Egzamin maturalny

i

Autor: Canva, Canva.com

Matura 2025

Zapytałam ChataGPT o rozwiązanie matury 2025 z języka polskiego. Sprawdź, jak sobie poradził

2025-05-07 12:33

5 maja 2025 roku tegoroczni absolwenci szkół średnich podeszli do egzaminu maturalnego. Zmierzyli się już z arkuszami podstawowymi z polskiego, matematyki oraz angielskiego. Przed nimi jeszcze egzaminy z przedmiotów rozszerzonych. W dobie rozwoju sztucznej inteligencji postanowiłam sprawdzić, jak ChatGPT poradzi sobie z tegoroczną maturą z języka polskiego.

Spis treści

  1. ChatGPT rozwiązuje maturę 2025 z języka polskiego
  2. Sprawdź odpowiedzi do matury 2025 z języka polskiego

ChatGPT rozwiązuje maturę 2025 z języka polskiego

Egzamin maturalny większości z nas kojarzy się z ogromem stresu oraz nauki. Znaczna część osób podchodzących do tego egzaminu dojrzałości spędza wiele dni, tygodni, a nawet miesięcy na powtórzeniu sobie całego materiału ze wszystkich szkolnych lat.

W dobie rozwoju sztucznej inteligencji postanowiłam sprawdzić, jak ChatGPT poradzi sobie z tegoroczną maturą z języka polskiego. Od razu warto zaznaczyć, że tak, jak absolwenci szkół średnich mają aż 240 minut (cztery godziny) na rozwiązanie arkusza, tak AI wygenerowało mi odpowiedzi w około dwie minuty.

Oto, jak ChatGPT rozwiązał maturę 2025 z języka polskiego:

  • Zadanie 1. (0–1) Wyjaśnij sens zdania: „Rozpoczęliśmy wędrówkę pośród 'wędrowców'.”
    • Odpowiedź: Zdanie to oznacza, że ludzkość rozpoczęła eksplorację planet – ciał niebieskich, które dawniej określano jako „wędrujące gwiazdy”. Ludzie, wysyłając sondy i statki kosmiczne, sami stali się częścią tej „wędrówki” pośród planet.
  • Zadanie 2. (0–2) Czy w obu tekstach mowa o tej samej przyczynie zainteresowania kosmosem?
    • Rozstrzygnięcie: Nie;
    • Uzasadnienie: W tekście Carla Sagana przyczyną zainteresowania kosmosem jest potrzeba zrozumienia pochodzenia Ziemi i ludzkości oraz poznania wszechświata. Natomiast w tekście Marty Trepczyńskiej główną motywacją jest praktyczna możliwość przetrwania człowieka poza Ziemią, z naciskiem na warunki bytowe i techniczne.
  • Zadanie 3. (0–2) Dlaczego nie możemy po prostu wyruszyć na Marsa? Czy mowa o tym samym ograniczeniu w obu tekstach?
    • Odpowiedź: W tekście Sagana przeszkodą są ogromne koszty i brak prywatnych inwestycji. W tekście Trepczyńskiej ograniczeniem są warunki fizyczne – promieniowanie i temperatura. Oba teksty wskazują na inne bariery: ekonomiczne (Sagan) i biologiczno-techniczne (Trepczyńska).
  • Zadanie 4. (0–1)
    • P;
    • F.
  • Zadanie 5. (0–4) Notatka syntetyzująca (ok. 85 słów)
    • Człowiek od wieków interesował się kosmosem, poszukując w nim odpowiedzi na pytania o swoje miejsce we wszechświecie. Carl Sagan podkreśla naukową ciekawość i chęć poznania innych światów, co pogłębia wiedzę o Ziemi. Marta Trepczyńska wskazuje na praktyczne powody eksploracji – przetrwanie ludzkości poza Ziemią. Mimo ogromnych wyzwań, badania trwają, bo potrzeba poznania i zabezpieczenia przyszłości to istotne motywy działania ludzi.
  • Zadanie 6. (0–1)
    • A – 1. Herakles;
    • B – 4. Ikar.
  • Zadanie 7.1. (0–1)
    • Odpowiedź: „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” zaleca życie skromne, pełne pokory i przygotowanie się na sąd Boży. Natomiast „Wiosna” Morsztyna promuje korzystanie z życia, zanim nastąpi śmierć – postawę epikurejską.
  • Zadanie 7.2. (0–1)
    • Nazwa epoki: Średniowiecze;
    • Zgodność postawy: Utwór odzwierciedla średniowieczny światopogląd teocentryczny – życie doczesne to przygotowanie do życia wiecznego, a wartość moralna i pokora zapewniają zbawienie.
  • Zadanie 8.1. (0–1)
    • Argument 1: Władcy mają obowiązek dbać o społeczeństwo, bo „miejsce zasiedli Boże na ziemi”;
    • Argument 2: Zaniedbania władców prowadzą do upadku całych państw („występki miasta zgubiły”).
  • Zadanie 8.2. (0–1)
    • Epitet: „Pospolita Rzecz”;
    • Nazwa środka retorycznego: Apostrofa.
  • Zadanie 9. (0–2)
    • Rozstrzygnięcie: Tak, obrazy są podobne;
    • Argument 1: Obie matki są pogrążone w ogromnym bólu po stracie dziecka – jedna rozpacza, druga milczy;
    • Argument 2: Obie reprezentują matki symboliczne – Polka w „Stabat Mater” i matka patriota w „Dziadach”.
  • Zadanie 10.1. (0–1)
    • Odpowiedź: C. Gospodarz.
  • Zadanie 10.2. (0–1)
    • Odpowiedź: Rycerz symbolizuje przeszłość narodową, bohaterstwo i walkę o wolność. Jest uosobieniem czynu zbrojnego i przypomnieniem narodowych powinności.
  • Zadanie 11. (0–1)
    • Odpowiedź: Sformułowanie „przejdziem w mit” oznacza, że ludzie staną się legendą – ich istnienie, czyny i cierpienie przejdą do historii jako symbole czasu wojny i poświęcenia.
  • Zadanie 12. (0–2)
    • Odpowiedź: Wielkie oko symbolizuje inwigilację i kontrolę państwa totalitarnego. Czerwono-czarna kolorystyka oddaje atmosferę grozy, przemocy i zniewolenia społeczeństwa w świecie „Roku 1984”.
  • Zadanie 13. (0–1)
    • Odpowiedź: Groteska polega na zestawieniu śmierci z banalnym, niemal komicznym zachowaniem rodziny. Przykład: Eugenia mówi, że śmierć to coś „zwyczajnego”, a rodzina komentuje ją jak ekstrawagancję.
  • Zadanie 14. (0–2)
    • Odpowiedź: Nie, postawa Prometeusza z utworu Herberta jest sprzeczna z mitologicznym pierwowzorem. W micie Prometeusz buntuje się, cierpi dla dobra ludzkości. W utworze Herberta jest bierny, zgorzkniały, zaakceptował los i nawet śmieje się z wykorzystania ognia do zniszczenia miasta – co przeczy jego dawnemu heroizmowi.

