W czwartek wrocławski magistrat poinformował o rozpoczęciu konsultacji społecznych w sprawie utworzenia strefy czystego transportu. Mają one być prowadzone online, mailowo i „na żywo”. Konsultacje potrwają miesiąc. Władze stolicy Dolnego Śląska chcą podjąć decyzję o wprowadzeniu strefy czystego powietrza w 2024 r.
Jakie części Wrocławia ma obejmować strefa?
Specjaliści z PSPA sugerują wprowadzenie strefy czystego powietrza w 2025 r. Strefa powinna zostać wzmocniona w 2028 r., a ostatecznych kształt osiągnąć w 2032 r. Według tej analizy, optymalnie, strefa czystego powietrza powinna objąć obszar, którego granice oparte byłyby od południa na nasypie kolejowym przy Dworcu Głównym i dalej, od zachodu, wzdłuż nasypu linii kolejowej na Poznań, natomiast od północy i wschodu na Starej Odrze, łącząc się z terenami kolejowymi w okolicach skrzyżowania ulic Krakowskiej i Na Niskich Łąkach.
„Proponowany obszar objąłby nie tylko centrum, ale także osiedla o typowej zabudowie kwartałów kamienic. Stanowi on ok. 6 proc. obszaru miasta, ale mieszka tam co czwarty wrocławianin. W granicach strefy znalazłoby się wiele instytucji publicznych, kampusów uczelnianych, zakładów pracy, a także centrów handlowych i usługowych. W konsekwencji, przy podejmowaniu decyzji o zakupie samochodu, zdecydowana większość mieszkańców miasta brałaby pod uwagę kryteria wjazdu do obszaru niskoemisyjnego. Ponadto, na teren rekomendowanej strefy można z łatwością dojechać komunikacją miejską, zostawiając pojazd na publicznych parkingach zlokalizowanych poza jej granicami” – mówił wcześniej Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.
Jakie pojazdy zostaną objęte zakazem wjazdu do centrum?
Według rekomendacji w 2025 r. miałby obowiązywać zakaz wjazdy do strefy czystego powietrza dla 20-letnich i starszy pojazdów z silnikiem diesla oraz dla 25-letnich i starszych pojazdów z silnikiem benzynowym. W czasie przeprowadzania badań takie restrykcje objęłyby 13 proc. pojazdów, przekładających się na 25 proc. emisji tlenków azotu oraz 58 proc. cząstek stałych.
Co o wprowadzeniu strefy mówią badania?
Z przeprowadzonych badań wynika, że przeszło 91 proc. pojazdów poruszających się po wrocławskim śródmieściu to samochody osobowe. Około 8 proc. to samochody dostawcze. Ciężarówki, autobusy i motocykle stanowią łącznie zaledwie 1 proc. pojazdów w ruchu zarejestrowanych w badanych lokalizacjach. Jeśli chodzi o wiek pojazdów, najliczniejszą grupą są samochody nowe, spełniające normy EURO 6, wyprodukowane po 2014 r. Te auta stanowią ok. jednej trzeciej wrocławskiej floty pojazdów.
Drugą pod względem liczności grupą są pojazdy spełniające normę EURO 4, czyli ok. piętnastoletnie. To jedna czwarta wszystkich aut jeżdżących po mieście. Samochody EURO 5 (ok. dziesięcioletnie) i EURO 3 (ok. dwudziestoletnie) stanowią po ok. 15 proc. Co dwudziesty pojazd w ruchu na wrocławskich ulicach to pojazdy z normą EURO 2, która obowiązywała w drugiej połowie lat 90.
Zalecenia specjalistów nie są równoznaczne z ostateczną decyzją
Tomasz Stefanicki z Biura Zrównoważonej Mobilności wrocławskiego magistratu podkreślił, że rekomendacje ekspertów na tym etapie to opinia oparta na wynikach badań oraz doświadczeniach miast zachodnioeuropejskich. „Kolejnym krokiem będzie zweryfikowanie ich z oczekiwaniami wrocławian” – mówił wcześniej Stefanicki.
Jak wziąć udział w konsultacjach?
Konsultacje trwają do 30 kwietnia (niedziela). 13 kwietnia (czwartek) o godz. 17.30 odbędzie się e-spotkanie. Zaplanowane zostały też dwie debaty – pierwsza z nich dotyczyć będzie technicznych i zdrowotnych skutków wprowadzenia strefy czystego transportu i odbędzie się 18 kwietnia (wtorek) o 17.30, w czasie drugiej (26.04.2023 r., środa, godz. 17.30) będziemy rozmawiać nt. społecznych i ekonomicznych skutków wprowadzenia strefy. Każda z debat będzie miała miejsce w ODLOCIE. Strefie Partycypacji przy ul. Piłsudskiego 34. Zorganizowane zostaną też konsultacje młodych, w ich ramach odbędą się warsztaty z przedstawicielami Młodzieżowej Rady Miejskiej oraz młodzieżowych organizacji społecznych.
Przez cały okres trwania konsultacji, czyli od 30 marca do 30 kwietnia będzie można wypowiedzieć się za pomocą e- formularza, a młodzi wrocławianie i młode wrocławianki swoje opinie będą mogli w tym czasie przesyłać drogą mailową na adres: [email protected].