Spis treści
- Legal Design z pomocą dla powodzian
- Praktyczna pomoc w trudnych chwilach
- Unikalna współpraca projektantów i prawników z Wrocławia
- Zobacz zdjęcia, jak wyglądało Kłodzko po przejściu powodzi i trzy miesiące później
Legal Design z pomocą dla powodzian
Platforma PomocDlaPowodzian to efekt współpracy Centrum Legal (Communication) Design Uniwersytetu SWPS i kancelarii Domański Zakrzewski Palinka (DZP). Ma ona pomóc osobom poszkodowanym w wyniku powodzi uzyskać najważniejsze informacje o dostępnych formach wsparcia. Strona została przygotowana z zastosowaniem zasad Legal Design, dzięki czemu w interaktywny, prosty i przystępny sposób prezentuje kto, kiedy i gdzie może zgłosić się po pomoc.
Pomysł na wspólną inicjatywę zrodził się po wrześniowej powodzi, która w 2024 roku dotknęła m.in. województwo dolnośląskie. Katastrofa, pustosząc region, spowodowała ogromne straty materialne i społeczne. Wiele osób z dnia na dzień straciło domy i budowane przez lata biznesy. Instytucje publiczne, które w wielu przypadkach same uległy żywiołowi, nie zawsze były w stanie na czas odpowiadać na potrzeby poszkodowanych obywateli.
W tym czasie we Wrocławiu miała się odbyć kolejna odsłona Legal Design Forum 4.0, organizowana przez wrocławską Katedrę Grafiki oraz Katedrę Prawa Uniwersytetu SWPS. Zaplanowano m.in. dyskusję wokół społecznej funkcji Legal Design, czyli poszukiwania odpowiedzi na pytania, w jaki sposób świadome projektowanie rozwiązań dla prawa może:
- czynić je przyjaźniejszym i użyteczniejszym dla człowieka;
- realnie ułatwić korzystanie z niego;
- podnosić świadomość prawną społeczeństwa.
Ze względu na sytuację w regionie wydarzenie zostało przesunięte na późniejszy termin. Dzięki nawiązanej wówczas współpracy, eksperci z Centrum Legal (Communication) Design USWPS i Kancelarii Domański Zakrzewski Palinka postanowili połączyć siły, aby wspomóc osoby dotknięte powodzią i zaprojektować dla nich przydatne informacje, wykorzystując podejście Legal Design.
- Krótko po otrzymaniu informacji o odwołaniu Forum w związku z trudną sytuacją na Dolnym Śląsku, uznaliśmy, że trzeba zaprząc Legal Design do działania. Wielu prawników DZP było wtedy zaangażowanych w akcję pomocy dla powodzian, koordynowaną m.in. przez Grzegorza. Postanowiliśmy połączyć siły z Koleżankami i Kolegami z Uniwersytetu SWPS
dodaje dr Anna Hlebicka-Józefowicz, Partner i Szef Praktyki Doradztwa Regulacyjnego, Legislacji i Compliance DZP, pomysłodawca projektu.
Praktyczna pomoc w trudnych chwilach
Tak powstała strona internetowa, która łączy wiedzę przedstawicieli Uniwersytetu SWPS z zakresu projektowania oraz kompetencje prawników z DZP. Dzięki temu w przystępny sposób przedstawia zawiłe kwestie prawne dotyczące pomocy dla powodzian. Celem inicjatywy jest umożliwienie osobom poszkodowanym szybkiego dowiedzenia się:
- jakie wsparcie im przysługuje;
- jak składać wnioski;
- z jakich instytucji mogą uzyskać pomoc.
Platforma zawiera m.in.:
- informacje o jednorazowej pomocy finansowej dla powodzian;
- wytyczne dotyczące składania wniosków o odbudowę domów lub nieruchomości;
- wskazówki dotyczące dochodzenia roszczeń ubezpieczeniowych;
- dane kontaktowe do kluczowych instytucji publicznych i lokalnych.
Poruszanie się po platformie i układ informacji są intuicyjne i przyjazne dla użytkowników. Wystarczy wybrać, czy jest się przedsiębiorcą czy osobą fizyczną i jakiego rodzaju pomocą jest się zainteresowanym, np. zasiłkiem powodziowym, zasiłkiem remontowo-budowlanym czy wsparciem z ZUS. Każdy z tych przypadków jest opisany w postaci krótkich, konkretnych odpowiedzi na podstawowe pytania (np. kto może się ubiegać o wsparcie, na co może je przeznaczyć, o jaką kwotę może wnioskować, do kogo złożyć wniosek).
Unikalna współpraca projektantów i prawników z Wrocławia
Projekt jest nie tylko odpowiedzią na bieżące potrzeby osób dotkniętych powodzią, ale także przykładem, jak różne dziedziny mogą łączyć siły, aby tworzyć rozwiązania oparte na empatii i funkcjonalności.
- Cieszę się, że zespół Centrum Legal (Communication) Design Uniwersytetu SWPS mógł być częścią inicjatywy, w której wiedza z zakresu projektowania informacji dla prawa, może pomóc osobom, które znalazły się w tak trudnej sytuacji. Muszą sobie w niej radzić również z trudnym, bo specjalistycznym językiem prawa oraz ze strukturą tekstu ustawy i jej nieintuicyjną dla człowieka narracją, w której brakuje wyróżników wizualnych i wskazówek prowadzących odbiorcę przez tekst. Trudno w niej w ogóle, a tym bardziej szybko, odnaleźć kluczowe informacje. Postanowiliśmy to zmienić. Wykorzystując zasady projektowania skoncentrowanego na człowieku, stworzyliśmy interaktywny dokument, który dzieli i strukturyzuje informację, a także nawiguje użytkownika za pomocą elementów wizualnych do potrzebnych mu fragmentów. Zrozumienie skomplikowanego dokumentu, nie powinno być bowiem barierą w dostępie do należnej pomocy
mówi dr Dorota Płuchowska, kierowniczka wrocławskich Studiów Podyplomowych Legal Design Thinking na Uniwersytecie SWPS.
Jak wskazuje zaangażowany w projekt Grzegorz Policht, Associate DZP, w trakcie udzielania pomocy prawnej na terenach powodziowych prawnicy DZP zauważyli, że kwestie pomocy rządowych są dla obywateli kompletnie niezrozumiałe.
- Różne regulacje sprawiały problem nie tylko osobom poszkodowanym, ale również pracownikom administracji. Zrozumieliśmy wtedy, że poza wsparciem merytorycznym w uzyskiwaniu pomocy, konieczne jest uproszczenie przekazu oraz pomoc wszystkim w zrozumieniu skomplikowanych przepisów
komentuje prawnik.
Więcej szczegółów na temat projektu znajdziemy na stronie PomocDlaPowodzian.
Zobacz zdjęcia, jak wyglądało Kłodzko po przejściu powodzi i trzy miesiące później
![Wrocław Radio ESKA Google News](https://cdn.galleries.smcloud.net/t/galleries/gf-t5St-tP3F-Usbx_wroclaw-radio-eska-google-news-664x442-nocrop.jpg)