Dolny Śląsk

Budowa drogi S3 z Wrocławia do Czech. Na jakim etapie są prace? Kiedy otwarcie?

2024-05-16 15:16

Niemal na ukończeniu jest ostatni odcinek drogi ekspresowej S3 między Bolkowem a Kamienną Górą na Dolnym Śląsku. Gotowe są także dwa górskie tunele. Zaawansowanie wszystkich prac oceniane jest na 94 procent. Dzięki nowej drodze szybciej dotrzemy do Czech. Kiedy oficjalne otwarcie drogi S3 z Wrocławia do granicy z Czechami?

Droga ekspresowa S3 na odcinku od Bolkowa do Kamiennej Góry jest już niemal gotowa. Cała dwujezdniowa trasa ma długość ok. 16,1 km. Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad każda jezdnia będzie miała po dwa pasy ruchu i pas awaryjny.

Wzdłuż trasy kończy się budowa dwóch tuneli drogowych. Jeden ma długość ok. 2300 metrów i znajduje się pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice. Drugi o długości ok. 320 metrów jest niedaleko miejscowości Gostków. Pierwszy z tuneli jest najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce.

Droga ekspresowa S3 z Wrocławia do Czech. Kiedy będzie gotowa?

W ostatnim czasie prace na wspomnianym odcinku drogi polegały m.in. na montażu ogrodzeń i siatek, betonowaniu słupków, czy porządkowaniu terenu. Formowano również nasypy, a także układano warstwy wiążące i ścieralne na fragmentach jezdni.

Obecnie ogólne zaawansowanie prac jest oceniane na 94 procent, a zakończenie inwestycji planowane jest w lipcu tego roku. Oficjalny koniec robót wyznaczony został na 12 lipca. Wszystko wskazuje na to, że ten termin zostanie dotrzymany. Wykonawcą robót jest konsorcjum firm PORR i PORR Bau. Wartość umowy wynosi ok. 1,5 mld zł. Dzięki nowej inwestycji do granicy z Czechami dotrzemy najpierw autostradą A4, a później drogą ekspresową S3.

Inwestycja rozpoczęła się już w 2018 roku, kiedy podpisano umowę z wykonawcą. W 2020 roku rozpoczęto drążenie pierwszego tunelu. Kierowcy będą mogli pojechać nową trasę już latem 2024 roku.

Malownicza trasa S3 do Czech

Kierowcy jadący nowo wybudowaną trasą S3 na odcinku Bolków-Kamienna Góra będą mogli podziwiać piękne widoki. Część trasy tuż po wyjeździe z tunelu w Jaczkowie będzie bardzo malownicza, bo z widokiem na Karkonosze i Śnieżkę.

Na całym odcinku trasy powstały łącznie 2 tunele drogowe, 1 most drogowy, 4 wiadukty nad drogą ekspresową, 7 wiaduktów drogowych - w tym 3 jako przejścia dolne dla zwierząt, 14 przepustów dla celów ekologicznych, 1 przejazd gospodarczy.

Co z odcinkiem drogi po stronie czeskiej?

Po polskiej stronie odcinek S3 do granicy jest już na ukończeniu, jednak w Czechach prace związane z budową przedłużenia trasy nawet nie zostały rozpoczęte. Dotyczy to 21-kilometrowego odcinka drogi, dzięki któremu pojedziemy z Polski do Pragi. Polska firma Budimex wygrała przetarg na budowę czeskiego odcinka, jednak umowy w dalszym ciągu nie podpisano, bo nastąpiły odwołania, a rozstrzygnięcie przetargu unieważniono. Wykonawca składał już w tej sprawie wyjaśnienia. Postępowanie wciąż trwa. Jak podaje portal tn.nova.cz, urzędnicy twierdzą, że polska firma nie ma wystarczających referencji na budowę tuneli dłuższych niż 100 metrów. Budimex w tej sprawie chce się odwołać.

- Nadal podtrzymujemy złożoną ofertę. Złożymy zatem apelację i wierzymy, że ostatecznie rozstrzygnie się ona na naszą korzyść - cytuje przedstawicielkę polskiej spółki czeski portal.

Do momentu wybudowania odcinka drogi w Czechach, kierowcy jadący polskim odcinkiem drogi dwa kilometry przed końcem trasy będą musieli zjechać z ekspresówki i kierować się na drogę nr 5 w stronę przejścia Labawka-Kralovec.

Budowa drogi S3 z Wrocławia do Czech. Na jakim etapie są prace? Kiedy otwarcie?