Zgoda wojewody otwiera drogę do budowy
Decyzja o wydaniu zezwolenia, o której poinformowała wojewoda dolnośląska Anna Żabska podczas środowej konferencji prasowej, jest kamieniem milowym dla całej inwestycji. Jak podkreśliła, sprawne działanie organów administracji pozwoliło przyspieszyć cały proces.
Wydanie ZRID potwierdził również dyrektor wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. "Mając tę decyzję, możemy przejść z fazy projektowania do realizacji" - powiedział Waldemar Wojciechowski.
Nowe węzły i dwa pasy w każdą stronę
Zezwolenie dotyczy fragmentu o długości 11,2 km, który w przyszłości stanie się częścią nowoczesnej drogi ekspresowej. Trasa pobiegnie nowym śladem, na zachód od obecnej drogi krajowej nr 8, co ma znacząco poprawić płynność i bezpieczeństwo ruchu.
Kierowcy będą mieli do dyspozycji dwie jezdnie, każda z dwoma pasami ruchu. W ramach inwestycji powstaną także dwa nowe węzły drogowe:
- Łagiewniki Zachód,
- Łagiewniki Północ.
Koszt budowy tego konkretnego odcinka oszacowano na 355,6 mln zł.
Co dalej z budową i odszkodowaniami?
Teraz, gdy formalnościom stało się zadość, wykonawca oficjalnie przejmie plac budowy. Równolegle uruchomione zostaną procedury związane z wypłatą odszkodowań dla właścicieli nieruchomości, które zostały przejęte pod budowę nowej drogi. To standardowy, choć często skomplikowany element każdej dużej inwestycji infrastrukturalnej.
Odcinek Jordanów Śląski – Łagiewniki to jeden z trzech fragmentów trasy S8 realizowanych między podwrocławskimi Kobierzycami a Łagiewnikami. Pozostałe dwa odcinki wciąż czekają na wydanie decyzji ZRID. Ich łączna wartość to ponad 710 mln zł:
- Kobierzyce Północ – Kobierzyce Południe (7,5 km) – koszt 309,8 mln zł,
- Kobierzyce Południe – Jordanów Śląski (13,8 km) – koszt 401,1 mln zł.
Zgodnie z harmonogramem, wszystkie trzy fragmenty mają zostać oddane do użytku w trzecim kwartale 2027 roku. Staną się one przedłużeniem istniejącej już drogi S8, która obecnie kończy się w rejonie Kobierzyc.
Cała nowa trasa S8 od Wrocławia do Barda będzie liczyć około 64 km. Jak informuje GDDKiA, ostatni element tej drogowej układanki, czyli odcinek z Barda do Kłodzka, znajduje się obecnie na etapie procedur przetargowych.
