Uczniowie z Wrocławia napisali książkę dla dzieci. O pożyczaniu i oddawaniu

i

Autor: fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty

Super inicjatywa!

Dzieci uczą się pieniędzy. Uczniowie z Wrocławia napisali książkę o pożyczaniu i oddawaniu

2024-12-03 12:44

W całym naszym życiu z pewnością zdarza się tak, że pożyczamy coś komuś, a potem nie jesteśmy w stanie tego odzyskać. Takie sytuacje mają nie tylko dzieci, ale również dorośli. Uczniowie ze szkoły podstawowej we Wrocławiu postanowili wyjść temu problemowi naprzeciw. Napisali oni książkę o pożyczaniu i oddawaniu. Teraz rozdają ją za darmo rodzicom.

Uczniowie z Wrocławia napisali książkę o pożyczaniu i oddawaniu

Z pewnością część z nas zgadza się ze stwierdzeniem, że edukacja finansowa od przedszkola jest świetną inwestycją na całe życie. Dzięki temu młodzi ludzie uczą się:

  • odpowiedzialności;
  • planowania;
  • podejmowania świadomych decyzji

Jest to również nauka dobrych nawyków, która może pozytywnie wpłynąć na relacje z rówieśnikami, ale też na poważne decyzje podejmowane w dorosłym życiu. Czasami bowiem zdarzają się sytuacje, w których pożyczymy komuś jakąś kwotę pieniędzy lub ważną dla nas rzecz, ale mamy później problem oraz obawy przed odezwaniem się o jej zwrot.

Uczniowie ze szkoły podstawowej Specto z Wrocławia wraz z koleżankami i kolegami z Poznania oraz Gdańska napisali książkę o tym, jak ważne jest zaufanie, ale też jak opłakana w skutkach może być jego utrata. Nosi ona tytuł "O pożyczaniu i oddawaniu". Zawarte są w niej trzy różne historie o trzech zupełnie innych bohaterach i z pozoru niezwiązanych sytuacjach. Jest jednak pewna rzecz, która je łączy - motyw pożyczania i oddawania

Bohaterką pierwszej historii jest Lena, która na szkolnej wycieczce pożycza koledze z klasy drobną kwotę i nie może jej potem odzyskać, ale też wstydzi się upomnieć. Druga historia opowiada o Wiktorii, która pozwala koleżance z wakacji poczytać jej pamiętnik, jednak trafia on przypadkiem na drugi koniec Polski, a jego odzyskanie to splot zwrotów akcji oraz huśtawka emocji. Z kolei Asia i Nela, czyli bohaterki trzeciej historii, dzielą się zabawkami i mogą być pewne, że pożyczone rzeczy wrócą do nich na czas i w idealnym stanie.

- Książkę "O pożyczaniu i oddawaniu" napisały i zilustrowały dzieci. Jeden z rozdziałów to dzieło uczniów klasy 1A z wrocławskiej szkoły Specto. Poprosiliśmy, żeby wymyślili i opisali historię, która ich zdaniem będą ciekawa, atrakcyjna i pouczająca dla rówieśników w całej Polsce. Rok 2024 jest Rokiem Edukacji Ekonomicznej w Polsce. Stąd pomysł, by przygotować publikację, która porusza ważne, lecz często pomijane w edukacji zagadnienie

opowiada Bartłomiej Dwornik, koordynator projektu z fundacji edukacyjnej Ogólnopolski Operator Oświaty.

Wrocław Radio ESKA Google News
Autor:

Ponad 60 proc. trzecioklasistów nie mogło odzyskać pożyczonych pieniędzy 

We wrześniu 2024 roku fundacja OOO oraz firma KRUK S.A. przeprowadziły ogólnopolskie Badanie Wiedzy Finansowej wśród przedszkolaków i uczniów klas 1-3. Wynika z nich, że mechanizm pożyczania i oddawania oraz dobrych nawyków z tym związanych jest najmniej zaopiekowanym tematem w edukacji dzieci.

Wie o nim bowiem zaledwie co siódmy przedszkolak i jeden na trzech uczniów. Jednocześnie prawie jedna czwarta przedszkolaków i połowa uczniów znalazła się już w sytuacji, kiedy nie mogła odzyskać pożyczonych rzeczy lub pieniędzy. Wśród trzecioklasistów ten odsetek wynosi już ponad 60 proc. 

- Rozwijanie dobrych nawyków procentuje w dorosłym życiu. Uczenie dzieci pożyczania i oddawania różnych rzeczy lub pieniędzy w odpowiedzialny sposób kształtuje ich dobre postawy, które mogą zaprocentować w przyszłości. Mogą pomóc nie tylko w budowaniu pozytywnych relacji, ale uczą poczucia odpowiedzialności za podejmowane przez nie decyzje

tłumaczy Agnieszka Salach, rzeczniczka prasowa z KRUK S.A.

Jak zatem w zrozumiały i atrakcyjny sposób opowiadać dzieciom o pożyczaniu, oddawaniu i konsekwencjach różnych zachowań? Autorzy projektu uznali, że sprawę najlepiej oddać w ręce samych zainteresowanych.

- Temat początkowo wydawał się trudny, a pojęcia nowe i nie dla wszystkich równie zrozumiałe. To była doskonała okazja, żeby o nim porozmawiać, pokazać przykłady właściwych zachowań i dobrych nawyków, którymi powinniśmy kierować się na co dzień. Dla dzieci to była duża wartość i cenne doświadczenie. Uwolnienie pomysłowości, kreatywności i wyobraźni, nauka współpracy i zadaniowości. Dla mnie, początkującej nauczycielki, to również było wyzwanie. Pracowałam z nowymi dziećmi, które dopiero przyszły do pierwszej klasy. Wyniosłam dużo cennych doświadczeń pedagogicznych, a cała moja grupa lepiej się poznała i zintegrowała

podkreśla Paulina Wróbel, wychowawczyni klasy 1A z wrocławskiej szkoły Specto.

Wychowawcy, którzy koordynowali pracę dzieci podkreślają, że pisanie i ilustrowanie książki zauważalnie i w krótkim czasie wpłynęło na zachowania dzieci. Posługują się one przykładami z opisanych historii w codziennych zabawach, a także rozmawiają z koleżankami z innych klas. Projekt okazał się również wartościowy pod kątem dydaktycznym.

Jak podkreśla Bartłomiej Dwornik z fundacji OOO, spojrzenie na tematy finansowe oczyma i z perspektywy dzieci może być pouczające i wartościowe również dla dorosłych

- Pomaga nam, rodzicom i nauczycielom, lepiej zrozumieć ile dzieci wiedzą, rozumieją i z jakimi wątpliwościami się mierzą. I z naszej książeczki i z wcześniejszych badań wynika na przykład, że dzieci mają duży kłopot z upominaniem się o zwrot pożyczonych rzeczy i pieniędzy. To sygnał, że warto się nad tym pochylić i tłumaczyć, że wstydzić powinna się osoba, która nie oddaje. Nie ta, która pożyczyła

tłumaczy koordynator z fundacji OOO. 

Aktualnie, z okazji Roku Edukacji Ekonomicznej w Polsce, uczniowie rozdają wspomnianą książkę za darmo i zachęcają rodziców, żeby czytali ją dzieciom i z dziećmi.

– W wielu krajach, również w Polsce, tematy związane z pieniędzmi są uznawane za trudne czy wręcz wstydliwe. Na przykład aż 75 proc. badanych uważa, że posiadanie długów wywołuje wstyd. Brak otwartości na rozmowy o finansach może mieć wiele powodów. Jednym z nich może być chociażby lęk przed oceną innych czy obawa o utratę dobrych relacji. Upominanie się o zwrot pożyczonych rzeczy, w tym także pieniędzy może być odebrane jako element, który wywoła konflikt, zwłaszcza w relacjach z bliskimi. A to powinno być uzasadnionym i naturalnym oczekiwaniem. Dlatego warto o tym rozmawiać już z dziećmi i uczyć je otwarcie rozmawiać o pieniądzach

wyjaśnia Agnieszka Salach z KRUKa.

Książka "O pożyczaniu i oddawaniu. Trzy historie o tym, jak ważne są dobre nawyki" jest właśnie elementem projektu edukacyjnego "Uczymy się OOO finansach" prowadzonego przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty i firmę KRUK z okazji trwającego Roku Edukacji Ekonomicznej w Polsce. Jego celem jest poprawa wiedzy finansowej już wśród najmłodszych.

Książkę w formie e-booka możemy pobrać bezpłatnie. Znajdziemy ją TUTAJ

Sebastian Karpiel-Bułecka o pracy i wychowaniu dzieci. Pomagają dziadkowie?