Uczniowie z Wrocławia napisali książkę dla dzieci. O pożyczaniu i oddawaniu

i

Autor: fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty, Materiały prasowe

Super inicjatywa!

Dzieci uczą się pieniędzy. Uczniowie z Wrocławia napisali książkę o pożyczaniu i oddawaniu

2024-12-03 12:44

W całym naszym życiu z pewnością zdarza się tak, że pożyczamy coś komuś, a potem nie jesteśmy w stanie tego odzyskać. Takie sytuacje mają nie tylko dzieci, ale również dorośli. Uczniowie ze szkoły podstawowej we Wrocławiu postanowili wyjść temu problemowi naprzeciw. Napisali oni książkę o pożyczaniu i oddawaniu. Teraz rozdają ją za darmo rodzicom.

Uczniowie z Wrocławia napisali książkę o pożyczaniu i oddawaniu

Z pewnością część z nas zgadza się ze stwierdzeniem, że edukacja finansowa od przedszkola jest świetną inwestycją na całe życie. Dzięki temu młodzi ludzie uczą się:

  • odpowiedzialności;
  • planowania;
  • podejmowania świadomych decyzji

Jest to również nauka dobrych nawyków, która może pozytywnie wpłynąć na relacje z rówieśnikami, ale też na poważne decyzje podejmowane w dorosłym życiu. Czasami bowiem zdarzają się sytuacje, w których pożyczymy komuś jakąś kwotę pieniędzy lub ważną dla nas rzecz, ale mamy później problem oraz obawy przed odezwaniem się o jej zwrot.

Uczniowie ze szkoły podstawowej Specto z Wrocławia wraz z koleżankami i kolegami z Poznania oraz Gdańska napisali książkę o tym, jak ważne jest zaufanie, ale też jak opłakana w skutkach może być jego utrata. Nosi ona tytuł "O pożyczaniu i oddawaniu". Zawarte są w niej trzy różne historie o trzech zupełnie innych bohaterach i z pozoru niezwiązanych sytuacjach. Jest jednak pewna rzecz, która je łączy - motyw pożyczania i oddawania

Bohaterką pierwszej historii jest Lena, która na szkolnej wycieczce pożycza koledze z klasy drobną kwotę i nie może jej potem odzyskać, ale też wstydzi się upomnieć. Druga historia opowiada o Wiktorii, która pozwala koleżance z wakacji poczytać jej pamiętnik, jednak trafia on przypadkiem na drugi koniec Polski, a jego odzyskanie to splot zwrotów akcji oraz huśtawka emocji. Z kolei Asia i Nela, czyli bohaterki trzeciej historii, dzielą się zabawkami i mogą być pewne, że pożyczone rzeczy wrócą do nich na czas i w idealnym stanie.

- Książkę "O pożyczaniu i oddawaniu" napisały i zilustrowały dzieci. Jeden z rozdziałów to dzieło uczniów klasy 1A z wrocławskiej szkoły Specto. Poprosiliśmy, żeby wymyślili i opisali historię, która ich zdaniem będą ciekawa, atrakcyjna i pouczająca dla rówieśników w całej Polsce. Rok 2024 jest Rokiem Edukacji Ekonomicznej w Polsce. Stąd pomysł, by przygotować publikację, która porusza ważne, lecz często pomijane w edukacji zagadnienie

opowiada Bartłomiej Dwornik, koordynator projektu z fundacji edukacyjnej Ogólnopolski Operator Oświaty.

Wrocław Radio ESKA Google News

Ponad 60 proc. trzecioklasistów nie mogło odzyskać pożyczonych pieniędzy 

We wrześniu 2024 roku fundacja OOO oraz firma KRUK S.A. przeprowadziły ogólnopolskie Badanie Wiedzy Finansowej wśród przedszkolaków i uczniów klas 1-3. Wynika z nich, że mechanizm pożyczania i oddawania oraz dobrych nawyków z tym związanych jest najmniej zaopiekowanym tematem w edukacji dzieci.

Wie o nim bowiem zaledwie co siódmy przedszkolak i jeden na trzech uczniów. Jednocześnie prawie jedna czwarta przedszkolaków i połowa uczniów znalazła się już w sytuacji, kiedy nie mogła odzyskać pożyczonych rzeczy lub pieniędzy. Wśród trzecioklasistów ten odsetek wynosi już ponad 60 proc. 

- Rozwijanie dobrych nawyków procentuje w dorosłym życiu. Uczenie dzieci pożyczania i oddawania różnych rzeczy lub pieniędzy w odpowiedzialny sposób kształtuje ich dobre postawy, które mogą zaprocentować w przyszłości. Mogą pomóc nie tylko w budowaniu pozytywnych relacji, ale uczą poczucia odpowiedzialności za podejmowane przez nie decyzje

tłumaczy Agnieszka Salach, rzeczniczka prasowa z KRUK S.A.

Jak zatem w zrozumiały i atrakcyjny sposób opowiadać dzieciom o pożyczaniu, oddawaniu i konsekwencjach różnych zachowań? Autorzy projektu uznali, że sprawę najlepiej oddać w ręce samych zainteresowanych.

- Temat początkowo wydawał się trudny, a pojęcia nowe i nie dla wszystkich równie zrozumiałe. To była doskonała okazja, żeby o nim porozmawiać, pokazać przykłady właściwych zachowań i dobrych nawyków, którymi powinniśmy kierować się na co dzień. Dla dzieci to była duża wartość i cenne doświadczenie. Uwolnienie pomysłowości, kreatywności i wyobraźni, nauka współpracy i zadaniowości. Dla mnie, początkującej nauczycielki, to również było wyzwanie. Pracowałam z nowymi dziećmi, które dopiero przyszły do pierwszej klasy. Wyniosłam dużo cennych doświadczeń pedagogicznych, a cała moja grupa lepiej się poznała i zintegrowała

podkreśla Paulina Wróbel, wychowawczyni klasy 1A z wrocławskiej szkoły Specto.

Wychowawcy, którzy koordynowali pracę dzieci podkreślają, że pisanie i ilustrowanie książki zauważalnie i w krótkim czasie wpłynęło na zachowania dzieci. Posługują się one przykładami z opisanych historii w codziennych zabawach, a także rozmawiają z koleżankami z innych klas. Projekt okazał się również wartościowy pod kątem dydaktycznym.

Jak podkreśla Bartłomiej Dwornik z fundacji OOO, spojrzenie na tematy finansowe oczyma i z perspektywy dzieci może być pouczające i wartościowe również dla dorosłych

- Pomaga nam, rodzicom i nauczycielom, lepiej zrozumieć ile dzieci wiedzą, rozumieją i z jakimi wątpliwościami się mierzą. I z naszej książeczki i z wcześniejszych badań wynika na przykład, że dzieci mają duży kłopot z upominaniem się o zwrot pożyczonych rzeczy i pieniędzy. To sygnał, że warto się nad tym pochylić i tłumaczyć, że wstydzić powinna się osoba, która nie oddaje. Nie ta, która pożyczyła

tłumaczy koordynator z fundacji OOO. 

Aktualnie, z okazji Roku Edukacji Ekonomicznej w Polsce, uczniowie rozdają wspomnianą książkę za darmo i zachęcają rodziców, żeby czytali ją dzieciom i z dziećmi.

– W wielu krajach, również w Polsce, tematy związane z pieniędzmi są uznawane za trudne czy wręcz wstydliwe. Na przykład aż 75 proc. badanych uważa, że posiadanie długów wywołuje wstyd. Brak otwartości na rozmowy o finansach może mieć wiele powodów. Jednym z nich może być chociażby lęk przed oceną innych czy obawa o utratę dobrych relacji. Upominanie się o zwrot pożyczonych rzeczy, w tym także pieniędzy może być odebrane jako element, który wywoła konflikt, zwłaszcza w relacjach z bliskimi. A to powinno być uzasadnionym i naturalnym oczekiwaniem. Dlatego warto o tym rozmawiać już z dziećmi i uczyć je otwarcie rozmawiać o pieniądzach

wyjaśnia Agnieszka Salach z KRUKa.

Książka "O pożyczaniu i oddawaniu. Trzy historie o tym, jak ważne są dobre nawyki" jest właśnie elementem projektu edukacyjnego "Uczymy się OOO finansach" prowadzonego przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty i firmę KRUK z okazji trwającego Roku Edukacji Ekonomicznej w Polsce. Jego celem jest poprawa wiedzy finansowej już wśród najmłodszych.

Książkę w formie e-booka możemy pobrać bezpłatnie. Znajdziemy ją TUTAJ

Sebastian Karpiel-Bułecka o pracy i wychowaniu dzieci. Pomagają dziadkowie?