Dostęp do super szybkich pociągów pendolino mieszkańcy Jeleniej Góry mają od 2016 roku. Podróż na trasie z Jeleniej Góry do Warszawy Wschodniej nowoczesnym pociągiem klasy EIP trwa niecałe 6 godziny, a połączenia realizowane są przez cały tydzień. Skład po drodze zatrzymuje się m.in. w Wałbrzychu, Brzegu i Opolu.
Pociąg PKP Intercity klasy EIP odjeżdża z Jeleniej Góry o godz. 4:25, a w Warszawie Wschodniej jest o godz. 10:16. Odjazd w przeciwnym kierunku rozpoczyna się o godz. 17:10. Na miejscu jest krótko po godz. 23:00. Bilet w klasie pierwszej kosztuje 289 zł, a w klasie drugiej 191 zł.
Pendolino nie pojedzie do Jeleniej Góry i Wałbrzycha
Już niebawem podróżni nie będą mogli jednak skorzystać z przejazdu pociągiem pendolino na trasie Jelenia Góra-Warszawa Wschodnia. Stanie się to 15 grudnia 2024 roku, kiedy to w życie wchodzi nowy rozkład jazdy pociągów PKP Intercity. Trasa pociągu EIP zostanie skrócona do Wrocławia. Powodem decyzji o zmianie trasy jest zbyt małe obłożenie na trasie z Jeleniej Góry do stolicy Dolnego Śląska. Pendolino nie nie pojedzie zarówno do Jeleniej Góry, jak i Wałbrzycha.
- Na bieżąco analizujemy liczbę pasażerów podróżujących z Jeleniej Góry do Wrocławia i do dalszych miast. Analizujemy także wnioski pasażerów przesyłane do nas. Jednym z wniosków jest zwiększenie liczby połączeń w kierunku Poznania i Gdyni, co miało miejsce w minione wakacje. To połączenie, jak wynikało z naszych analiz, wymagało wzmocnienia. Poranny pociąg EIP, odjeżdżający tuż po godzinie 4:00 rano, przewoził zbyt mało pasażerów. Na odcinku Jelenia Góra - Wałbrzych średnio było kilkanaście osób w pociągu
- czytamy w informacji przesłanej do redakcji Radia Eska od Macieja Dutkiewicza, rzecznika prasowego PKP Intercity S.A.
Wycofanie pociągu pendolino to przede wszystkim kłopot dla tych podróżnych, którzy korzystali z nowoczesnego składu, by dotrzeć do Warszawy. Teraz podróż będzie dłuższa i mniej komfortowa. Rzecznik podkreśla, że: na trasie Jelenia Góra – Wrocław jeździ obecnie 13 par pociągów regionalnych, które gwarantują dalsze skomunikowania we Wrocławiu. Analizujemy także te połączenia zapewnianie przez Koleje Dolnośląskie i POLREGIO.
Polecany artykuł:
Decyzja o skróceniu trasy pociągu pendolino nie podoba się władzom Jeleniej Góry, które zapowiadają interwencję w tej sprawie w Ministerstwie Infrastruktury.
Jak zapewnia rzecznik prasowy PKP S.A., siatka pozostałych połączeń EIP do Warszawy, Krakowa, Poznania i Trójmiasta pozostaje bez zmian.
- Kolejnym wnioskiem wyciągniętym z analizy potrzeb podróżnych jest podwyższenie kategorii pociągów. Wycofaliśmy wszystkie pociągi TLK, a w ich miejsce pojadą pociągi IC. Pociągi kategorii IC to kategoria ekonomiczna, jak TLK, ale o wyższym standardzie. Są wyposażone m.in. w klimatyzację i gniazdka do ładowania telefonów
– dodaje Maciej Dutkiewicz.
„Potrzebny pociąg bardziej dostępny cenowo”
W sprawie wycofania połączenia pendolino z Jeleniej Góry głos zabrał także Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych.
- Wielokrotnie podkreślaliśmy, że głównym problemem dla naszego regionu nie jest uruchomienie rano do Warszawy pociągu dużych prędkości, ale uruchomienie pociągu w stronę Warszawy w niższej kategorii, bardziej dostępnego cenowo
– napisano w oświadczeniu.