Stowarzyszenie "Akcja Miasto" proponuje pilotażowy program "Otwórzmy ulice – zdrowe ulice", a w nim tymczasowe poszerzenie chodnika np. barierami.
- Dodatkowo proponujemy, aby wzorem innych miast w Polsce i w Europie wyznaczyć dodatkowe tymczasowe trasy rowerowe - mówi Aleksander Obłąk.
Aktywiści chcą, aby takie ulice jak Kazimierza Wielkiego, Grodzka, czy Piaskowa zmieniono w strefy zamieszkania, z priorytetem ruchu pieszego. Wszystko po to, aby zwiększyć bezpieczeństwo, zapobiegać korkom i umożliwić zachowanie 2-metrowego dystansu pieszym.
Społecznicy przekonują też, że brak działań może prowadzić do dużych utrudnień komunikacyjnych w przyszłości.
– Wrocław, podobnie jak inne miasta, nie może sobie pozwolić na przesiadkę ludzi z MPK do aut. To spowodowałoby ogromne korki i zatkanie się miasta. Rozwiązaniem jest poprawa bezpieczeństwa pieszych i zwiększenie przestrzeni dla nich, załatanie dziur w sieci dróg rowerowych tymczasowymi, bezpiecznymi trasami oraz zapewnienie jak najlepszych warunków w autobusach i tramwajach. – mówi Aleksander Obłąk z Akcji Miasto.
Cała propozycja pilotażowych działań – “Otwórzmy ulice – zdrowe ulice”:
- Chodniki na osiedlach powinny zapewniać możliwość bezpiecznego mijania się. Rozwiązanie: tymczasowe poszerzenie chodnika np. barierami, przeniesienie parkowania na jezdnię, itp. Alternatywnie, ulice można objąć strefą zamieszkania. Nacisk należy położyć na miejsca z dużym ruchem pieszych, np. węzły przesiadkowe, okolice sklepów i szkół.
- Ulice w ścisłym centrum (wewnątrz ul. Kazimierza Wielkiego, Grodzkiej, Piaskowej) należy zmienić w strefy zamieszkania, z priorytetem ruchu pieszego – z wyłączeniem istniejących deptaków.
- Bezpieczne trasy rowerowe powinny zostać wydzielone barierami na ciągu Świdnicka – Widok oraz na Kazimierza Wielkiego, Peronowej i Oławskiej (przy galerii handlowej).
Pilotażowy program należy ewaluować na bieżąco i zdecydować, czy powinien zostać rozszerzony o inne ulice.