Dolnośląskie obwodnice mają zostać wybudowane w ramach Programu Budowy 100 obwodnic w Polsce. Plan zakłada powstanie dróg do 2030 roku, a łączna długość obwodnic przekroczy 800 km. Koszt wszystkich obwodnic w kraju to prawie 28 miliardów złotych sfinansowanych z Krajowego Funduszu Drogowego.
Na początek obwodnica Głogowa. Kiedy będzie gotowa?
W pierwszej kolejności zostanie wybudowana obwodnica Głogowa. 18-kilometrowa trasa będzie drogą dwujezdniową i ominie Głogów od zachodu. Droga poprowadzi przez gminy Radwanice, Żukowice i Kotla.
Trasa będzie miała swój początek w gminie Radwanice na istniejącym północnym rondzie węzła Głogów Zachód – to miejsce, w którym przecina się ekspresowa S3 z drogą krajową nr 12. Obwodnica zakończy się w miejscowości Stare Serby i włączy się do istniejącej drogi krajowej nr 12. Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu właśnie ogłosił przetarg na wykonawcę inwestycji. Na oferty czeka do 29 września. Prace zaplanowano w latach 2024-2027.
Obwodnice także dla Legnicy, Milicza i Oławy
Budowy obwodnicy wyczekują także mieszkańcy Legnicy. Obecnie trwają prac nad koncepcją programową obwodnicy. Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach spodziewać się można na początku 2024 roku. Głównym celem budowy obwodnicy Legnicy jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego ze ścisłego centrum miasta. Łączna długość obwodnicy wyniesie 8,7 km, z czego GDDKiA odpowiada za 5,06 km. Obwodnica ma zostać oddana do użytku w 2029 roku.
Także na początku 2024 roku zapadnie najpewniej decyzja środowiskowa w sprawie obwodnicy Milicza. Celem jest wyprowadzenie ruchu, jaki koncentruje się w mieście z uwagi na przebieg DK15 przez centrum Milicza. Inwestycja ma zostać zrealizowana do 2029 roku.
W przypadku obwodnicy Oławy trwa weryfikacja opracowań geologicznych i środowiskowych. Na początku 2024 planowane jest złożenie wniosku w sprawie decyzji środowiskowej. Głównym celem budowy obwodnicy Oławy jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście z krajowej „94”, która jest drogą alternatywną dla autostrady A4. Inwestycja planowana jest do realizacji w latach 2026-2029.
Jeszcze w tym roku odbędzie się zebranie Zespołu Opiniowania Projektów i Inwestycji w sprawie budowy obwodnicy Złotego Stoku. Tu także celem jest odciążenie ruchu, który generuje DK46. Ruch ten prowadzi od Opola i autostrady A4 w kierunku Kotliny Kłodzkiej i dalej do przejścia w Kudowie Zdroju. Prace mają być realizowane w latach 2027-2030.
W drugim kwartale 2024 roku zapadnie decyzja środowiskowa w sprawie obwodnicy Międzyborza. Dzięki tej inwestycji poprawi się przepustowość układu łączącego drogę ekspresową S8 z nowo wybudowaną obwodnicą Ostrowa Wielkopolskiego (fragment S11). Budowa ma nastąpić w latach 2027-2029.
Ostatni projekt dotyczy obwodnicy Kaczorowa. Obecnie trwa procedura związana z wyborem wariantu tej obwodnicy. Uzyskanie decyzji środowiskowej planowane jest na początku 2025 roku, a sama inwestycja ma zostać przeprowadzona do 2030 roku.