Most Rędziński. Lista rekordów robi wrażenie
Most Rędziński, którego budowę ukończono w 2011 roku, to konstrukcja, obok której nie da się przejść obojętnie. Nie tylko ze względu na jego rozmiary. Przeprawa nad Odrą to część Autostradowej Obwodnicy Wrocławia (A8). To najwyższy most w Polsce – jego pylon wznosi się na wysokość aż 122 metrów. Co więcej, jest to najdłuższy żelbetowy most podwieszony w kraju – część podwieszona ma długość 512 metrów, a przęsło środkowe – aż 256 metrów, co czyni je najdłuższym żelbetowym przęsłem w Polsce.
Poza tym cała konstrukcja zawieszona jest za pomocą 160 want, których łączna długość to aż 25 kilometrów. Jego całkowita długość to 612 metrów, ale razem z dojazdowymi estakadami wynosi aż 1742 metry. A powierzchnia? Imponujące 70 000 m2.
Budowa za ponad pół miliarda złotych
Projekt mostu wykonał Zespół Badawczo-Projektowy „Mosty – Wrocław” pod kierownictwem prof. Jana Biliszczuka. Umowę z wykonawcami, firmami Mostostal Warszawa i Acciona Infraestructuras, podpisano w maju 2008 roku, a koszt inwestycji wyniósł 576 mln zł.
W maju 2010 roku budowę mostu przerwała powódź, która zalała plac budowy i zniszczyła część infrastruktury. Jednak sama konstrukcja mostu nie ucierpiała.
„Most jak kobieta w eleganckim kostiumie”
Twórca mostu, prof. Biliszczuk, w jednym z wywiadów w niezwykle obrazowy sposób opisał ideę, która stała za projektem estetycznym tej monumentalnej budowli.
- Chcieliśmy, żeby od naszego mostu ludzie nie odwracali głów. Most musi cieszyć. Porównuję go do kobiety w eleganckim kostiumie. Mam nadzieję, że gdy ludzie spojrzą na ten most, nie dostrzegą żadnych zbędnych dodatków
- powiedział kilka lat temu w wywiadzie dla wroclaw.wyborcza.pl prof. Jan Biliszczuk.
Dziś, Most Rędziński to nie tylko ważny element infrastruktury drogowej, ale też ikona architektoniczna Wrocławia. Most wygląda wyjątkowo szczególnie o zachodzie słońca.