Zabytkowy most Grunwaldzki we Wrocławiu do remontu. Umowa na projekt podpisana

i

Autor: pixabay.com zdj. ilustracyjne

Wiadomości

Nietypowe badania Politechniki Wrocławskiej. Jak wykorzystać przestrzeń pod mostami we Wrocławiu?

2024-11-28 16:43

Nietypowe badania przeprowadza dr inż. arch. Elżbieta Komarzyńska-Świeściak z Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej, która pracuje obecnie nad katalogiem modelowych rozwiązań dotyczących przestrzeni pod mostami. Jak twierdzi, są to miejsca o dużym i niewykorzystanym potencjale. Jak można wykorzystać przestrzeń pod mostami we Wrocławiu?

Jak zagospodarować przestrzeń pod mostami we Wrocławiu? Nietypowe badania Politechniki Wrocławskiej

Jak wynika z wyliczeń Politechniki Wrocławskiej, w europejskich miastach znajduje się ponad 300 tys. mostów, wiaduktów i estakad. W samym Wrocławiu jest ich ponad sto. Jak zauważyła dr inż. arch. Elżbieta Komarzyńska-Świeściak, przestrzeń pod nimi nie jest zagospodarowana.

"Przestrzenie pod nadziemnymi trasami komunikacyjnymi występują dość licznie w naszych miastach, a mimo to pozostają niewidoczne w sensie społecznym i urbanistycznym. Nie są właściwie uwzględniane w miejscowych planach zagospodarowania i nie istnieją w świadomości użytkowników miast, przez co funkcjonują jak białe plamy na mapie"

- przekazała dr inż. arch. Elżbieta Komarzyńska-Świeściak.

Według badaczki, przestrzenie pod mostami bardzo często bywają zaniedbywane, a nawet uznaje się je za niebezpieczne. Zdaniem architektki, jest to marnotrawstwo przestrzeni. 

"W Berlinie pod Tiburtius Brücke powstał wydajny trzypoziomowy parking. W Londynie lokalna społeczność już w latach 70. XX wieku wynegocjowała z władzami miasta możliwość zarządzania przestrzenią pod Westway – podwyższonym odcinkiem drogi A40. Powstało tam funkcjonujące do dziś wielofunkcyjne centrum społeczno-sportowe, zarządzane przez Westway Trust, obejmujące m.in. boiska, ścianki wspinaczkowe i przestrzenie kulturalne"

- wymieniła badaczka.

Co więcej, przykłady dobrego zagospodarowania takiej przestrzeni, da się znaleźć także w Polsce. Jak wskazała Elżbieta Komarzyńska-Świeściak, lokale gastronomiczne i usługowe znajdują się pod estakadami kolejowymi m.in. we Wrocławiu i Gorzowie Wielkopolskim. Jedynym znanej jej miejscem mającym opracowany plan zagospodarowania przestrzennego jest jednak Most Poniatowskiego w Warszawie.

"Zazwyczaj mosty i wiadukty są traktowane wyłącznie jako obiekty inżynierskie, bez dodatkowego kontekstu. Planiści widzą je głównie jako nitkę do przeprowadzenia ruchu, pomijając perspektywę pieszego i potencjał takiej przestrzeni do służenia lokalnej społeczności"

- podkreśliła dr inż. arch. Elżbieta Komarzyńska-Świeściak.

Wrocławska architektka pracuje nad katalogiem modelowych rozwiązań, w którym chce opisać kilkadziesiąt najlepszych pomysłów z całej Europy. 

Wrocław z góry
Wrocław Radio ESKA Google News
Autor: