Oszuści internetowi kradzież danych

i

Autor: Freepik Zdjęcie poglądowe

Dolny Śląsk

"Może cię nie znam, ale wierzę, że zostałaś wybrana przez ducha świętego". Kobieta straciła ponad 60 tys. zł

2023-08-28 10:01

Choć akcji informacyjnych o internetowych oszustach jest całe multum, to wciąż są osoby, które łapią się na nawet te najbardziej oczywiste "przynęty". Pewna 76-latka z Legnicy straciła ponad 65 tysięcy złotych, bo otrzymała wiadomość, że "została wybrana przez ducha świętego". Kobieta spodziewała się darowizny w wysokości 5 mln dolarów...

"Może cię nie znam, ale wierzę, że zostałaś wybrana przez ducha świętego i możesz moją otrzymać dotację pieniężną darowiznę w wysokości 5.000.000,00 dolarów amerykańskich i wierzę, że dobre rzeczy się zdarzają…” - tak brzmiał fragment otrzymanej przez 76-latkę z Legnicy wiadomości. Starsza kobieta, mimo licznych kampanii informacyjnych o internetowych oszustach, niestety dała się nabrać, przez co straciła ponad 65 tysięcy złotych.

Kobieta "została wybrana przez ducha świętego". Padła ofiarą oszustwa

76-latka pewnego dnia otrzymała tajemniczą wiadomość, z której wynikało, że została ona wybrana przez ducha świętego, w związku z czym na jej konto trafi 5 milionów dolarów. Brzmi abstrakcyjnie? Jak się okazuje, nie wystarczająco. Kobieta przez kilkanaście dni prowadziła korespondencję z oszustem, podczas której polecono jej wpłacić pieniądze pod pretekstem m.in. opłaty celnej za wydanie certyfikatu. 

Tusk ostro do Kaczyńskiego. "Gdzie uciekasz chłopie?"

76-latka z Legnicy chciała przelać więcej niż 65 tysięcy złotych

Cała sytuacja skończyłaby się zapewne jeszcze gorzej, gdyby nie przytomna reakcja pracownika banku. W pierwszej kolejności kobieta przelała 30 tys. złotych, a następnie 35 tys. złotych. W sobotę, 26 sierpnia, kobieta udała się do placówki banku, by zlecić kolejny przelew.

"Podczas kolejnej rozmowy pracownik banku ostrzegł seniorkę, że może być ofiarą oszustwa. Pomimo tego ponownie poleciła realizację przelewu. Zaniepokojony pracownik banku poinformował o tym fakcie policjantów, którzy błyskawicznie skierowali się do placówki banku. Policjant przedstawił mieszkance Legnicy metodykę działań oszustów. Dopiero wtedy zgłaszająca zrozumiała, że została oszukana" - informuje mł.asp. Paweł Noga

Jak chronić się przed internetowymi oszustwami? Legnicka policja przypomina

Jak informuje legnicka policja, "metod podobnych oszustw jest bardzo dużo, tak naprawdę każde postępowanie może różnić się od siebie legendą, pod którą dzwoni do pokrzywdzonego sprawca, metodami działania, sposobami przekazania pieniędzy. Niemniej wspólnym mianownikiem wszystkich tego typu oszustw jest ZAWSZE:

  1. Kontakt sprawcy z pokrzywdzonym za pośrednictwem telefonu lub e-maila – nigdy nie dochodzi do osobistego spotkania.
  2. Wywieranie przez sprawcę presję na pokrzywdzonego, aby działał szybko.
  3. Prośba, aby z nikim się nie kontaktował, zachował w tajemnicy podejmowane przez siebie działania.
  4. Konieczność nierozłączania połączeń telefonicznych.

Ponadto bardzo często pokrzywdzony proszony jest o:

  1. Zainstalowanie na swoim urządzeniu (telefon, komputer) programu do obsługi zdalnego pulpitu (np. AnyDesk).
  2. Dodania w bankowości elektronicznej nieznanego sobie urządzenia jako „zaufanego”.
  3. Podania kodów BLIK.
  4. Wejścia na stronę www banku nie poprzez wpisanie adresu w wyszukiwarkę lub aplikację, a za pośrednictwem otrzymanego linka przekierowującego pokrzywdzonego na fałszywe strony banku lub bramki umożliwiającej wybór swojego banku lub dokonania płatności online.

Jakie można podjąć czynności, aby uniknąć utraty środków pieniężnych:

  1. W przypadku gdy dzwoni osoba podająca się za przedstawiciela banku pod legendą, iż pieniądze są zagrożone – rozłączyć połączenie i samemu nawiązać połączenie z infolinią banku lub udać się do najbliższej jego placówki.
  2. Nie dodawać obcych urządzeń jako „zaufanych” do swojej bankowości elektronicznej.
  3. Nie udostępniać kodów BLIK nieznanym osobom, a w przypadku jeśli nawet prosi o nie osoba znajoma np. za pośrednictwem popularnych komunikatorów czy SMS – zawsze zadzwonić na numer tej osoby, albo kogoś, kto może wejść z nią w bezpośredni kontakt i potwierdzić tę prośbę.
  4. Unikać instalowania programów do obsługi „zdalnego pulpitu” w przypadku gdy nakłaniają do tego osoby obce, zwłaszcza gdy ma to związek z podejmowaniem jakichkolwiek działań inwestycyjnych,
  5. Nie poddawać się presji dzwoniącego, nie podejmować pochopnych działań,
  6. Pamiętać, że bank sam ma możliwość blokowania ataków hakerskich, kradzieży pieniędzy z rachunków i odpowiada za zdeponowane w nim środki.
  7. Nie udostępniać nikomu loginu i hasła do bankowości internetowej,
  8. Nie reagować na e-maile i wiadomości od banku z prośbą o podanie hasła jednorazowego/kodu, danych karty płatniczej, zmianę hasła, logowanie się za pośrednictwem linków.
  9. Aby bezpiecznie inwestować na giełdzie (co również wiąże się z ryzykiem inwestycyjnym, o czym należy pamiętać), należy założyć rachunek inwestycyjny w licencjonowanym przez KNF domu maklerskim.
  10. Nie ma „okazji”."