Wrocław stworzył plan, jak rozładować korki w mieście
Wiosną 2024 roku Urząd Miejski w stolicy Dolnego Śląska zaproponował "Rozwiązania dla Południa Wrocławia" opracowane wspólnie z ekspertami od rozwiązań komunikacyjnych. Od maja 2024 roku przez dwa miesiące rozmawiano również z mieszkańcami południowych osiedli:
- Krzyki-Partynice;
- Ołtaszyn;
- Jagodno;
- Wojszyce.
- Staramy się dziś naprawić błędy przeszłości. Kilkanaście i kilkadziesiąt lat temu intensywnie sprzedawano działki na południu miasta, nie dbając o to, jak będzie to południe skomunikowane. Do tego dochodzi intensywna rozbudowa mieszkaniowa poza granicami Wrocławia od południowej strony. I jeszcze wiadukt obwodnicy kolejowej i linia do Świdnicy zamykający południe. Gdyby to ode mnie zależało, zbudowałbym od razu do Jagodna normalną dwujezdniową po dwa pasy ruchu Buforową z torami tramwajowymi po środku, na Grota-Roweckiego wydzielone buspasy i Zwycięską tak, jak Buforową - po dwa pasy w każdą stronę. Dziś już rewolucji nie przeprowadzimy, ale za duże pieniądze chcemy zadziałać ewolucyjnie, ułatwić przejazd mieszkańcom Wrocławia na osi Zwycięskiej, wydzielić z potoków ruchu komunikację zbiorową dla każdego z osiedli odrębnie: Jagodna, Ołtaszyna, Wojszyc i Partynic. To priorytety dla południa na dziś
mówi prezydent Wrocławia, Jacek Sutryk.
Łącznie od mieszkańców Wrocławia wpłynęło niemal 900 wielowątkowych opinii. Najbardziej interesował ich m.in. rozwój infrastruktury, który poprawiłby funkcjonowanie komunikacji zbiorowej. Dużo głosów było też za wprowadzeniem buspasów m.in. na Grota-Roweckiego.
Z kolei ulice, które były najczęściej wymieniane do zmian to:
- Grota-Roweckiego;
- Buforowa;
- Zwycięska;
- Iwaszkiewicza;
- Agrestowa;
- Asfaltowa.
Mieszkańcy zgłaszali też uwagi do sygnalizacji świetlnej, przystanków, bezpieczeństwa przy szkołach, infrastruktury rowerowej czy dodatkowych chodników (np. tego prowadzącego do przystanku kolejowego Wrocław Iwiny). Opinie były również na temat potrzeby budowy węzła przesiadkowego na granicy miasta oraz P&R. Najmniej z kolei dotyczyło stojaków na rowery czy też przejazdów rowerowych. Duże zainteresowanie budził również temat infrastruktury kolejowej i potrzeby włączenia się miasta w rozwiązania docelowe wraz z przebudową wiaduktów.
- Wszystkie dokładnie przeanalizowaliśmy, choć zajęło to więcej czasu niż przewidywaliśmy, ale dzięki temu wracamy do mieszkańców z kompletem informacji zwrotnej, bo dobrze poznaliśmy ich oczekiwania
dodaje Monika Kozłowska-Święconek, dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobilności.
Ważnym tematem dyskusji społecznej była też poprawa funkcjonowania skrzyżowania ul. Borowskiej z ul. Kukuczki. Jest to temat, co do którego wszyscy byli zgodni, że trzeba znaleźć tam rozwiązanie poprawiające ruch aut, komunikacji zbiorowej, pieszych i rowerzystów.
- Tematów, co do których była powszechna zgoda, było więcej. Oprócz potrzeby udrożnienia skrzyżowania Borowskiej i Kukuczki mieszkańcy mówili o przedłużeniu rezerwy na komunikację zbiorową w ul. Buforowej do granic miasta, buspasie na ul. Grota-Roweckiego, budowie tramwaju na Ołtaszyn, usprawnieniu skrzyżowania Karkonoska – Zwycięska, uporządkowaniu parkowania na chodnikach czy zadaniu zewnętrznym Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei, jakim jest budowa Wschodniej Obwodnicy Wrocławia
wymienia Elżbieta Urbanek, dyrektorka Departamentu Infrastruktury i Transportu.
Co zrobić, żeby nie było korków we Wrocławiu?
Mieszkańcy, eksperci oraz władze miasta co do zasady są zgodni, że docelowy układ komunikacji zbiorowej na południu Wrocławia powinien opierać się na trzech trasach tramwajowych biegnących wzdłuż ulic: Buforowej, Borowskiej i na Ołtaszyn (do ul. Wysokiej). Wspomagane one będą trasami autobusowymi, zwłaszcza w ciągu ul. Grota-Roweckiego oraz poprzecznymi korytarzami umożliwiającymi prowadzenie linii autobusowych.
Kluczowe linie tramwajowe we Wrocławiu
- zaprojektowana zostanie rozbudowa ul. Zwycięskiej od al. Karkonoskiej do obecnego ronda Ojca Pio o dodatkowe pasy ruchu
- ul. Zwycięska będzie czteropasmowa z dodatkowymi pasami do skrętów;
- taka rozbudowa wymaga zmian na rondzie, które zostanie zastąpione skrzyżowaniem z sygnalizacją świetlną;
- planowane są drogi dla rowerów oraz chodniki;
- zbudowany zostanie brakujący odcinek drogi dla rowerów w ul. Zwycięskiej od pętli autobusowej do ul. Pszczelarskiej, z kontynuacją w samej ul. Pszczelarskiej;
- zostanie oddana do użytku w 2026 roku.
- wprowadzono korekty do projektowanego tramwaju "Borowska-Szpital"
- projekt przebudowy skrzyżowania z przejazdem rowerowym i przejściem w rejonie ul. Kukuczki;
- wprowadzony zostanie buspas w projektowaną trasę tramwajową do szpitala;
- zaprojektowana zostanie droga dla rowerów po wschodniej stronie ul. Borowskiej;
- pierwszy etap tramwaju na ul. Borowskiej, od ul. Działkowej do nasypu jest projektowany i ma powstać do 2028 roku;
- drugi etap od ul. Działkowej do ul. Glinianej jest przewidziany na początek lat 30.;
- ul. Buforowa będzie czteropasmowa
- kończy się budowa buspasa na Jagodno wraz z pętlą przy ul. Kajdasza, w wakacje 2025 roku mają być gotowe;
- ukończenie powyższej inwestycji wiąże się ze zmianami na liniach autobusowych;
- ogłoszony jest też przetarg na budowę drugiej jezdni w ul. Buforowej;
- przeanalizowana zostanie możliwość wydłużenia trasy komunikacji zbiorowej do granic miasta wraz z utworzeniem węzła przesiadkowego (wymaga to porozumienia z sąsiednią gminą Siechnice, która deklaruje otwartość na współpracę).