Jak twierdzą pomysłodawcy projektu, dziedziny STEM (od Science, Technology, Engineering, Mathematics, czyli akronim oznaczający naukę, technikę, inżynierię i matematykę) były zdominowane przez mężczyzn, co stworzyło tabu dla kobiet - naukowców i technologów. Na poziomie szkoły podstawowej co najmniej tyle samo dziewcząt, co chłopców osiąga minimalne poziomy biegłości w dziedzinach ścisłych. Dotyczy to również szkół średnich, gdzie w większości krajów odsetek dziewcząt wykazujących biegłość jest równy lub wyższy niż chłopców. Jednak globalnie, mniej dziewcząt niż chłopców osiąga najwyższy poziom biegłości, nawet w sytuacji, w których nie ma różnicy między płciami w średniej wyników. Również w edukacji stopnia wyższego średniego mniej dziewcząt wybiera kierunki STEM. Na świecie 18% dziewcząt na studiach wyższych wybiera ścieżkę nauk ścisłych — w porównaniu do 35% chłopców.
Projekt STEMinist Sisterhood. Dziewczyny dziewczynom
Na przeciw powyższym faktom wyszło siedem uczennic z Liceum nr V we Wrocławiu. Stwierdziły, że potrzebne jest, by zainspirować swoje młodsze koleżanki w dążeniu do naukowej przyszłości. One same wiedzą, z czym mogą się spotkać potencjalne praktykantki kierunków STEM, gdyż każdą z nich łączy coś z tymi tematami. Wiele z nich planuje karierę w nauce, a każda interesuje się sferą STEMową, co rozwija poprzez wybrane w szkole rozszerzenia oraz samodzielną pracę.
- Znalezienie autorytetu, to coś, czego większość osób potrzebuje w młodszych latach - tłumaczy Martyna, uczennica V LO we Wrocławiu, współzałożycielka projektu. - Pozytywne wzory do naśladowania wpływają na nasze działania i motywują nas do dążenia do odkrycia naszego prawdziwego potencjału i przezwyciężenia naszych słabości. Poznanie ścieżki życiowej kogoś, kto osiągnął swoje cele, jeśli masz podobny cel do osiągnięcia, pokazuje, że wygodniej będzie podążać ich śladami i pokazuje możliwy sposób drogi do sukcesu.
Na koncie instagramowym STEMinist Sisterhood (instagram.com/steminist_sisterhood) co kilka dni wrzucane są posty mające na celu zapoznanie oglądających z zapomnianymi i pominiętymi przez historię postaciami naukowczyń, inżynierek, wynalazczyń, doktorek i innych ważnych dla przebiegu historii nauki kobiet. Ich sylwetki zostają przybliżone w opisach oraz na przygotowanych grafikach. Działalność na instagramie wkrótce zostanie rozszerzona w miarę rozwijania się konta i cały czas trwają intensywne prace, aby utrzymać zainteresowanie obserwujących tematem i zapewnić wzbudzające ciekawość materiały.
Głównym punktem programu tego przedsięwzięcia są wykłady, na których gośćmi są niezwykłe kobiety, które poświęciły swoją karierę nauce i osiągają sukcesy w życiu zawodowym.
Od 13 września do 17 października planowana jest seria spotkań online, gdzie kobiety nauki połączą się z grupą chętnych dziewczynek i przedstawią swoje kariery, osiągnięcia, zdradzą, jakie pokonały przeciwności losu i odpowiedzą na pytania. Wśród prelegentek znajdują się zarówno osoby, które ukończyły studia za granicą, jak i w Polsce, różnią się też miejsca, w których pracują i działają. Zgromadzona grupa wykładowczyń udowadnia, że można przyczyniać się do rozwoju nauki nie tylko na świecie i na zachodzie, ale także w naszej ojczyźnie.
Okres odbywania się wykładów będzie podzielony na tematyczne tygodnie, wśród których znajdzie się tydzień fizyki i astronomii, tydzień biologiczno-chemiczny, matematyczny, informatyczny oraz inżynieryjny.
Wśród grupy prowadzących znajdą się przykładowo: Klaudia Krawiecka, prezeska Oxford Women in Computer Science Society, zajmująca się m.in. informatyką śledczą i cyberbezpieczeństwem, Justyna Pelc, liderka grupy Innspace, projektująca bazy marsjańskie i samoloty suborbitalne, Beata Brzozowska, doktorka fizyki medycznej, która m.in. prowadzi analizy badające reakcje komórek na uszkodzenie DNA, oraz Anna Mleczko, doktorka nauk ścisłych i przyrodniczych, która zajmuje się biodrukiem 3D ludzkich narządów.
Więcej informacji można znaleźć TUTAJ.