Podróże

Z Wrocławia na weekend. Łatwa i spokojna trasa z Piechowic na Chojnik

2023-10-05 14:42

W sam raz na jesienny weekend proponujemy wam lekki i przyjemny szlak prowadzący z Piechowic prosto do Zamku Chojnik. Trasa wiedzie przez wyjątkowo malowniczy teren, po drodze mijamy Michałowice, gdzie zobaczymy piękną zabytkową zabudowę. Na koniec będzie wisienka na torcie, czyli górujący nad całą okolicą słynny kamienny zamek.

Górską wycieczkę z Piechowic do Zamku Chojnik warto sobie zaplanować na jeden dzień. Z Wrocławia do Piechowic dojedziemy np. pociągiem Kolei Dolnośląskich lub Przewozów Regionalnych. Podróż zajmie nam niecałe trzy godziny.

Przyjemny spacer z Piechowic do Zamku Chojnik

W Piechowicach byliśmy około godz. 12 i na przejście trasy zostawiliśmy sobie pięć godzin. Bez pośpiechu, po godzinnym spacerze dotarliśmy do miejscowości Michałowice. Tutaj warto na dłużej się zatrzymać i podziwiać zabytkową zabudowę. Są to budynki, które powstały na przełomie XIX i XX wieku, w większości w stylu sudeckim. Miejscowość z pewnością oczaruje was swoim górskim klimatem.

Tuż za Michałowicami weszliśmy na leśny zielony szlak.Tą trasą obeszliśmy Grzybowiec, czyli najwyższy szczyt podczas tej wycieczki. Okolice szlaku dosłownie usiane są głazami różnej wielkości. Dalej, na rozdrożu pod Grzybowcem zeszliśmy niżej i skierowaliśmy się w stronę góry Chojnik. Zanim to jednak nastąpiło zawitaliśmy do Jagniątkowa i przeszliśmy potok Wrzosówkę.

Szlak Siedmiu Wzgórz i szlak rowerowy Olbrzymy

Gdy kierowaliśmy się w stronę Zachełmia, na moment zeszliśmy na niebieski szlak, gdzie znajduje się niespodzianka dla miłośników jednośladów - pasmo rowerowe Olbrzymy. To ponad 70 km tras rowerowych!

Kolejną atrakcją jest Szlak Siedmiu Wzgórz - to krótka i łatwa trasa, która prowadzi przez siedem szczytów otaczających Zachełmie. Następny etap wycieczki wiedzie zielonym szlakiem pod Żelazny Mostek. Stąd, aż do Przełęczy Żarskiej prowadzą aż trzy szlaki. Tutaj droga jest ubita i prowadzi wśród drzew 400 metrów pod górę.

Warto przy okazji zaznaczyć, że Przełęcz Żarska to miejsce, z którego zobaczymy fantastyczne widoki, wręcz przypominające miejsca z filmowych baśni. To właśnie tu zaczynają się szlaki żółty i czarny prowadzące do bramy zamku.

Zamek Chojnik zwraca uwagę podróżnych jadących w kierunku Jeleniej Góry. Z kart historii wiadomo, że do 1675 roku funkcjonował bez problemów, kiedy podczas burzy trafił w niego piorun. Pożar doszczętnie zniszczył całą drewnianą zabudowę. Od tamtego czasu popadał w ruinę. W kolejnych wiekach już go nie odbudowano. Dopiero w XIX wieku stał się atrakcją dla kuracjuszy z pobliskich Cieplic. Wtedy wybrukowano drogę prowadzącą do zabytku i dobudowano karczmę.

Dziś, za opłatą można zwiedzać Zamek Chojnik, w tym bastion, kazamaty i dziedziniec. Po zwiedzaniu zamku proponujemy drogę powrotną czarnym szlakiem do Jeleniej Góry (Sobieszów).