Metro we Wrocławiu coraz bliżej? Koncepcja jest już u Donalda Tuska!

2025-12-09 10:11

Koncepcja budowy metra we Wrocławiu ponownie wraca na polityczne i urbanistyczne salony. PSL przedstawił szczegółowy plan modernizacji Wrocławskiego Węzła Kolejowego, który trafił już do premiera Donalda Tuska. W centrum projektu znajduje się tunel „Proca” i dziewięć podziemnych stacji.

Koncepcja metra we Wrocławiu już u premiera. Czy to początek rewolucji?

Dyskusja o budowie metra we Wrocławiu trwa od lat, ale tym razem projekt zyskał konkretną formę. PSL zaprezentował założenia modernizacji Wrocławskiego Węzła Kolejowego, w tym odważną koncepcję budowy podziemnych linii kolejowych - w centrum miasta i przy lotnisku. Dokument w formie listu otwartego został zaadresowany m.in. do Donalda Tuska oraz prezydenta Wrocławia Jacka Sutryka.

- PSL składa jasną propozycję tarczy infrastrukturalnej. Budowy w sześciu, a docelowo w 10 miastach w Polsce podziemnej kolei, roboczo nazwijmy metra, które będzie zarówno łączyć, dostarczać usługę transportową, jak i będzie miejscem schronienia w czasie kryzysu

- mówił jeszcze w listopadzie wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz, jeden z największych orędowników projektu.

„Wzywamy do rewolucyjnej modernizacji Wrocławia”

W liście otwartym czytamy:

„W trosce o dalszy rozwój Wrocławia, a także obserwując z niepokojem rosnące dysproporcje pomiędzy naszym miastem, a innymi metropoliami w kraju, wzywamy do podjęcia zdecydowanych działań.”

Autorzy dokumentu podkreślają, że Wrocław, choć pełen historii i sukcesów, zaczyna odstawać jakością transportu od innych metropolii.

Wśród apeli skierowanych do rządu i władz samorządowych znalazły się m.in.:

  • rozpoczęcie modernizacji Wrocławskiego Węzła Kolejowego,
  • budowa „kolejowego metra” na wzór systemów zachodnich,
  • włączenie projektu do państwowych programów infrastrukturalnych,
  • współpraca regionu i miasta nad stworzeniem Kolei Miejskiej Wrocławia.

Co ma powstać? Tunel „Proca”, podziemne dworce i połączenie z lotniskiem

Założenia projektu opisano w siedmiu punktach, wśród których najważniejsze to:

1. Tunel „Proca” przez centrumPodziemny tunel łączący:

Dworzec Świebodzki,Dworzec Główny,centrum Wrocławia,Plac Grunwaldzki,linię kolejową nr 143 (Wrocław Sołtysowice).Tunel ma pełnić funkcję komunikacyjną, ale również schronienia w sytuacjach kryzysowych.

2. Podziemne perony na głównych dworcachPlan zakłada:

przebudowę peronów podziemnych na Dworcu Głównym,budowę podziemnych peronów przy Dworcu Świebodzkim.3. Czwarty tor na „nasypie”Linia nr 271 między Dworcem Głównym a Grabiszynem ma zostać rozbudowana o dodatkowy tor, co zwiększy przepustowość całego układu.

4. Linia do lotniska

Nowa podziemna linia miałaby połączyć Port Lotniczy Wrocław z istniejącą siecią – przez Żerniki, Złotniki i trasę w stronę Legnicy.

Proponowane stacje metra we Wrocławiu

W koncepcji PSL pojawia się dziewięć kluczowych stacji, które mogłyby obsługiwać metro lub kolej miejską:

  • Wrocław Centrum
  • Wrocław Główny
  • Wrocław ZOO
  • Wrocław Grunwaldzki
  • Wrocław Armii Krajowej
  • Wrocław Sołtysowice
  • Wrocław Świebodzki
  • Wrocław Wielka Wyspa
  • Wrocław Swojczyce

Geolog o realnych szansach: „Pytanie nie brzmi czy, lecz gdzie i jak”

Dr Krzysztof Chudy, geolog i hydrogeolog związany z PAN, ocenia projekt realistycznie, ale z zastrzeżeniami:

- Każdy odcinek przyszłej trasy to inne technologie, inne wyzwania i inne koszty. Dlatego przy ewentualnej budowie kluczowe będzie nie pytanie "czy się da", lecz gdzie i jakimi metodami

- napisał w mediach społecznościowych.

Dodaje również: „Wrocław dziś „dusi się” kolejowo - przepustowość linii jest ograniczona, a pomysły budowy nowych dworców, w tym podziemnych, mają sens tylko wtedy, gdy zostaną spięte szybkim środkiem transportu.”

Według eksperta metro może odegrać ogromną rolę, ale tylko jeśli będzie częścią szerszego systemu, a nie osobną wyspą transportową.

Co dalej? Decyzja w rękach rządu

Dokument trafił już do Donalda Tuska i kluczowych ministrów. Jeśli projekt zostanie przyjęty, Wrocław może rozpocząć największą od dekad inwestycję transportową.

W galerii poniżej są grafiki przedstawiające proponowane przebiegi tuneli, stacji i modernizacji Wrocławskiego Węzła Kolejowego.