Od 2018 roku Samorząd Województwa przejął od państwowego zarządcy infrastruktury kolejowej – PKP ponad 20 odcinków linii kolejowych o długości około 300 km. Pierwszą przejętą przez Województwo od PKP linią, była trasa z Dzierżoniowa do Bielawy. Linia stała się własnością Dolnego Śląska w 2018 roku i w rekordowym tempie, w niespełna rok później została zrewitalizowana.
Wykluczenie komunikacyjne to jeden z największych problemów dotykających mieszkańców naszego kraju. Uruchomienie tej linii to nie tylko walka z wykluczeniem komunikacyjnym, to także rozwój gospodarczy i przykład bardzo dobrej współpracy między rządem, samorządem województwa oraz spółkami kolejowymi - Kolejami Dolnośląskimi, PKP i PLK – mówi Elżbieta Witek, Marszałek Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej.
Województwo Dolnośląskie przejęło linię kolejową Chocianów – Duninów w roku 2020. W kolejnym roku ogłoszono przetargi na wycinkę drzew i krzewów oraz projekt i wykonanie robót rewitalizacyjnych. Celem inwestycji było przywrócenie stanu technicznego linii umożliwiającego uruchomienie regularnych połączeń pasażerskich.
- Ta inwestycja i dynamiczny rozwój kolei na Dolnym Śląsku to efekt umowy koalicyjnej, którą podpisaliśmy na początku tej kadencji, i którą konsekwentnie realizujemy. Dziś pokazujemy, że dotrzymujemy słowa. Przywróciliśmy połączenia do Bielawy, Chocianowa, a wkrótce będą to następne miejscowości – w przyszłym roku ruszy Świeradów-Zdrój, Karpacz i kolejne, które we współpracy z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi, z przychylnością Ministerstwa Infrastruktury będziemy uruchamiać – mówi Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa.
Połączenie kolejowe do Chocianowa. W planach kolejne
Rewitalizacja tego odcinka w połączeniu z równoległą rewitalizacją linii nr 316 w relacji Chojnów – Rokitki umożliwia ponowne włączenie Chocianowa do sieci regionalnych połączeń kolejowych. Mieszkańcy gminy Chocianów będą mogli dojechać m.in. do Legnicy i Wrocławia, co pozwoli im korzystać z kolejowych i autobusowych połączeń dalekobieżnych oraz dojazd do portu lotniczego w stolicy Dolnego Śląska. W sumie rewitalizacja linii 303 oraz 316 kosztowała prawie 23 miliony złotych, również z wykorzystaniem środków unijnych.
Samorząd Województwa Dolnośląskiego rewitalizuje następne linie w regionie. Kolej wróci również m.in do uzdrowiskowego Świeradowa-Zdroju i do położonego u stóp Śnieżki Karpacza. Pociągi Kolei Dolnośląskich pojadą do tych dolnośląskich miast w 2023 roku.