Pięć nowych tras i zajezdnia. MPK Wrocław z największym projektem w swojej historii
Choć Wrocław jest znany ze swoich tramwajów, to do dziś w wiele miejsc tym środkiem komunikacji nie dojedziemy. MPK planuje sukcesywnie i powoli to zmieniać, a kolejnym krokiem ku lepszemu skomunikowaniu miasta ma być budowa nowej zajezdni tramwajowej oraz powstanie pięciu nowych tras.
"By realizować nowe połączenia, wrocławskie MPK potrzebuje większego taboru. Do Wrocławia sukcesywnie przyjeżdżają tramwaje Moderus Gamma, na tę chwilę przewoźnik ma ich w swojej flocie 32, a docelowo będzie ich 46. Ponadto już niebawem pojawi się pierwszy tramwaj Pesa, których z początkiem przyszłego roku ma być 24, a w ramach skorzystania z prawa opcji pojawi się jeszcze kolejnych 16. W ciągu ostatnich czterech lat na ulicach miasta pojawiło się łącznie 240 nowych autobusów i 153 nowe i wyremontowane tramwaje" - chwali się w komunikacie MPK Wrocław.
Aby gdzieś te wszystkie pojazdy pomieścić, potrzebna będzie nowa zajezdnia. Powstać ma ona przy ul. Architektów. Co ważne, MPK zapowiada, że będzie to obiekt o charakterze modułowym - umożliwi to również jego bezproblemową rozbudowę w przyszłości. Wstępne założenia przewidują, że "zajezdnia ma pomieścić około 150 pojazdów i ma być zaopatrzona w stanowiska myjni całopojazdowej, wydzielone stanowiska do kompleksowego sprzątania wnętrza tramwajów, tokarkę podtorową, lakiernię oraz halę warsztatową w pełni wyposażoną do naprawy poszczególnych podzespołów."
– Zależy nam na tym, aby z budową nowych zajezdni MPK odzyskało utracone w przeszłości funkcje, np. te związane z samodzielną naprawą pojazdów w szerokim zakresie jakie umożliwia obecność odpowiednio wyposażonych i przygotowanych warsztatów – mówi Witold Woźny, prezes MPK Wrocław. – Obecne zajezdnie tramwajowe mają już bardzo symboliczne możliwości powiększenia pojemności. Jednocześnie mamy świadomość, że w kolejnych latach liczba tramwajów potrzebnych do zapewnienia właściwego wykonania zaplanowanych przewozów będzie rosła. Nowa zajezdnia w tej części miasta jest koniecznością – podkreśla prezes Woźny.
Nowa zajezdnia ma obsługiwać tramwaje w zachodniej części miasta, w tym nowe linie na Popowice i Nowy Dwór. Ile kosztować będzie nowa zajezdnia? Dokładnej kwoty MPK Wrocław nie podaje, jednak można spodziewać się, że na inwestycję przeznaczyć trzeba będzie nawet ponad 300 milionów złotych.
Nowe trasy tramwajowe we Wrocławiu. MPK zapowiada tramwaj na Jagodno!
Podczas konferencji, na której ogłoszono plany wybudowania nowej zajezdni, MPK Wrocław zdradziło również, gdzie powstaną nowe trasy tramwajowe. Tych ma być pięć, jednak na ten moment mówimy o nich w kontekście nieco odległej przyszłości. Powstanie pierwszej z nich przewidziano na rok 2026, jednak nauczeni doświadczeniem niemal 10-krotnego przekładania terminu oddania Mostu Zwierzynieckiego wrocławianie z pewnością przygotowani są na potencjalne opóźnienia.
Te trasy tramwajowe mają powstać we Wrocławiu:
- Tramwaj Borowska Szpital - 1 km trasy, 2026 rok
- Tramwaj na Swojczyce - 1,6 km trasy, 2026 rok
- Tramwaj na Jagodno - 2,7 km trasy, 2027 rok
- Tramwaj na Klecinę - 1,8 km trasy, 2028 rok
- Tramwaj na Maślice - 3,2 km trasy, 2028 rok
– W tym roku zakończymy również projekty tramwaju na Maślice. Do tego dochodzi dodatkowy tor i nowa trasa na Klecinę czy przedłużenie tramwaju na Borowskiej do Szpitala – mówi Monika Kozłowska-Święconek, dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobilności UM Wrocławia. – Tylko te zapinane właśnie inwestycje szykowane na najbliższe lata, to 11 km nowych tras. Czyli tyle samo, ile trasy oddane w 2023 przez Popowice, Szczytniki i na Nowy Dwór – podsumowuje.