Od 17 października 2023 r. zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej zmieniają się przepisy dotyczące pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Ta nowelizacja ma poprawić komfort pracy oraz być też dostosowana do rozwoju technologicznego.
Już od 17 listopada zmiany w Kodeksie Pracy. Pracownik będzie mógł otrzymać refundację szkieł kontaktowych oraz drugi monitor
Nowe przepisy wskazują, że co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy na każdym stanowisku ze stosowanymi systemami przenośnymi przeznaczonymi do użytkowania powinny dodatkowo być:
- stacjonarny monitor ekranowy lub podstawka umożliwiająca ustawienie ekranu tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu pracownika;
- dodatkowa klawiatura;
- dodatkowa mysz.
Pracodawca będzie miał sześć miesięcy na dostosowanie do minimalnych wymagań stanowisk pracy, które utworzono przed wejściem w życie rozporządzenia.
Co więcej, zmienią się też przepisy dotyczące zapewnienia przez pracodawców okularów. Od 17 listopada będą oni zobowiązani do zapewnienia pracownikowi okularów lub szkieł kontaktowych zgodnych z zaleceniem lekarza. Oczywiście chodzi o sytuację, w której wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przed monitorem.
"Wyposażenie stanowiska pracy oraz sposób rozmieszczenia elementów tego wyposażenia nie może powodować podczas pracy nadmiernego obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego i (lub) wzroku oraz być źródłem zagrożeń dla pracownika" - czytamy w załączniku do rozporządzenia.