- Rondo Ronalda Reagana we Wrocławiu, kluczowy węzeł przesiadkowy, wymaga kompleksowego remontu torowiska z powodu intensywnej eksploatacji.
- MPK Wrocław planuje wymianę ponad 2,6 km torów, instalację 16 nowych zwrotnic i zmianę układu torowego dla zwiększenia przepustowości.
- Projekt przewiduje podwyższenie peronów dla lepszej dostępności oraz montaż smarownic redukujących hałas i zużycie szyn.
- Przetarg na dokumentację projektową trwa, a same prace budowlane rozpoczną się najwcześniej na przełomie 2026 i 2027 roku, co oznacza poważne utrudnienia dla mieszkańców.
Rondo Ronalda Reagana to jeden z najważniejszych węzłów przesiadkowych we Wrocławiu, przez który codziennie przejeżdżają tysiące pasażerów. Niestety, intensywna eksploatacja odcisnęła na nim swoje piętno. MPK Wrocław zapowiada kompleksowy remont, który ma odmienić oblicze tego miejsca, ale jednocześnie stanie się źródłem poważnych wyzwań komunikacyjnych dla mieszkańców.
Dlaczego remont ronda Reagana jest konieczny?
Każdy, kto regularnie podróżuje tramwajem przez plac Grunwaldzki, zna to uczucie - charakterystyczne wstrząsy i hałas towarzyszący przejazdowi po zużytych szynach. Jak informuje MPK Wrocław, stan techniczny torowiska jest już alarmujący. W wielu miejscach szyny są mocno wyeksploatowane, a w nawierzchni, w której są osadzone, pojawiły się liczne ubytki. Dalsze odkładanie remontu mogłoby zagrażać bezpieczeństwu i płynności ruchu tramwajowego.
Co dokładnie zmieni się na placu Grunwaldzkim?
Zaplanowana inwestycja to nie kosmetyka, a prawdziwa rewolucja. Zgodnie z informacjami przekazanymi przez przewoźnika, zakres prac jest imponujący. Projekt zakłada:
- Wymianę aż 2610 metrów pojedynczego toru wraz z otaczającą go nawierzchnią.
- Instalację 16 nowych zwrotnic.
- Montaż smarownic na łukach, które mają ograniczyć piski i zmniejszyć zużycie szyn, co bezpośrednio przełoży się na większy komfort akustyczny i dłuższą żywotność infrastruktury.
Kluczową zmianą ma być także nowe rozwiązanie torowe między ulicą Piastowską a rondem. Planowane jest wydzielenie dwóch osobnych torów: jednego dla tramwajów jadących prosto w stronę ulicy Marii Curie-Skłodowskiej i drugiego dla tych skręcających na centralny przystanek ronda. Ma to zwiększyć promień łuku, a co za tym idzie - poprawić przepustowość w tym newralgicznym punkcie. Co ciekawe, projektant, który zostanie wyłoniony w przetargu, będzie musiał przedstawić również własną, alternatywną koncepcję dla tego rozwiązania.
Z myślą o komforcie i dostępności, podwyższone zostaną także perony na przystanku "Plac Grunwaldzki" przy ul. Marii Curie-Skłodowskiej oraz na dwóch przystankach na centralnej wyspie ronda. Ułatwi to wsiadanie i wysiadanie osobom z niepełnosprawnościami, seniorom oraz rodzicom z wózkami.
Kiedy ruszą prace i jakich utrudnień się spodziewać?
Na rozpoczęcie prac przyjdzie nam jeszcze poczekać. MPK Wrocław ogłosiło na razie przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej, na którą firmy mogą składać oferty do 16 października. Wybrany wykonawca będzie miał 320 dni na opracowanie kompletnego projektu. Oznacza to, że jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, dokumentacja będzie gotowa jesienią 2026 roku.
Jak udało nam się ustalić, same roboty budowlane rozpoczną się najwcześniej na przełomie 2026 i 2027 roku. Choć oficjalny plan organizacji ruchu na czas remontu jeszcze nie powstał, skala zaplanowanych prac nie pozostawia złudzeń. Mieszkańcy Wrocławia muszą przygotować się na znaczne utrudnienia w ruchu tramwajowym i samochodowym w rejonie placu Grunwaldzkiego.
To nie pierwszy remont w tym miejscu
Warto przypomnieć, że rondo Reagana było w ostatnich latach wielokrotnie placem budowy. W 2020 roku wymieniano tam nawierzchnię, jednak już dwa lata później wymagała ona ponownej naprawy. Jak informowało wówczas MPK, było to spowodowane użyciem przez podwykonawcę materiałów niskiej jakości, a poprawki wykonano w ramach gwarancji. Z kolei w 2024 roku na rondzie remontowano rozjazdy. Nadchodząca inwestycja ma być jednak zdecydowanie największą i najbardziej kompleksową od lat.
Źródło: Gazeta Wrocławska

Polecany artykuł: