IX Liceum Ogólnokształcące przy ul. Piotra Skargi jest jedną z największych szkół średnich we Wrocławiu. Po skumulowaniu roczników na korytarzach panuje hałas oraz tłok. Władze szkoły zdecydowały się znaleźć na to sposób. Zorganizowano salę, w której uczniowie mogliby odpocząć, a także nauczyć się różnych metod relaksacji. O wszystkim poinformowano również na Facebooku szkoły średniej.
Zmysłoczułe przerwy w IX LO we Wrocławiu. Na czym to polega?
"Wyciszamy przerwy. Wyciszamy szkoły. Wyciszamy się. Jeżeli męczy Cię hałas, jesteś przebodźcowana/y, szukasz spokojnego miejsca do odpoczynku, a także chcesz nauczyć się różnych metod relaksacji w ciągu dnia, to zapraszam Cię do sali fitness na długiej przerwie (10.55-11.15)" - możemy przeczytać na Facebooku IX LO we wpisie o zmysłowych przerwach.
Pomysłodawczynią tej inicjatywy jest jedna z nauczycielek placówki oświatowej. Przedyskutowała swoją ideę z uczniami, a następnie grono pedagogiczne oraz władze szkoły wspólnie zdecydowali, że po tak licznym naborze i obecnym przeładowaniu szkoły, taka przestrzeń jest potrzebna.
Jak opowiada dyrektorka IX LO we Wrocławiu Izabela Koziej, w rozmowie z Gazetą Wyborczą, znaleźli salę na uboczu, gdzie nauczycielka (oraz jednocześnie autorka pomysłu) proponuje różnego typu formy relaksu: na siedząco czy na leżąco, a w tle słychać śpiew ptaków i widać zorzę polarną.
Dodatkowo we wrocławskim liceum wprowadzono również skrócone dzwonki z 5 do 3 sekund. Ma to nie przebodźcowywać uczniów hałasem. Warto przypomnieć, że na Dolnym Śląsku są szkoły, w których zrezygnowano z dzwonków. Wiadomość o zmysłoczułej przerwie w dość szybkim tempie rozniosła się po szkole.
- Przychodzą różne osoby. Codziennie uczniów wprowadzają inne osoby z zespołu psychologiczno-pedagogicznego. Zainteresowanie jest zależne od dnia, na przykład w środku tygodnia widzimy, że jest ono większe. Z czasem przychodzi też coraz więcej uczniów - mówi szkolny psycholog Grzegorz Dąbrowski, w rozmowie z Gazetą Wyborczą.
IX Liceum Ogólnokształcące we Wrocławiu poinformowało również, że od 6 listopada dołączyło do programu "Zmysłoczułe Szkoły". Jego celem jest:
- dbanie o dobrostan w szkołach i instytucjach pracujących z dziećmi i młodzieżą;
- tworzenie miejsc sprzyjających wyciszaniu emocji i minimalizacji bodźców stymulujących;
- tworzenie atmosfery sprzyjającej rozwijaniu kompetencji społecznych i budowaniu relacji interpersonalnych;
- uwrażliwienie dzieci na funkcjonowanie i rolę zmysłów;
- promowanie inspirujących rozwiązań edukacyjnych.