Dolnośląska misja dyplomatyczna w Maroko w dniach 5-9 maja udała się do Afryki w jednym celu – nawiązać współpracę, na której skorzystać mogą obie strony. Maroko może pochwalić się wieloma wykształconymi specjalistami oraz dynamicznie rozwijającą się gospodarką. Wiele miast, w tym Casablanca, w ciągu najbliższych lat ma przejść bardzo duże zmiany.
"Możemy razem współpracować w wielu sektorach w przyszłości, ale także już dzisiaj. Mamy nadzieję nawiązać kontakt i relacje ekonomiczne między naszymi krajami, Chcemy zawszeć relacje partnerskie i ekonomiczne, które będą się rozwijać. Mam nadzieję podpisać współpracę między polską a marokańską strefą handlową. Miejmy nadzieję, że będzie to trwała współpraca. Liczymy na dużo kolaboracji w przyszłości"
- przywitał dolnośląską delegację Brahim Benzouina, przewodniczący Komitetu Partnerstwa i Współpracy Międzynarodowej w Casablance.
Na delegacji skorzystać mieli dolnośląscy przedsiębiorcy, którzy mogli wymienić się kontaktami z wieloma marokańskimi biznesmenami. Wśród nich znaleźli się:
- Mireille Rayes-Krysiak, AgileQueue – opracowany przez firmę produkt, VueVisit, ma na celu usprawnić umawianie się na wizyty lekarskie. Automatyczne zarządzanie terminami i dynamiczne dopasowywanie pacjentów ma na celu zmniejszyć liczbę wizyt, które w wyniku zdarzeń losowych się nie odbywają, maksymalizując tym samym wykorzystanie i efektywność czasu pracy lekarzy.
- Paweł Narolski, Neural sp. z o.o. - opracowana przez firmę sztuczna inteligencja o nazwie Netwatch umożliwia automatyczne wykrywanie niebezpiecznych zdarzeń w miastach, pozwalając tym samym służbom porządkowym na jak najszybszą reakcję. SI na bieżąco może analizować dane z setek kamer, co odciąża z obowiązku manualnej obsługi urządzeń rejestrujących. Takie rozwiązanie zostało wprowadzone już np. w Oławie, realnie przyczyniając się do zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców. Dodatkowo, firma pracuje nad platformą optymalizującą czasy przejazdów w mieście dzięki bieżącej analizie sieci drogowej.
- Jakub Tomasiczek, JBTS sp. z o.o. - firma ta jest połączeniem dystrybucji i logistyki z agencją marketingową. To lider w dystrybucji nowoczesnych technologii, współpracując między innymi z takimi firmami jak: Allegro, X-kom, Selgros, Neonet, Play, MediaMarkt, Empik, Carrefour, Decathlon. To właśnie JBTS wprowadzało na polski rynek m.in. telefony Xiaomi.
- Andrzej Szwaja, Carota sp. z o.o. - grupa producencka zlokalizowana na Dolnym Śląsku. Członkowie grupy mają wieloletnie doświadczenie w produkcji warzyw, a łączny obszar upraw wynosi niemal 2000 hektarów. Co więcej, przechowalnie należące do grypy mogą zgromadzić do nawet 25000 ton warzyw. Celem grupy Carota jest produkowanie świeżych i czystych warzyw o najwyższej jakości, które dostępne będą przez cały rok.
- Adam Mazur, DAWG sp. z o.o. - Dolnośląska Agencja Współpracy Gospodarczej jest spółką należącą do Samorządu Województwa Dolnośląskiego, której celem jest wspieranie przedsiębiorczości regionu.
- Piotr Połulich, Stawy Milickie S.A. - działalność Stawów Milickich obejmuje kilka obszarów, wśród których są m.in. hodowla i sprzedaż ryb słodkowodnych, promocja Dolnego Śląska i Doliny Baryczy, ochrona ekosystemu rezerwatu "Stawy Milickie", promocja środowiska naturalnego, a także współpraca z krajowymi i zagranicznymi ośrodkami edukacji ekologicznej.
- Monika Rataj, KARR S.A. - Karkonoska Agencja Rozwoju Regionalnego od niemal 30 lat działa we współpracy z partnerami krajowymi i zagranicznymi, wspierając lokalne samorządy, organizacje społeczne oraz przedsiębiorców w działaniach na rzecz rozwoju Dolnego Śląska.
Przedsiębiorcy mieli okazję wziąć udział w licznych spotkaniach, do których dostęp bez wsparcia UMWD byłby znacznie bardziej utrudniony. Podczas delegacji biznesmeni wzięli udział w między innymi:
- spotkaniu networkingowym w Izbie Handlowej Casablanki,
- spotkaniu w Delegacji Unii Europejskiej w Rabacie,
- spotkaniu w rezydencji ambasadora RP,
- spotkaniu w merostwie Rabatu.
Maroko jest obecnie bardzo intensywnie rozwijającym się krajem, który może otworzyć dostęp do całej Afryki. Warto przypomnieć, że to właśnie Maroko będzie współorganizatorem Mistrzostw Świata 2030 w piłce nożnej.
"Tego typu misje wspierają dolnośląskich przedsiębiorców poprzez budowanie kontaktów zagranicznych. To również doskonała okazja do budowania relacji biznesowych oraz budowania doświadczeń dla naszych przedsiębiorców. Potrzeby marokańskiego biznesu nasi dolnośląscy przedsiębiorcy są w stanie zrealizować. Dolny Śląsk stoi innowacją, co doskonale pokazują misje Going Global. Przedsiębiorcy na każdej misji odnoszą sukcesy i myślę, że jesteśmy w stanie zainteresować ofertą naszych dolnośląskich firm. W Maroko potrzebne są firmy z branży medycyny, technologii, a rynek jest otwarty. W tym widzę też naszą szansę. Maroko jest na etapie wdrażania różnych innowacji i w tym też widzę naszą możliwość do współpracy. Planujemy podpisanie listu intencyjnego o współpracę, co będzie pierwszym krokiem do współpracy i mam nadzieję, że nie ostatnim"
- komentuje Adam Mazur z Dolnośląskiej Agencji Współpracy Gospodarczej.
