Podróż pociągiem możliwa będzie tylko wtedy, gdy posiadamy rezerwację. Nie wystarczy już sam bilet. Co to dokładnie oznacza? Obowiązkową rezerwację miejsc we wszystkich następujących pociągach:
- Twoich Liniach Kolejowych (TLK)
- InterCity (IC)
- Express InterCity (EIC)
- Express InterCity Premium (EIP).
Bilety jednorazowe będą wydawane wyłącznie ze wskazaniem miejsca do siedzenia. Z kolei od osób podróżujących z biletem okresowym będzie wymagane posiadanie także rezerwacji miejsca na konkretne połączenie. Rezerwacja miejsca w przypadku tych ostatnich (podróżnych z biletem okresowym) będzie kosztować symboliczną złotówkę.
Podróż pociągiem tylko z rezerwacją miejsca
Bez rezerwacji miejsca bilet będzie nieważny. Wiadomo już także, że od 4 czerwca PKP Intercity wprowadzi nową funkcjonalność na swojej stronie internetowej - ci, którzy zakupili bilety innymi kanałami, będą mogli nabyć rezerwację miejsca do już kupionego biletu za pośrednictwem strony PKP.
Jeśli na stacji nie ma kasy biletowej lub jest ona nieczynna, podróżni powinni zgłosić się do konduktora już na peronie, jeszcze przed wejściem do pociągu. Jeśli będą wolne miejsca w pociągu, konduktor sprzeda pasażerowi bilet lub dokona rezerwacji i wyda miejscówkę.
W przypadku, gdy na stacji dostępna jest kasa biletowa, podróżny powinien nabyć w niej bilet jednorazowy lub rezerwację miejsca przed rozpoczęciem podróży. Gdy na stacji czynna jest kasa, zakup biletu u konduktora jest niemożliwy (bez względu na kategorię pociągu), a przebywanie na pokładzie bez ważnego biletu oznacza konieczność zapłaty zarówno należności za przejazd jak i opłaty dodatkowej.
Posiadacze biletów okresowych zakupionych do 3 czerwca br. włącznie, czyli przed wejściem zmian w życie, będą mogli zwrócić te bilety w odstępstwie od terminów przewidzianych na ich zwrot. Wysokość zwrotu środków będzie dokonywana proporcjonalnie do liczby niewykorzystanych dni i bez potrącenia odstępnego. Pasażerowie posiadający bilety okresowe kupione do 3 czerwca br. włącznie, którzy nadal będą z tych biletów korzystać, będą mogli wystąpić o zwrot należności za nabywane za symboliczną złotówkę obowiązkowe miejscówki po zakończeniu okresu ważności biletu okresowego lub zakończeniu ograniczeń związanych z limitowaniem liczby miejsc w pociągach.
Polecany artykuł:
Co jeśli nie mam rezerwacji?
Osoby, które kupiły bilet przed 4 czerwca, a nie mają rezerwacji miejsca i wsiądą do wybranego pociągu, mogą zostać potraktowane jako osoby bez ważnego biletu, a tym samym będą musiały zapłacić mandat za jazdę na gapę. Tak wynika z przepisów zawartych w regulaminie na stronie PKP:
Na przejazd rozpoczynający się od stacji, na której jest czynna kasa biletowa Podróżni nie mogą nabyć dokumentu przewozu w pociągu. Gdy osoba nie posiadająca dokumentu przewozu, w szczególności dokumentu wskazującego miejsce do siedzenia wsiądzie na takiej stacji do pociągu, wówczas potraktujemy ją jak Podróżnego bez ważnego dokumentu przewozu, z zastosowaniem postanowień § 5 ust. 1 - 2.
Co jeśli nie mam rezerwacji, a w pociągu nie ma miejsc?
Na miejscu może się okazać, że w pociągu nie ma miejsc. Co wtedy? Czy konduktor wyda nam wejściówkę? Otóż nie. Wówczas pasażerowie będą musieli poczekać na inny pociąg. To również wynika z nowych przepisów:
Konduktor odprawi Podróżnego tylko, gdy w pociągu są dostępne, na całej drodze przejazdu Podróżnego, miejsca w ramach udostępnianego limitu. Jeżeli nie ma wolnych miejsc w danym pociągu, Podróżny musi wybrać inne połączenie.