Dolny Śląsk

Pociągiem z Wrocławia do Wielunia. Przebudują 8 stacji i przystanków. Kiedy ruszy nowe połączenie?

2024-03-19 11:28

Po ponad 20 latach reaktywowane zostanie połączenie kolejowe z Wrocławia do Wielunia. Będzie to możliwe dzięki przebudowie trasy z Kępna do Oleśnicy. Powstanie 8 nowych stacji i przystanków, a inwestycja będzie kosztować blisko 600 milionów złotych. Kiedy uruchomione zostanie nowe połączenie?

O powrocie pociągów z Wrocławia do Wielunia mówi się już od wielu lat. Trasa ta znajduje się na linii nr 181, która przebiega przez takie miejscowości jak Oleśnica, Kępno, czy Wieruszów. Od 2002 roku nieczynny jest odcinek z Kępna do Oleśnicy, znajdujący się w województwie dolnośląskim i wielkopolskim. To 53 km trasy, które zostanie w końcu wyremontowane, a dzięki temu Wieluń zyska bezpośrednie połączenie kolejowe z Wrocławiem.

Pociągiem z Wielunia do Wrocławia już w 2026 roku. Inwestycja warta 600 milionów złotych

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę za niemal 600 milionów złotych, która dotyczy modernizacji i elektryfikacji odcinka linii kolejowej na trasie z Kępna do Oleśnicy. Inwestycja finansowana jest z pieniędzy Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności.

Przebudowa obejmie 53 km linii kolejowej i budowę 46 km sieci trakcyjnej. Zgodnie z założeniem pierwsze przejazdy pociągów planowane są w 2026 roku. Czas przejazdu z Kępna do Oleśnicy wyniesie ok. 36 minut. Warto dodać, że w 2002 roku, przed zawieszeniem połączenia średni czas wynosi wówczas około godziny.

Odnowią stacje kolejowe na trasie do Wielunia

Inwestycja zakłada przebudowę peronów na stacjach: Bralin, Syców i Jemielna Oleśnicka. Ponadto wyremontowane zostaną przystanki: Perzów, Gęsia Górka Stradomia, Poniatowice, Cieśle.

- Perony będą wyposażone w nowe wiaty i ławki. Zamontowane zostaną gabloty z rozkładami jazdy. Dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się przewidziano pochylnie i ścieżki naprowadzające. Czytelne oznakowanie usprawni korzystanie z obiektów. Jasne oświetlenie zapewni wygodny dostęp do pociągów po zmroku – zapowiada Karol Jakubowski, rzecznik prasowy PKP PLK.

Na trasie przebudowanych zostanie łącznie 58 przejazdów kolejowo-drogowych. Na 47 przejazdach zapewniony będzie większy poziom bezpieczeństwa, bo zamontowane będą rogatki, sygnalizacja świetlna i dźwiękowa. Dodatkowo między Kępnem a Oleśnicą wyremontowanych będzie 5 mostów, m.in. w Kępnie oraz wiadukt w Sycowie.

Rzecznik PKP PLK dodaje, że w inwestycja zapewni sprawniejsze prowadzenie ruchu pociągów i wzrost przepustowości linii, a to dzięki odbudowie mijanek dla pociągów, m.in. w Sycowie i Bralinie. Pociągi pasażerskie będą mogły jechać z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 100 km/h.

- Rewitalizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 181 Herby Nowe – Oleśnica na odcinku Kępno – Oleśnica poprawi komunikację miedzy województwami: dolnośląskim, wielkopolskim i łódzkim, a także na całej sieci kolejowej. Mieszkańcy miejscowości blisko linii kolejowej zyskają większą dostępność do transportu publicznego. Elektryfikacja linii sprzyja również ekologii i zwiększa efektywność przewozów – mówi Piotr Wyborski, p.o. prezesa zarządu PKP PLK.

Przyszły rozkład jazdy pociągów z Wrocławia do Wielunia będzie zależał od decyzji władz województw: dolnośląskiego, wielkopolskiego i łódzkiego – te samorządy organizują transport kolejowy na trasach regionalnych.

10 najwyższych budynków we Wrocławiu. Znasz je wszystkie?