samochody korek

i

Autor: Pixabay

Wrocław

To będzie koniec korków na południu Wrocławia? Eksperci wskazali rozwiązania komunikacyjne

2024-03-12 18:50

Odkorkować południe Wrocławia - taką misję otrzymali eksperci komunikacyjni i transportowi, którzy podobnymi zadaniami zajmowali się również w Warszawie, Krakowie i Gdańsku. Ich propozycje zostaną teraz przedyskutowane z mieszkańcami. Jeśli pomysły zostaną zaakceptowane przez wrocławian, to później pozostanie już tylko wykonanie zaleceń.

Pakiet dla Południa. Eksperci wskazali, jak odkorkować tę część Wrocławia

Komunikacyjni eksperci, którzy pracowali wcześniej w innych polskich miastach, zostali poproszeni o wykonanie szeregu porad, mających na celu odkorkowanie południowej części Wrocławia. Na celownik wzięto m.in. ulicę Zwycięską, Grota-Roweckiego czy Buforową, czyli miejsca, w których podróż samochodem zamienia się w prawdziwy koszmar. Zaproponowane rozwiązania mają zostać przedyskutowane z mieszkańcami. 

Urzędnicy wytypowali najpierw 10 "zapalnych miejsc" południa Wrocławia, w których zatory powstają najczęściej. Taką listę przesłano ekspertom, którzy za zadanie mieli zaproponować kilka rozwiązań, mających na celu odkorkowanie tej części miasta.

- Kłopotem dla wszystkich jest np. intensywny wjazd samochodów z gmin okalających – od ul. Ołtaszyńskiej czy Wspólnej. Rogatki, estakada kolejowa, wjazdy czy brak pasów dla komunikacji zbiorowej powodują, że sytuacja komunikacyjna na południu jest frustrująca. Dodatkowo jazda autobusem nie jest godną alternatywą dla aut, ponieważ autobusy stoją w porannych kolejkach razem z samochodami – opisywała na spotkaniu w CAL na Ołtaszynie Monika Kozłowska-Święconek z Biura Zrównoważonej Mobilności.

Eksperci z firmy Via Vistula przyjechali do Wrocławia w styczniu, aby obserwować, jak układa się ruch na Ołtaszynie, Wojszycach, Jagodnie i Partynicach. Przyjrzeli się życiu na osiedlach, sprawdzając, w których godzinach problem jest największy. Przedstawiono im także ze strukturę właścicielską terenów, plany kolejowe, potencjał taborowy MPK, a także zmiany, jakie nastąpią np. po uruchomieniu Wschodniej Obwodnicy Wrocławia między Grota-Roweckiego a Bielanami. Efektem ich analizy powstał "Pakiet dla Południa", czyli kilka dużych i kilka mniejszych rozwiązań dla południowych osiedli miasta.

- To, co blokuje mocne zmiany komunikacyjne dla południa, to wąskie wiadukty i estakada kolejowa oraz linia kolejowa 285 prowadzona w poziomie terenu. Ona odcina południe od reszty miasta uniemożliwiając np. puszczenie tramwajów. Z drugiej strony problemem jest niedokończona Wschodnia Obwodnica miasta, która zamiast odprowadzać ruch z tych osiedli „dokłada” pojazdów jadących tą drogą z północy i wschodu i wpuszczając ten ruch w ulicę Grota-Roweckiego – analizował Mateusz Szpórnóg z Via Vistula.

Zaproponowanych rozwiązań jest całkiem sporo. To między innymi:

  • Trasa Autobusowo-Tramwajowa na Jagodno
  • Trasa Autobusowo-Tramwajowa na odcinku Gaj - szpital na Borowskiej
  • połączenie drogowe, które na odcinku Zielonego Klina będzie służyło wyłącznie autobusom, rowerom i pieszym
  • budowa pętli autobusowej pętli w rejonie granicy miasta i ul. Wspólnej, w pobliżu Wschodniej Obwodnicy Wrocławia
  • przeprojektowanie ul. Grota-Roweckiego
  • wydłużenie pasu do skrętu w prawo przy ul. Zwycięskiej, przebudowa ronda

Wszystkie proponowane zmiany omówione zostaną teraz z mieszkańcami. Pierwsze spotkania mają odbyć się jeszcze w maju tego roku. W konsultacjach udział wezmą eksperci, którzy zmiany te zaproponowali. 

Zielony taras pośród chmur. Pepsi zaprezentowało swoje nowe Logo na szczycie Varso Tower

QUIZ: Znasz te miejsca? Prawdziwi wrocławianie zdobędą przynajmniej 7/10 punktów!

Pytanie 1 z 10
Na początek coś rozgrzewkowego. Jak nazywa się obiekt na zdjęciu?
Sky Tower