- Budowa drogi ekspresowej S8 Wrocław-Kłodzko, zwanej "drogą śmierci", nabiera tempa.
- Minister infrastruktury zapowiedział oddanie do użytku odcinka Jordanów Śląski-Łagiewniki Zachód za niespełna dwa lata.
- Cała, blisko 86-kilometrowa trasa, kluczowa dla bezpieczeństwa i rozwoju regionu, ma kosztować 2,7 mld zł.
- Kiedy dokładnie zakończy się budowa wszystkich odcinków i jakie korzyści przyniesie nowa S8 dla Dolnego Śląska i Europy?
Każdy, kto regularnie podróżuje między Wrocławiem a Kłodzkiem, wie, z czym wiąże się jazda krajową "ósemką". To trasa niebezpieczna i zakorkowana, którą mieszkańcy regionu od lat nazywają "drogą śmierci". Teraz jest nadzieja, że ten czarny rozdział w historii dolnośląskich dróg wkrótce się zakończy. Budowa nowej trasy S8 nabiera tempa, a minister infrastruktury podał konkretne terminy.
Podczas poniedziałkowej konferencji prasowej na terenie budowy w powiecie dzierżoniowskim, minister infrastruktury Dariusz Klimczak przekazał optymistyczne wieści. Prace na odcinku między Jordanowem Śląskim a Łagiewnikami są już zaawansowane w ponad 15 procentach.
"Za dwa lata będzie gotowa droga ekspresowa, dwa pasy w obu kierunkach (...), która połączy ten ponad 11-kilometrowy odcinek drogi" – powiedział minister Klimczak, cytowany przez Polską Agencję Prasową.
"Droga krzyżowa", która przejdzie do historii
O tym, jak bardzo potrzebna jest ta inwestycja, najlepiej świadczą słowa lokalnych samorządowców i polityków. Marszałek województwa dolnośląskiego, Paweł Gancarz, nie ukrywał, że obecna DK8 to trasa tragiczna.
"Droga krajowa nr 8 nazywana jest przez mieszkańców powiatów ząbkowickiego i kłodzkiego drogą śmierci, drogą krzyżową. Te krzyże widać, można je zobaczyć co kawałek. Sam jeżdżę nią nieraz kilka razy dziennie i nie ma dnia, żeby nie było kolizji, żeby nie było wypadków" – mówił marszałek.
Wtórowała mu wicemarszałek Sejmu Monika Wielichowska, przypominając, że starania o tę trasę trwają od lat. "Droga krajowa nr 8 jest przede wszystkim drogą niebezpieczną, mało przepustową; jedzie się bardzo długo do Wrocławia i dalej w stronę centralnej Polski, a wypadki powodują, że często jest zakorkowana" – podkreśliła.
Harmonogram prac i miliardy na stole
Budowa całej, blisko 86-kilometrowej trasy S8 od Wrocławia do Kłodzka to gigantyczne przedsięwzięcie, podzielone na siedem odcinków. Jak poinformował minister Klimczak, łączny budżet zaangażowany w te fragmenty to aż 2 miliardy 700 tysięcy złotych.
Obecnie prace w systemie "Projektuj i buduj" toczą się na pięciu odcinkach o łącznej długości ok. 55 km. Według informacji Ministerstwa Infrastruktury, harmonogram prac na poszczególnych fragmentach wygląda następująco:
- Kobierzyce Północ – Kobierzyce Południe (7,5 km): zakończenie planowane w III kwartale 2027 r.
- Kobierzyce Południe – Jordanów Śląski (13,8 km): zakończenie planowane w III kwartale 2027 r.
- Jordanów Śląski – Łagiewniki Zachód (11,2 km): zakończenie planowane w III kwartale 2027 r. (to na tym odcinku minister zapowiedział przejezdność za niespełna dwa lata).
- Niemcza – Ząbkowice Śląskie Północ (7,9 km): zakończenie planowane w IV kwartale 2028 r.
- Ząbkowice Śląskie Północ – Bardo (14 km): zakończenie planowane w II kwartale 2028 r.
Na odcinek Łagiewniki Zachód – Niemcza wybrano już wykonawcę, a zakończenie budowy przewiduje się w drugiej połowie 2029 roku. Wciąż w fazie przygotowań pozostaje ostatni, najtrudniejszy odcinek między Bardem a Kłodzkiem, gdzie być może powstanie tunel.
Nowa brama do Kotliny Kłodzkiej i Europy
Nowa droga ekspresowa to nie tylko kwestia bezpieczeństwa. Jak podkreślił minister Klimczak, to inwestycja kluczowa dla całego regionu. "Nowa S8 oznacza nie tylko szybsze i bezpieczniejsze podróże, ale też rozwój gospodarczy i turystyczny całej Kotliny Kłodzkiej" – stwierdził.
Warto pamiętać, że dolnośląski odcinek S8 jest częścią ważnego europejskiego korytarza transportowego E67, łączącego Pragę z Helsinkami. Dzięki tej inwestycji podróż na południe Polski i dalej, w stronę Czech, stanie się znacznie łatwiejsza i szybsza.
