Jednym z najbardziej niebezpiecznych przystanków tramwajowych we Wrocławiu od lat jest „Dubois” na ul. Drobnera. Znajduje się on na wyniesieniu między jezdnią a torowiskiem. Wysepka, na którą wchodzą pasażerowie nie jest oddzielona od jezdni barierkami. Z jednej strony w bliskiej odległości zatrzymuje się tramwaj, a tuż za plecami przejeżdżają auta.
- Brak barierek między ruchliwą jezdnią a torowiskiem powoduje, że wcale nie korzystałem z tego przystanku mieszkając przy ul. Pomorskiej – pisze w mediach społecznościowych jeden z mieszkańców Wrocławia.
We Wrocławiu jest jednak więcej niebezpiecznych przystanków. Informuje o tym raport z badań naukowców Politechniki Wrocławskiej i Politechniki Gdańskiej.
Niebezpieczne przystanki we Wrocławiu. Tu trzeba szczególnie uważać
Jak podkreślają naukowcy, celem raportu było przedstawienie wyników badań szacujących poziom bezpieczeństwa stref przystankowych dla wybranych linii tramwajowych we Wrocławiu. W badaniu wzięto pod uwagę trzy wskaźniki:
- lokalizację i infrastrukturę przystanku,
- jego dostępność
- natężenie ruchu w strefie przystanku.
W raporcie czytamy, że za niebezpieczne uznane zostały te przystanki, które dostały poniżej 20 punktów. - Na linii 4 w kierunku Biskupina za niebezpieczne uznano 15 przystanków, natomiast w kierunku Oporowa – 11. Dla linii numer 7 w kierunku Kleciny 9 przystanków otrzymało wskaźnik bezpieczeństwa poniżej 20 punktów, natomiast w kierunku Poświętne – 11 przystanków - piszą naukowcy.
I tak z artykułu pt. "Ocena bezpieczeństwa przystanków tramwajowych" wynika, że za szczególnie niebezpieczne uznano przystanki tramwajowe pod Arkadami i pod Renomą. Otrzymały tylko jeden punkt w ocenie bezpieczeństwa.
- Nic dziwnego - na tych przystankach wysiada się z tramwaju wprost na dwupasmową jezdnię, często pomiędzy stojące samochody – komentuje Towarzystwo Upiększania Miasta Wrocławia.
- Część przystanków wyspowych, pomimo teoretycznie większego zabezpieczenia pasażerów, uzyskała w ocenie niski poziom bezpieczeństwa. Jest to spowodowane ich specyfiką. Na przykład wyspowe przystanki podwójne przedzielone przejściem dla pieszych pomiędzy strefą zatrzymania jednego i drugiego składu – Świdnicka i Zamkowa – znajdujące się w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego (linia 4), charakteryzują się bardzo niskim wskaźnikiem bezpieczeństwa, na poziomie 8. Jest to w dużej mierze spowodowane ograniczoną funkcjonalnością tego przystanku oraz dużą odległością konieczną do przejścia przez pieszego z jednej części peronu przystankowego na drugą - czytamy dalej w w artykule naukowców.
Wśród przystanków, które wskazane zostały jako niebezpieczne są np:
- Dubois, Uniwersytet, Paulińska, Narodowe Forum Muzyki, Trzebnicka, Rynek (linia nr 7 Klecina),
- Oławska, Wita Stwosza, Uniwersytecka, Opera, Świdnicka, Radio i Telewizja (linia nr 7 Poświętne),
- Biskupin, Zamkowa, Świdnicka, Galeria Dominikańska, ZOO, Chełmońskiego, Spółdzielcza, Plac Grunwaldzki, Stalowa, Pereca, Bzowa, Urząd Wojewódzki, Fiołkowa, Hutmen (linia nr 4 Biskupin)
- Galeria Dominikańska, Świdnicka, Zamkowa, Plac Grunwaldzki, Urząd Wojewódzki, Pereca, Stalowa, Tramwajowa, Hutmen (linia nr 4 Oporowa).
Naukowcy podkreślają, że przedstawione badania wskazują ocenę poziomu bezpieczeństwa przystanków obsługujących wybrane linie tramwajowe we Wrocławiu i mają charakter informacyjny.