twierdza srebrna gora

i

Autor: Twierdza Srebrna Góra Facebook, Archiwum prywatne

Dolny Śląsk

Pociągi wracają do Srebrnej Góry! Historyczna linia kolejowa znów ożyje po 50 latach

2025-05-22 10:58

Po niemal półwiecznej przerwie pociągi ponownie zawitają do malowniczej Srebrnej Góry. W środę podpisano umowę na rewitalizację 12-kilometrowego odcinka linii kolejowej nr 318 z Bielawy do tej miejscowości. Inwestycja za ponad 41 mln zł to szansa nie tylko na lepszą komunikację, ale też impuls dla rozwoju turystyki wokół słynnej XVIII-wiecznej twierdzy, która może wkrótce trafić na listę UNESCO.

Powrót kolei do Srebrnej Góry. Po 50 latach rusza remont kluczowej trasy

Miłośnicy kolei, historii i górskich krajobrazów mają powód do radości. Po 50 latach rozpoczął się remont kluczowego fragmentu linii kolejowej nr 318 prowadzącej do Srebrnej Góry — dolnośląskiej perły z jedną z największych twierdz górskich Europy.

W środę, 21 maja, Dolnośląska Służba Dróg i Kolei (DSDiK) podpisała umowę z wykonawcą rewitalizacji 12-kilometrowego odcinka między Bielawą a Srebrną Górą. Koszt inwestycji to ponad 41 milionów złotych, a jej ukończenie planowane jest na 2026 rok.

"To kolejny ważny krok w odbudowie linii kolejowej do Srebrnej Góry" – zaznaczył marszałek województwa dolnośląskiego Paweł Gancarz. Obecnie trwają prace na odcinku Bielawa – Bielawa Zachodnia, a kolejna faza obejmie trasę aż do podnóża słynnej twierdzy.

Rewitalizacja linii ma na celu poprawę dostępności komunikacyjnej dla mieszkańców gminy Stoszowice, powiatu ząbkowickiego oraz dla turystów, którzy do tej pory pozbawieni byli bezpośredniego połączenia kolejowego ze Srebrną Górą.

Turystyczny potencjał i zabytek na miarę UNESCO

Nie bez znaczenia jest także turystyczna rola tej inwestycji. Twierdza Srebrna Góra, będąca Pomnikiem Historii, przyciąga turystów z całej Polski i zza granicy. Władze regionu aktywnie zabiegają o wpisanie tego monumentalnego obiektu na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

Całość prac na trasie Bielawa – Srebrna Góra ma pochłonąć 56 mln zł. Jak poinformował dyrektor DSDiK Mateusz Masłowski, dzięki przetargowi udało się uzyskać ofertę o niemal 40% tańszą niż pierwotnie zakładano. Zaoszczędzone środki zostaną przeznaczone na modernizację kolejnych lokalnych tras kolejowych w regionie.

Wrocław Radio ESKA Google News