Nowe obwodnice w województwie dolnośląskim
Pierwszą z obwodnic, która powstanie na Dolnym Śląsku jest obwodnica Głogowa. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wiosną tego roku wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na projekt i budowę obwodnicy Głogowa. Zwyciężyła firma Intercor z Zawiercia. Jednak wpłynęły dwa odwołania, które następnie zostały oddalone. Planowana jest jeszcze kontrola Urzędu Zamówień Publicznych i następnie będzie wyznaczony termin podpisania umowy z wykonawcą.
Koszt inwestycji to ponad 790 mln zł, obwodnica będzie drogą dwujezdniową o długości ok. 18 km i ominie Głogów od zachodu. Droga poprowadzi przez gminy Radwanice, Żukowice i Kotla.
Trasa rozpocznie się w gminie Radwanice na istniejącym północnym rondzie węzła Głogów Zachód – to miejsce, w którym przecina się ekspresowa S3 z drogą krajową nr 12. Obwodnica zakończy się w miejscowości Stare Serby i włączy się do istniejącej drogi krajowej nr 12.
Co ważne, całe przedsięwzięcie ma na celu poprawę przepustowości w mieście. Obwodnica będzie fragmentem połączenia nowo wybudowanych dróg ekspresowych S3 i S5 na terenie województwa dolnośląskiego, lubuskiego i wielkopolskiego. W ramach prac powstanie także przeprawa przez Odrę. Długo wyczekiwana obwodnica ma być gotowa do 2027 roku.
Nowe obwodnice na etapie przygotowań
Pozostałe 6 obwodnic, które zapowiada GDDKiA jest na etapie prac przygotowawczych. A chodzi o te inwestycje:
- Obwodnica Legnicy w ciągu DK94 (planowane lata realizacji robót budowlanych – 2026-2029, złożono wniosek do prezydenta miasta Legnicy o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji, celem jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego ze ścisłego centrum miasta);
- Obwodnica Kaczorowa w ciągu DK3 (ma być gotowa do 2030 roku, celem jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego odbywającego się na kierunku Bolków - Jelenia Góra);
- Obwodnica Międzyborza w ciągu DK25 (planowane lata realizacji robót budowlanych – 2027-2029, trwa procedura o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, celem jest poprawa przepustowości układu łączącego drogę ekspresową S8 z nowo wybudowaną obwodnicą Ostrowa Wielkopolskiego - fragment S11);
- Obwodnica Milicza w ciągu DK15 (planowane lata realizacji robót budowlanych – 2025-2029, celem jest wyprowadzenie ruchu, jaki koncentruje się w mieście z uwagi na przebieg DK15 przez centrum Milicza);
- Obwodnica Oławy w ciągu DK94 (planowane lata realizacji robót budowlanych – 2026-2029, celem jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście z krajowej „94”);
- Obwodnica Złotego Stoku w ciągu DK46 (planowane lata realizacji robót budowlanych – 2027-2030, celem jest odciążenie ruchu, który generuje DK46);
W 2024 roku GDDKiA oczekuje na wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla obwodnicy: Legnicy, Milicza oraz Międzyborza. Dla pozostałych obwodnic: Kaczorowa (DK3), Oławy (DK94) i Złotego Stoku (DK46), prowadzone są prace przygotowawcze nad opracowywaniem studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego.
Wiadomo też, że wszystkie dolnośląskie obwodnice mają zostać wybudowane w ramach Programu Budowy 100 obwodnic w Polsce. Plan zakłada powstanie dróg do 2030 roku, a łączna długość obwodnic przekroczy 800 km. Budowa wszystkich dróg w kraju pochłonie. Szacuje się, że koszt wszystkich obwodnic w kraju wyniesie prawie 28 miliardów złotych i będzie sfinansowanych z Krajowego Funduszu Drogowego.