Co więcej, sztuczna inteligencja wygenerowała również wypracowanie na temat nr 1: "Źródło nadziei w czasach trudnych dla człowieka". Można jednak zauważyć, że trudno byłoby zaliczyć taką pracę ze względu chociażby na jej długość. AI wygenerowało bowiem:

Temat: Źródło nadziei w czasach trudnych dla człowieka. W życiu człowieka nie brakuje momentów trudnych, pełnych cierpienia, rozczarowań i strachu. W takich chwilach to właśnie nadzieja staje się siłą, która pozwala przetrwać, nie poddać się i iść dalej. Jej źródła mogą być różne: religia, drugi człowiek, własna wiara, a nawet literatura. Celem tej pracy jest ukazanie, skąd człowiek może czerpać nadzieję w chwilach próby, na podstawie wybranych utworów literackich oraz odpowiednich kontekstów.Jednym z najważniejszych literackich świadectw walki człowieka z cierpieniem, w którym nadzieja odgrywa kluczową rolę, jest „Dżuma” Alberta Camusa. Akcja powieści rozgrywa się w Oranie, mieście dotkniętym zarazą. Bohaterowie, z doktor Rieux na czele, mimo beznadziejności sytuacji i grozy śmierci, decydują się walczyć o życie i godność mieszkańców. Rieux, choć nie wierzy w Boga, głęboko wierzy w sens ludzkiej solidarności i działania – to właśnie staje się jego źródłem nadziei. Bohaterowie, tacy jak Tarrou czy Grand, reprezentują postawę odpowiedzialności za drugiego człowieka. Camus ukazuje, że nawet w obliczu katastrofy nadzieja może tkwić w samym akcie oporu, w etyce codziennej walki o dobro.Kolejnym utworem, który doskonale ukazuje moc nadziei, jest „Zdążyć przed Panem Bogiem” Hanny Krall. To literacki wywiad z Markiem Edelmanem, jednym z przywódców powstania w getcie warszawskim. Opowiada on o heroizmie ludzi, którzy walczyli, choć wiedzieli, że nie mają szans. Nadzieja w tej relacji nie polega na wierze w zwycięstwo, ale na przekonaniu, że warto żyć godnie i umrzeć z poczuciem sensu. Edelman przywołuje sytuacje, w których ludzie ratowali innych mimo strachu, starali się kochać, troszczyć się – właśnie w tym odnajdywali ślad człowieczeństwa, który był ich ostatnią nadzieją.Dopełnieniem tej refleksji może być biblijna postać Hioba. W Księdze Hioba bohater doświadcza ogromnych cierpień: traci majątek, rodzinę, zdrowie. Mimo to nie traci całkowicie wiary w Boga, choć zmaga się z wątpliwościami. Jego historia to opowieść o cierpieniu, próbie i trwaniu. Nadzieją dla Hioba nie jest natychmiastowa ulga, lecz przekonanie, że cierpienie ma sens i że w końcu sprawiedliwość zostanie przywrócona. Ta nadzieja – duchowa i religijna – daje mu siłę do przetrwania.Warto również wspomnieć o poezji Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, który w czasie wojny pisał o beznadziei, strachu i śmierci, a jednak w jego utworach pobrzmiewała tęsknota za światem, w którym znów będzie możliwe życie i miłość. Wiersz „Ten czas” ukazuje tragizm pokolenia, które dojrzewało w czasie wojny, ale mimo to zachowywało wiarę, że ich ofiara nie pójdzie na marne – to także była forma nadziei.Podsumowując, źródłem nadziei w czasach trudnych dla człowieka może być drugi człowiek, własne zasady moralne, wiara, pamięć o wartościach, a także kultura i literatura. To, co łączy wspomniane dzieła, to przekonanie, że nadzieja nie polega na pewności zwycięstwa, ale na wierności sobie i innym – nawet w obliczu cierpienia. Nadzieja, choć często krucha, bywa jedynym, co trzyma człowieka przy życiu.

Sprawdź odpowiedzi do matury 2025 z języka polskiego

Wrocław Radio ESKA Google News
Świętokrzyskie. Matura 2025 w I L.O w Skarżysku-Kamiennej