We wrześniu ubiegłego roku Koleje Dolnośląskie i PESA Bygdoszcz podpisały umowę, w ramach której regionalny przewoźnik zamówił pięć elektrycznych pociągów Elf2. Do kontraktu dodano prawo opcji, umożliwiające zakup w przyszłości kolejnych dwudziestu składów. Teraz zapadła decyzja o rozszerzeniu zamówienia o osiem pociągów, co zwiększy wartość umowy o 232 mln złotych.
– Systematycznie rozszerzamy sieć połączeń kolejowych na Dolnym Śląsku. Nasz samorządowy projekt przejmowania od państwa nieczynnych dotychczas linii i przywracania ich do ruchu pasażerskiego jest zaawansowany i wymaga stałego rozwijania taboru naszego przewoźnika – Kolei Dolnośląskich. Każdy nowoczesny pociąg Elf2 zabierze na pokład około 550 pasażerów, dlatego idealnie odpowiadają potrzebom mieszkańców Dolnego Śląska, którzy z każdym rokiem coraz chętniej korzystają z kolei regionalnej – mówi marszałek Cezary Przybylski z Bezpartyjnych Samorządowców.
Wartość całego zamówienia przewoźnika w PESA Bydgoszcz wyniesie 377 mln złotych. Tabor ten pozwoli Kolejom Dolnośląskim oraz samorządowi województwa dolnośląskiego kontynuować rozwój siatki połączeń w regionie w kolejnych latach.
- Dziękuję za tę dobrą współpracę. Dzięki niej PKP przekazały już ponad 200 km linii Samorządowi Województwa Dolnośląskiego, które są sukcesywnie rewitalizowane i uruchamiane, a to przekłada się na poprawę sytuacji skomunikowania wszystkich części Dolnego Śląska. Bardzo się cieszę, że linie kolejowe są rewitalizowane także na południu regionu, w miejscach, gdzie do tej pory z komunikacją było o wiele gorzej – mówi Michał Dworczyk, szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Wszystkie elektryczne składy zostaną przekazane przewoźnikowi do połowy 2023 roku. Nowe pociągi pojadą między innymi na trasie do Międzylesia.
- Zamierzamy nadal intensywnie inwestować w rozwój kolei w regionie. Pomijając sytuację epidemiczną, dane statystyczne jednoznacznie wskazują, że ten środek transportu jest jednym z najpopularniejszych wśród Dolnoślązaków. To dla nas jasny sygnał, że warto kontynuować rozwój kolei – deklaruje Tymoteusz Myrda, członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego odpowiedzialny za rozwój infrastruktury kolejowej w regionie.
Komfortowe wyposażenie pociągów
Wybrany przez regionalnego przewoźnika model Elf2 należy do najnowszej generacji pociągów elektrycznych zaprojektowanych przez PESA Bydgoszcz.
- Dzięki skorzystaniu z opcji Koleje Dolnośląskie będą dysponować flotą 13 nowoczesnych pięcioczłonowych Elfów2. Te niskoemisyjne, komfortowe i bezpieczne pojazdy idealnie odpowiadają potrzebom kolei aglomeracyjnych i regionalnych. Jestem przekonany, że zarówno pasażerowie, jak i obsługa pociągów, będą z nich zadowoleni, co przełoży się na kolejne zamówienia w ramach opcji – mówi Krzysztof Zdziarski, Prezes PESA Bydgoszcz.
Składy mogą rozwijać prędkość maksymalną sięgająca 160 km/h. Do tej pory PESA dostarczyła przewoźnikom kolejowym w Polsce i za granicą 42 składy Elf2, w różnych konfiguracjach.
Nowe pociągi posiadają 250 miejsc siedzących. Każdy z nich zabierze na pokład łącznie około 550 pasażerów. Dla podwyższenia komfortu podróży i bezpieczeństwa Elfy2 będą wyposażone w klimatyzację, WiFi, monitoring oraz miejsca do: przewozu rowerów, dla wózków osób niepełnosprawnych, na większe bagaże.
Duże inwestycje taborowe
Koleje Dolnośląskie to jeden z najdynamiczniej rozwijających się przewoźników kolejowych w kraju. Dzięki skutecznym działaniom jego flota w najbliższym czasie wzrośnie łącznie o 19 nowych pociągów: 13 pięcioczłonowych elektrycznych Elfów2 od PESA Bydgoszcz oraz 6 trzyczłonowych hybrydowych Impulsów II od spółki Newag SA o łącznej wartości blisko 550 mln zł. Dzięki tym zakupom liczba ekologicznych pojazdów zwiększy się aż o 60 procent (z 32 do 51 sztuk). Cała flota wzrośnie natomiast o 38 procent (z 55 do 74 sztuk), a miejsc dla pasażerów przybędzie 45 procent (z niecałych 20 tysięcy do prawie 28 tysięcy).
Skorzystanie z prawa opcji to część szerszego projektu, który jest współfinansowany przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Projekt „Aglomeracyjna Kolej Dolnośląska – zakup taboru kolejowego do obsługi ruchu pasażerskiego we Wrocławskim Obszarze Funkcjonalnym” jest dofinansowany kwotą 85,1 mln złotych.