- W ramach inwestycji planujemy remont chodników obejmujący wymianę płyty żelbetonowej i wykonanie nowej nawierzchni chodników wraz z ich izolacją, prace naprawcze elementów konstrukcyjnych, zabezpieczenia antykorozyjne, przebudowę sieci wodociągowej, wymianę osłon, demontaż nieczynnych kabli zasilających trakcję tramwajową, montaż nowych kanałów technologicznych oraz wymianę znaków żeglugowych na moście – wyjaśnia Klaudia Piątek, rzeczniczka prasowa ZDiUM we Wrocławiu.
Uciążliwość remontu dla mieszkańców zostanie ograniczona do niezbędnego minimum. ZDiUM zakłada przeprowadzenie prac remontowych przy utrzymaniu ruchu samochodowego, tramwajowego i pieszego jedynie z pewnymi ograniczeniami.
Roboty renowacyjno-odtworzeniowe na moście Zwierzynieckim będą dotyczyły zarówno stalowych, jak i kamiennych elementów zabytkowych.
- Zadbamy o elementy konstrukcyjne, zarówno stalowe, jak i kamienne – dodaje Klaudia Piątek. – W ramach prac oczyścimy, wzmocnimy i uzupełnimy ubytki kamienne wieżyc - secesyjnych cokołów z czerwonego piaskowca, naprawimy powierzchnie przyczółków, odtworzymy powłoki antykorozyjne wszystkich elementów stalowych, naprawimy balustrady oraz dokonamy renowacji stylowych, ozdobnych lamp przymocowanych do konstrukcji mostu.
W ramach tych prac odtworzona zostanie również zabytkowa tablica z brązu w języku niemieckim, upamiętniająca zakończenie budowy mostu Zwierzynieckiego w 1655 r., która zostanie uzupełniona o nową tablicę z tłumaczeniem w języku polskim.
Całość prac będzie odbywała się we współpracy z Miejskim Konserwatorem Zabytków i z dbałością o wszystkie detale.
Efektem realizacji inwestycji będzie odnowiony obiekt bez zmiany światła poziomego i pionowego pod mostem. Nośność mostu pozostanie bez zmian. Realizacja inwestycji nie zmieni również parametrów technicznych i użytkowych obiektu, ponieważ celem prac jest przede wszystkim poprawa stanu technicznego i estetyki mostu.
Historia Mostu Zwierzynieckiego
Most Zwierzyniecki to jeden z najpiękniejszych mostów we Wrocławiu, którego historia sięga 1655 r., gdy w tym miejscu wybudowano pierwszą przeprawę rzeczną o drewnianej konstrukcji. Dzisiejszy wygląd mostu pochodzi z 1897 r., kiedy to władze ówczesnego Wrocławia uznały, że drewnianą przeprawę należy zastąpić nowoczesnym obiektem. Projekt nowego mostu został opracowany przez czołowych architektów miejskich Karla Klimma oraz Richarda Plüddemanna. Używany jest nieprzerwalnie od chwili wybudowania, tj. przez 122 lata. Ostatni kompleksowy remont mostu został przeprowadzony w 1989 r. Dzięki planowanej inwestycji ten niezwykły zabytek architektur odzyska dawny blask. Most łączy centrum miasta z osiedlami Dąbie, Biskupin, Sępolno i Bartoszowice umożliwiając przejazd nad Starą Odrą. To bezpośrednia droga dojazdowa do Ogrody Zoologicznego, a także do kompleksu Hali Stulecia.