Strefy Czystego Transportu z roku na rok robią się coraz bardziej popularne w europejskich miastach. W Europie jest ich już kilkaset i są to strefy, na które określona część pojazdów wjechać nie może.
"W czerwcu bieżącego roku przeprowadziliśmy badania we Wrocławiu, by ocenić, co tak naprawdę jeździ po ulicach Wrocławia i na tej podstawie dokonać rekomendacji, jak mogłaby wyglądać Strefa Czystego Transportu" - mówi Maciej Mazur z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.
Z badań wynikło, że ponad 91% pojazdów poruszających się po wrocławskim śródmieściu to samochody osobowe. Około 8% to samochody dostawcze. Ciężarówki, autobusy i motocykle stanowią łącznie zaledwie 1% pojazdów w ruchu zarejestrowanych w badanych lokalizacjach.
Jakie samochody jeżdżą po Wrocławiu?
Jeśli chodzi o wiek pojazdów, najliczniejszą grupą są samochody nowe, spełniające normy EURO 6, wyprodukowane po 2014 roku, a zatem liczące nie więcej niż 8 lat. Stanowią one około jednej trzeciej wrocławskiej floty pojazdów. Drugą pod względem liczności grupą są pojazdy spełniające normę EURO 4, czyli ok. piętnastoletnie. To 25% aut jeżdżących po mieście. Samochody EURO 5 (ok. dziesięcioletnie) i EURO 3 (ok. dwudziestoletnie) stanowią po ok. 15%. Jest też trochę pojazdów z normą EURO 2, która obowiązywała w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych, ale stanowią one ok. 5%.
Strefa Czystego Transportu - zdaniem ekspertów powinna objąć 8 osiedli
Eksperci przygotowali trzy różne warianty zakresu stref, ale ich zdaniem najlepszy będzie zrównoważony, obejmujący 8 wrocławskich osiedli, w skład których wchodzą:
- Kleczków,
- Ołbin,
- Plac Grunwaldzki,
- część Przedmieścia Oławskiego,
- Przemieście Świdnickie,
- Szczepin,
- Nadodrze,
- Stare Miasto.
"Proponowany obszar objąłby nie tylko centrum, ale także osiedla o typowej zabudowie kwartałów kamienic. Stanowi on ok. 6% obszaru miasta, ale mieszka tam co czwarty wrocławianin. W granicach strefy znalazłoby się wiele instytucji publicznych, kampusów uczelnianych, zakładów pracy, a także centrów handlowych i usługowych. W konsekwencji, przy podejmowaniu decyzji o zakupie samochodu, zdecydowana większość mieszkańców miasta brałaby pod uwagę kryteria wjazdu do obszaru niskoemisyjnego. Ponadto, na teren rekomendowanej strefy można z łatwością dojechać komunikacją miejską, zostawiając pojazd na publicznych parkingach zlokalizowanych poza jej granicami" – wyjaśnia Maciej Mazur.
Jakie pojazdy zostaną wykluczone ze Strefy Czystego Transportu?
Wykluczone mają zostać oczywiście pojazdy najbardziej szkodzące środowisku. Od 2025 roku na ulicach Wrocławia możemy nie zobaczyć pojazdów ponad 20-letnich (diesel) oraz ponad 25-letnich (benzyna). Stanowią one około 13% wszystkich poruszających się po mieście.
"Wyniki tych badań mają zostać zestawione z innymi. Wiele kwestii jest jeszcze do przemyślenia i oceny. Kolejny krok to konsultacje społeczne. Zapytamy o zdanie mieszkańców, bo to oni będą użytkownikami strefy" - zaznacza Tomasz Stefanicki z Biura Zrównoważonej Mobilności.
Konsultacje społeczne mają rozpocząć się na przełomie marca i kwietnia. Potrwać mogą nawet do końca 2023 roku.