A4 były części trasy: Krzywa – Legnica (20,5 km) i Legnica – Wrocław (70,8 km) oraz odcinek o długości 12 km Gliwice – Bytom (dziś DK88). Było to łącznie 103,3 km. Do 1945 roku wybudowano także jednojezdniowe odcinki Wrocław - Brzeg i Nogowczyce – Gliwice.
Fotografie z lat 40. i 60.
W zbiorach NAC jest m.in. zdjęcie przedstawiające autostradę A4 i węzeł Bielany Wrocławskie w latach 60. Zobaczymy także odcinek A4 w rejonie Bolesławca w 1948 roku. Jest też fotografia z 1947 roku przedstawiająca fragment autostrady Legnica-Wrocław z widocznym nad autostradą wiaduktem. Z opisu zdjęcia wynika, że po prawej fotograf uchwycił stojący na poboczu samochód oraz trzech pracowników Państwowego Instytutu Geologicznego. W galerii jest też zdjęcie z odcinka A4 Wrocław - Zgorzelec przed zjazdem w kierunku Złotoryi i Chojnowa. Fotografię wykonano w 1969 roku.
W galerii wybraliśmy kilkadziesiąt zdjęć, które pokazują, jak dawniej wyglądały dolnośląskie drogi. Na fotografiach oprócz betonowej autostrady A4, którą budowali Niemcy, są także wrocławskie ulice. Po tych drogach jeździły Warszawy, Nysy, czy Polonezy.