To będzie prawdziwa rewolucja dla wszystkich, którzy regularnie podróżują między stolicą Dolnego Śląska a Warszawą. Zamiast spędzać w pociągu około 4 godzin, już za kilka lat pokonamy tę trasę w czasie krótszym niż niejeden film. Taki pociąg będzie mógł wyjechać na tory za sprawą projektu Kolei Dużych Prędkości, który jest jednym z priorytetów inwestycyjnych spółki Centralny Port Komunikacyjny.
Pociągi pojadą z rekordową prędkością, nawet 350 km/h!
Choć pojawiały się głosy sceptyków, spółka CPK oficjalnie potwierdziła, że maksymalna prędkość pociągów na projektowanej linii "Y" (Warszawa - CPK - Łódź - Wrocław / Poznań) zostanie podniesiona z 250 do 350 km/h. Niektórzy eksperci podnosili argumenty, że tak szybka jazda nie ma sensu na polskich torach.
„Jazda z prędkością ponad 300 km/h linii „Y” nie ma sensu”, „Pociąg ledwo się rozpędzi, a już będzie musiał hamować” - takie argumenty podnosili przeciwnicy zwiększania prędkości na trasie Kolei Dużych Prędkości (KDP) między Warszawą, Lotniskiem CPK, Łodzią Wrocławiem i Poznaniem, która - przypomnijmy to - od samego początku projektowana była na 350 km/h
- informuje Centralny Port Komunikacyjny.
Przedstawiciele CPK uspokajają jednak, że cała infrastruktura jest przygotowywana właśnie pod takie prędkości.
- Do takiej prędkości dostosowane są wszystkie parametry geometryczne linii „Y” (m.in. pochylenie linii, promienie łuków, sieć trakcyjna i rozjazdy). To właśnie prędkość 350 km/h jest konsekwentnie od lat uwzględniana w studiach wykonalności i umowach projektowych podpisywanych przez CPK dla tej trasy od 2022 r.
- czytamy w komunikacie.
Obecne władze spółki podtrzymały te ambitne plany, a to oznacza, że tak ekspresowe podróże są coraz bardziej możliwe już za kilka lat.
- Podejście obecnego zarządu CPK umożliwiło podniesienie maksymalnej prędkość pociągów do 350 km/h - dla najszybszych składów. Pociągi mają być trasowane (rozkłady będą układane) zasadniczo na 320 km/h, przy czym możliwe będzie uruchomienie przejazdu do 350 km/h, jeżeli przewoźnik będzie dysponował odpowiednim taborem i złoży taki wniosek
- zaznaczono.
Warszawa - Wrocław w 96 minut. Jak to możliwe?
Nowe parametry techniczne pozwolą na gigantyczne skrócenie czasu podróży. W najszybszym wariancie, pociąg relacji Warszawa-Wrocław, zatrzymujący się jedynie na stacjach Warszawa Zachodnia i Łódź Fabryczna, pokona całą trasę w zaledwie 1 godzinę i 36 minut. To aż o 40 minut szybciej w porównaniu do zakładanej wcześniej prędkości 250 km/h.
- Spółka Centralny Port Komunikacyjny zwiększyła maksymalną prędkość eksploatacyjną pociągów na projektowanej linii „Y” Warszawa – CPK – Łódź – Poznań / Wrocław z 250 do 350 km/h. Jak wynika z Kolejowego Modelu Mikrosymulacyjnego, geometria toru umożliwi osiągnięcie prędkości powyżej 300 km/h na 81 proc. trasy z Warszawy do Poznania i 71 proc. trasy do Wrocławia. Różnica w czasie podroży w porównaniu do 250 km/h i dwóch dodatkowych zatrzymaniach na każdej z tras wynosi 40 minut
- informuje spółka.
Superszybkie pociągi z Wrocławia skierują się w stronę Siechnic, Czernicy, Kępna, a następnie Łodzi, by dotrzeć do Warszawy.
Kiedy pojedziemy nowym pociągiem? Znamy harmonogram
Na taką podróż będziemy musieli jeszcze trochę poczekać, ale znamy już konkretne daty. Zgodnie z aktualnymi harmonogramami, pierwsze pociągi między Warszawą a Łodzią mają pojechać w 2032 roku. Odcinki prowadzące do Wrocławia i Poznania mają zostać uruchomione przed końcem 2035 roku. Inwestycja kolejowa jest częścią większego projektu, który obejmuje budowę nowego lotniska. Jego otwarcie, wraz z pierwszym odcinkiem KDP, planowane jest na 2032 rok.
Ruszają wykupy nieruchomości
Prace nad projektem są na zaawansowanym etapie. Dla całej 480-kilometrowej linii "Y" trwa projektowanie, a w Łodzi już toczą się prace budowlane. Kluczowym elementem jest również pozyskanie gruntów pod nową trasę. Spółka CPK rozpoczęła już proces dobrowolnych nabyć nieruchomości na odcinkach Sieradz Północny - Kępno i Kępno - Czernica Wrocławska.
- CPK rozpoczął proces przygotowania nabywania nieruchomości w ramach Kolejowego Programu Dobrowolnych Nabyć (KPDN) w związku z realizacją KDP na odcinkach linii kolejowej nr 86 Sieradz Północny - Kępno i Kępno - Czernica Wrocławska. Do udziału w KPDN zostaną zaproszeni właściciele działek zabudowanych, których budynki mieszkalne lub usługowe pozostają w kolizji z inwestycją. Według wstępnych analiz w sumie będzie to około 65 lokalizacji: 50 dla odcinka z Sieradza Północnego do Kępna i 15 między Kępnem a Czernicą Wrocławską
- czytamy w informacji pasowej CPK.
Przypomnijmy, że celem całego przedsięwzięcia CPK jest stworzenie siatki połączeń, która umożliwi dojazd z największych polskich miast do lotniska w czasie nieprzekraczającym 2,5 godziny.
Nowe lotnisko ma z początku obsługiwać aż 34 mln pasażerów rocznie, w kolejnych latach port ma być rozbudowywany.