Koncepcja metra we Wrocławiu już u premiera. Czy to początek rewolucji?
Dyskusja o budowie metra we Wrocławiu trwa od lat, ale tym razem projekt zyskał konkretną formę. PSL zaprezentował założenia modernizacji Wrocławskiego Węzła Kolejowego, w tym odważną koncepcję budowy podziemnych linii kolejowych - w centrum miasta i przy lotnisku. Dokument w formie listu otwartego został zaadresowany m.in. do Donalda Tuska oraz prezydenta Wrocławia Jacka Sutryka.
- PSL składa jasną propozycję tarczy infrastrukturalnej. Budowy w sześciu, a docelowo w 10 miastach w Polsce podziemnej kolei, roboczo nazwijmy metra, które będzie zarówno łączyć, dostarczać usługę transportową, jak i będzie miejscem schronienia w czasie kryzysu
- mówił jeszcze w listopadzie wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz, jeden z największych orędowników projektu.
„Wzywamy do rewolucyjnej modernizacji Wrocławia”
W liście otwartym czytamy:
„W trosce o dalszy rozwój Wrocławia, a także obserwując z niepokojem rosnące dysproporcje pomiędzy naszym miastem, a innymi metropoliami w kraju, wzywamy do podjęcia zdecydowanych działań.”
Autorzy dokumentu podkreślają, że Wrocław, choć pełen historii i sukcesów, zaczyna odstawać jakością transportu od innych metropolii.
Wśród apeli skierowanych do rządu i władz samorządowych znalazły się m.in.:
- rozpoczęcie modernizacji Wrocławskiego Węzła Kolejowego,
- budowa „kolejowego metra” na wzór systemów zachodnich,
- włączenie projektu do państwowych programów infrastrukturalnych,
- współpraca regionu i miasta nad stworzeniem Kolei Miejskiej Wrocławia.
Co ma powstać? Tunel „Proca”, podziemne dworce i połączenie z lotniskiem
Założenia projektu opisano w siedmiu punktach, wśród których najważniejsze to:
1. Tunel „Proca” przez centrumPodziemny tunel łączący:
Dworzec Świebodzki,Dworzec Główny,centrum Wrocławia,Plac Grunwaldzki,linię kolejową nr 143 (Wrocław Sołtysowice).Tunel ma pełnić funkcję komunikacyjną, ale również schronienia w sytuacjach kryzysowych.
2. Podziemne perony na głównych dworcachPlan zakłada:
przebudowę peronów podziemnych na Dworcu Głównym,budowę podziemnych peronów przy Dworcu Świebodzkim.3. Czwarty tor na „nasypie”Linia nr 271 między Dworcem Głównym a Grabiszynem ma zostać rozbudowana o dodatkowy tor, co zwiększy przepustowość całego układu.
4. Linia do lotniska
Nowa podziemna linia miałaby połączyć Port Lotniczy Wrocław z istniejącą siecią – przez Żerniki, Złotniki i trasę w stronę Legnicy.
Proponowane stacje metra we Wrocławiu
W koncepcji PSL pojawia się dziewięć kluczowych stacji, które mogłyby obsługiwać metro lub kolej miejską:
- Wrocław Centrum
- Wrocław Główny
- Wrocław ZOO
- Wrocław Grunwaldzki
- Wrocław Armii Krajowej
- Wrocław Sołtysowice
- Wrocław Świebodzki
- Wrocław Wielka Wyspa
- Wrocław Swojczyce
Geolog o realnych szansach: „Pytanie nie brzmi czy, lecz gdzie i jak”
Dr Krzysztof Chudy, geolog i hydrogeolog związany z PAN, ocenia projekt realistycznie, ale z zastrzeżeniami:
- Każdy odcinek przyszłej trasy to inne technologie, inne wyzwania i inne koszty. Dlatego przy ewentualnej budowie kluczowe będzie nie pytanie "czy się da", lecz gdzie i jakimi metodami
- napisał w mediach społecznościowych.
Dodaje również: „Wrocław dziś „dusi się” kolejowo - przepustowość linii jest ograniczona, a pomysły budowy nowych dworców, w tym podziemnych, mają sens tylko wtedy, gdy zostaną spięte szybkim środkiem transportu.”
Według eksperta metro może odegrać ogromną rolę, ale tylko jeśli będzie częścią szerszego systemu, a nie osobną wyspą transportową.
Co dalej? Decyzja w rękach rządu
Dokument trafił już do Donalda Tuska i kluczowych ministrów. Jeśli projekt zostanie przyjęty, Wrocław może rozpocząć największą od dekad inwestycję transportową.
W galerii poniżej są grafiki przedstawiające proponowane przebiegi tuneli, stacji i modernizacji Wrocławskiego Węzła Kolejowego.