TAT Wrocław

i

Autor: Biuro prasowe Urządu Miasta we Wrocławiu

Rusza budowa drugiego odcinka TAT, czyli Trasy Autobusowo -Tramwajowej na Nowy Dwór

2020-11-05 16:31

Jest umowa na drugi odcinek trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór. Prace zaczną się za 3 tygodnie, ale utrudnienia dotkną kierowców dopiero w przyszłym roku. W ramach drugiego odcinka powstanie 2 - kilometrowe torowisko od Parku Biznesu do ul. Rogowskiej.

To największa inwestycja w infrastrukturę dedykowaną dla komunikacji zbiorowej w powojennej historii Wrocławia. Trasa na Nowy Dwór to w sumie 7 kilometrów nowego połączenia komunikacyjnego o najwyższym standardzie. Dzięki niej mieszkańcy w kilkanaście minut bezkolizyjnie dojadą z Nowego Dworu do centrum miasta. W tym celu powstają m.in. dwa wiadukty nad ulicą Smolecką oraz nad torami kolejowymi w pobliżu ulic Strzegomskiej i Robotniczej.

– Nie tak dawno spotykaliśmy się na pl. Orląt Lwowskich, gdzie oddaliśmy do użytku fragment, od którego rozpoczęła się budowa TAT na Nowy Dwór, a już dziś widzimy się przy okazji podpisania umowy na kolejny etap tej inwestycji, na odcinku od Parku Biznesu do ul. Rogowskiej. Na ten fragment przeznaczymy ponad 81 mln zł – mówi prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

W ramach zadania, na które umowa została właśnie podpisana, powstanie 2 km nowej, wydzielonej trasy autobusowo-tramwajowej z oświetleniem, odwodnieniem i miejskimi kanałami technologicznymi. Co więcej, na fragmencie, który będzie realizowany, zostanie wybudowanych pięć nowych przystanków autobusowo-tramwajowych z pełną infrastrukturą.

– Nowa trasa to nie tylko świetna wiadomość dla mieszkańców, ale także możliwość obsługi komunikacyjnej biurowców, które powstały w pobliżu trasy TAT.  Jak zawsze pamiętamy również o rowerzystach oraz pieszych i w ramach tego zadania wybudowana zostanie wydzielona droga rowerowa od Parku Biznesu do ul. Nowodworskiej – mówi Piotr Paś, prezes miejskiej spółki Wrocławskie Inwestycje, która odpowiada za budowę.

Ważnym elementem inwestycji będzie także budowa stacji prostownikowej „Nowodworska” dla zasilania nowych odcinków linii tramwajowej. Dodatkowo w ramach tej kompleksowej inwestycji przebudowane zostaną instalacje podziemne m.in. sieć wodociągowa i energetyczna. Zamontowane zostaną nowoczesne urządzenia sterowania ruchem od ul. Smoleckiej do ul. Rogowskiej.

Wzdłuż TAT pojawią się także nowe nasadzenia, na odcinkach już realizowanych, jak i tych, gdzie prace dopiero się rozpoczną. Tylko na odcinku od ul. Smoleckiej do ul. Rogowskiej posadzonych zostanie 528 drzew w tym: klony, graby, lipy, brzozy, buki, jesiony, dęby czy robinie. Łącznie na odcinku I i II posadzonych zostanie 765 drzew i ok 30 tys. krzewów.

Podpisana umowa z firmą ProTra Building opiewa na 81 228 093 zł brutto. W inwestycję zaangażowane są środki Unii Europejskiej. Termin realizacji tego odcinka to 17 miesięcy.

Na chwilę obecną TAT to koszt ponad 250 mln zł. Przypomnijmy, że ostatni odcinek od ulicy Strzegomskiej do pętli na ul. Rogowskiej jest w fazie projektowania. Budżet całego zadania to 368 922 000 zł. Inwestycja jest dofinansowana przez Unię Europejską kwotą 109 922 000 zł dla zakresu Gminy Wrocław. Zakończenie budowy jest planowane w 2023 roku.

Napisy polskich pionierów na urzędzie we Wrocławiu