Projekt Cyklostrady Dolnośląskiej realizuje samorząd województwa dolnośląskiego wspólnie z samorządami lokalnymi. Zakłada on powstanie na Dolnym Śląsku szerokiej sieci tras rowerowych o łącznej długości ponad 2 tys. kilometrów (obecnie w województwie jest 640 kilometrów tras rowerowych), która obejmie swoim zasięgiem cały region, dzięki czemu połączy się z trasami rowerowymi w Czechach i Niemczech. Wiadomo, że poszczególne trasy będą realizowały samorządy konkretnych gmin, a budowa będzie się odbywała w ramach Funduszy Europejskich dla Dolnego Śląska.
Planem i koncepcją tras zajął się Instytut Rozwoju Regionalnego (instytucja samorządu województwa). I tak powstały najważniejsze koncepcje tras, m.in. trasa Blue Velo, przebiegająca wzdłuż Odry, czy międzynarodowa trasa EuroVelo 9, łącząca Bałtyk z Adriatykiem (Gdańsk z Pulą w Chorwacji przez Czechy, Austrię i Słowenię). Poszczególne odcinki dróg rowerowych mają zostać zaprojektowane.
Gdzie powstaną nowe trasy rowerowe?
- Dolnośląska Służba Dróg i Kolei ogłosiła przetargi na stworzenie dokumentacji projektowej dla inwestycji. Pierwsze z rowerowych tras, które będą projektowane, to EuroVelo 9 przebiegająca na terenie gminy Wisznia Mała. Trasa łączy Wrocław z Trzebnicą i dalej w kierunku północnym z Wielkopolską. To również Trasa Via Regia na terenie Gminy Lubomierz oraz Trasa Doliny Nysy Łużyckiej na terenie gminy Bogatynia - przekazuje naszej redakcji Michał Nowakowski, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego.
Z mapy koncepcji głównych tras rowerowych na Dolnym Śląsku możemy się dowiedzieć jak mają wyglądać poszczególne trasy według planu. Na mapie zaznaczono planowaną trasę międzynarodową przebiegającą przez Dolny Śląsk z północy przez Wrocław aż do granicy z Czechami. Ponadto zaznaczone są przebiegi tras krajowych, jak np. Zgorzelec-Chełm, Wrocław-Warszawa, Katowice-Ujście Nysy Łużyckiej do Odry. Są także trasy regionalne, m.in. trasa Doliny Baryczy (przebiegająca przez Górę), trasa Miedziana (przebiegająca przez Lubin), trasa Kamienna (przebiegająca przez Jawor), czy trasa Złota (przebiegająca przez Ząbkowice Śląskie).
Program budowy tras rowerowych wliczających się Cyklostradę Dolnośląską jest rozłożony na wiele lat.
Inwestycje związane z turystyką rowerową
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego zapowiada realizację innych inicjatyw skierowanych do rowerzystów. W planie są Dolnośląskie Rowerowe Parki Umiejętności - to inicjatywa budowy parków rowerowych służących do nauki i doskonalenia techniki jazdy na rowerze górskim. Powstać mają popularne single tracki oraz pump tracki. W planie jest też budowa zamkniętego toru treningowo-wyścigowego dla kolarstwa szosowego w Bielawie. To ma być jedyny taki obiekt w Polsce i drugi w Europie. W tej sprawie podpisano list intencyjny.
- Dolnośląski Kolarski Tor Szosowy - ma spełniać funkcje szkoleniowo rekreacyjne z opcją wykorzystania pod imprezy sportowe. Sieć dróg o zmiennej nawierzchni asfaltowo brukowej pozwalają na wytyczenie kilku odrębnych tras o różnym stopniu trudności zarówno jeśli chodzi o podjazdy-zjazdy jak i odcinki bardziej techniczne. W dolnej części – całkowicie osobny tor będą mieli najmłodsi. Całość zostanie wpięta do systemu dróg gminnych i powiatowych co w perspektywie większych imprez kolarskich pozwoli wyjechać z toru i nań wrócić, zaliczając po drodze pętle o wymaganej długości. Do tego planowane jest utworzenie infrastruktury pod strefę regeneracji dla zawodników, boksów dla drużyn, małej gastronomii oraz dodatkowych miejsc parkingowych - informuje Michał Nowakowski i dodaje, że w planie jest też budowa Parku Rowerowego Cross Country w Polanicy Zdroju.