Liczniki rowerowe na ulicach Wrocławia. Sprawdź, gdzie na bieżąco zliczani są rowerzyści

i

Autor: Canva

Wrocław

Liczniki rowerowe na ulicach Wrocławia. Sprawdź, gdzie na bieżąco zliczani są rowerzyści

2024-01-08 9:16

Od 1 stycznia 2024 r. na ulicach Wrocławia pojawiły się kamery oraz czujniki, które automatycznie zliczają rowerzystów. Działanie to jest wynikiem dwóch projektów pilotażowych. Ma to celu zachęcenie mieszkańców do poruszania się na rowerach. Sprawdź, na jakich ulicach Wrocławia na bieżąco zliczani są rowerzyści.

Wraz z początkiem 2024 roku na ulicach Wrocławia została uruchomiona usługa automatycznego zliczania rowerzystów. Działanie to jest wynikiem dwóch projektów pilotażowych przeprowadzonych na potrzeby Biura Zrównoważonej Mobilności. Ma przyczynić się m.in. do lepszego zarządzania infrastrukturą rowerową w mieście. 

Liczniki rowerowe na ulicach Wrocławia. Sprawdź, gdzie się znajdują 

System automatycznego zliczania rowerzystów składa się z 12 urządzeń. Specjalna kamera rejestrująca różne zdarzenia znajduje się na skrzyżowaniu ul. Grodzkiej i wjazdu na Most Uniwersytecki. Z jej pomocą mierzony jest ruch rowerowy z uwzględnieniem rozróżnienia rejestrowanych pojazdów ze względu na ich rodzaj, tj. osób poruszających się na rowerach oraz hulajnogach czy dostawców jedzenia. 

Oprócz kamery, jest również 11 czujników. Są to małe skrzyneczki, które nie wymagają podłączenia do zasilania zewnętrznego. Mierzą one liczbę rowerzystów, którzy korzystają z 11 tras rowerowych we Wrocławiu:

  • ul. Powstańców Śląskich (odcinek: Szczęśliwa – Nasypowa, strona zachodnia);
  • ul. Grabiszyńska (odcinek: Kolejowa – Plac Legionów, strona północna);
  • ul. Legnicka (odcinek: Poznańska - Pl. Jana Pawła II, strona północna);
  • ul. Długa (odcinek: Starograniczna – Mieszczańska, strona północna);
  • ul. Jedności Narodowej (obszar skrzyżowania przy Placu Słowiańskim, strona zachodnia);
  • ul. Krakowska (obszar skrzyżowania Na Niskich Łąkach);
  • ul. Borowska (obszar skrzyżowania przy ul. Kamiennej, strona wschodnia);
  • ul. Swobodna (odcinek między: Komandorska - Ślężna);
  • ul. Grabiszyńska (Plac Legionów – Świebodzka strona południowa [Sądowa]);
  • Wybrzeże Stanisława Wyspiańskiego (obszar skrzyżowania przy ul. Hoene-Wrońskiego, strona południowa);
  • Pl. Grunwaldzki.

Czujniki różnią się od kamery. Nie posiadają one bowiem możliwości rozróżnienia typu sygnatury i muszą być umieszczone bezpośrednio nad drogą dla rowerów. 

- Dzięki automatycznym pomiarom ruchu takie dane mamy niemal natychmiast. Możemy dzięki nim sprawdzać na bieżąco, czy realizowane przez nas działania przyczyniają się do tego, że ludzie przesiadają się na rowery. Takie informacje są potrzebne zarówno przy planowaniu i realizowaniu nowych inwestycji rowerowych, jak również przy organizacji akcji promujących i popularyzujących jazdę rowerem - mówi Urszula Jagielnicka z Biura Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia

Sławomir Koper - Alternatywy 4