Spis treści
- Kiedy ruszy budowa ostatniego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia?
- Wschodnia Obwodnica Wrocławia - jak będzie przebiegać?
Kiedy ruszy budowa ostatniego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia?
Pod koniec grudnia 2023 roku został ogłoszony przetarg na budowę ostatniego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia. Inwestycją zainteresowało się aż 15 firm, z czego każda z nich miała dodatkowe pytania. Łącznie pojawiło się ich aż 750. Dolnośląska Służba Dróg i Kolei musiała dokładnie przeanalizować każdą ofertę oraz odpowiedzieć na wszystkie pytania, czego konsekwencją było przedłużanie się całej procedury.
W końcu 24 grudnia 2024 roku udało się wybrać najkorzystniejszą ofertę. Złożyła ją firma Skanska, która wykona to zlecenie za 264 mln zł. Jest to znacznie więcej niż założył inwestor, czyli Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego. Instytucja wydzieliła bowiem 214 mln zł z budżetu, jednak sejmik uchwalił dodatkowe środki i łącznie dodał do budżetu tej inwestycji aż 88 mln zł.
Na ten moment pozostałe firmy, które brały udział w przetargu, mają możliwość odwołania się od wyniku. Jeśli nie dojdzie do tego, to już w styczniu 2025 roku Dolnośląska Służba Dróg i Kolei podpisze umowę z wygraną firmą. Oznacza to, że w tym samym miesiącu rozpocznie się budowa. Na wykonanie całej drogi spółka będzie miała 2,5 roku.
Ostatni odcinek Wschodniej Obwodnicy Wrocławia będzie miał około 3,6 km długości i przebiegnie przez:
- Klecinę;
- Partynice;
- Ołtaszyn;
- Bielany Wrocławskie;
- wieś Wysoka.
Co ważne, od skrzyżowania z al. Karkonoską do ul. Kutrzeby oraz przed rondem na skrzyżowaniu z ul. Grota-Roweckiego droga będzie miała dwie jezdnie, z czego każda z dwoma pasami ruchu. Z kolei na pozostałym odcinku będzie to na razie jedna jezdnia z jednym pasem w każdą stronę. Zostanie jednak pozostawiona rezerwa na budowę drugiej jezdni w przyszłości.
Jak możemy też zauważyć, nowy fragment obwodnicy przetnie osiedle we wsi Wysoka na pół. Mieszkańcy tej miejscowości wielokrotnie protestowali, jednak obwodnica i tak powstanie.
- Te osoby twierdzą, że nie znały przebiegu drogi, chociaż w planach był on znany dużo wcześniej, jeszcze zanim wykonywaliśmy otwarty odcinek przy ul. Grota-Roweckiego, a nawet zanim jeszcze te osoby kupowały mieszkania i osiedlały się w tamtym rejonie. To nie jest argument, dla którego można wstrzymać budowę drogi, która pomoże innym mieszkańcom
mówił Krzysztof Maj, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego, w rozmowie z "Gazetą Wrocławską".
Warto podkreślić, że na potrzeby inwestycji nie zostaną wyburzone żadne budynki. Jedynie w Wysokiej co najmniej kilkadziesiąt ogródków działkowych będzie musiało zostać zlikwidowanych. Indywidualne odszkodowania otrzymają również właściciele gruntów, na których zostanie wybudowana obwodnica.
- Mieszkańcy wyczerpali już wszystkie elementy prawne. Czekaliśmy ponad 3 lata na rozstrzygnięcie Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, bo decyzja była zaskarżona. Utrzymała się w mocy, jednak dyrektor dołożył elementy technologiczne, które chroniłyby Wysoką. Teraz argumenty Wysokiej: „nie, bo nie”, mogą być wykorzystywane politycznie, ale chyba żaden z samorządowców nie zdecyduje się, aby tej drogi nie wybudować. Byłaby to śmierć dla tych terenów. Sami widzicie, co dzieje się na Zwycięskiej i Karkonoskiej
tłumaczył dyrektor DSDiK, Leszek Loch, w rozmowie z "Gazetą Wrocławską".
Wschodnia Obwodnica Wrocławia - jak będzie przebiegać?
Ostatni odcinek Wschodniej Obwodnicy Wrocławia:
- rozpocznie się od skrzyżowania z ul. Szwedzką i przebiegać będzie pod al. Karkonoską, obok Parku Handlowego Auchan. Tutaj powstanie też rondo turbinowe i tędy na nową drogę będą mogli wjechać kierowcy zjeżdżający z autostrady A4 czy też jadący z centrów handlowych w Bielanach Wrocławskich;
- już za skrzyżowaniem droga delikatnie zakręci i poprowadzi wiaduktem nad torami kolejowymi do skrzyżowania z ul. Niebieską. Tam zaplanowano kolejne rondo. Dalej przez most nad Ślęzą kierowcy, mijając tor wyścigów konnych na Partynicach, dojadą do kolejnego ronda na skrzyżowaniu z ul. Radosną;
- dalej obwodnica prowadzi korytarzem między ulicami Konną i Brzozową, a następnie obok szkoły i kompleksu sportowego w Wysokiej, do ronda na skrzyżowaniu z ul. Kutrzeby;
- z ronda na ul. Kutrzeby zostanie już ostatni kilometr prostej drogi aż do ul. Grota-Roweckiego.
Co ważne, na całej długości odcinka obwodnicy powstaną chodniki i drogi rowerowe. Będzie też kładka dla pieszych i kładka pieszo-rowerowa w okolicach ul. Bratniej.