Dolnośląscy rowerzyści na pewno mogą być zadowoleni. Ci spoza województwa dolnośląskiego również. Jak zapewniają władze naszego regionu, już niedługo powstanie Projekt Cyklostrady Dolnośląskiej. Oparty on będzie o sieć głównych tras rowerowych obejmujących swoim zasięgiem cały Dolny Śląsk, łącząc się również z trasami rowerowymi po stronie czeskiej i niemieckiej. Projekt tworzony jest w oparciu o obiektywne kryteria i zapewnia między innymi obsługę atrakcji turystycznych, połączenie z najważniejszymi ośrodkami regionu i jest zintegrowany z komunikacją zbiorową.
- Dolny Śląsk, jako jeden z pierwszych regionów w Polsce, podjął temat dróg rowerowych w sposób tak kompleksowy. Wspólnie z ekspertami i przedstawicielami środowiska miłośników turystyki rowerowej tworzymy strategię budowy sieci dróg rowerowych w całym regionie. Zadbaliśmy również o wypracowanie standardów projektowych, dzięki którym nowobudowane drogi będą bezpieczne, funkcjonalne, przyjazne dla użytkowników i środowiska – mówi marszałek Cezary Przybylski.
Jak będzie przebiegać trasa?
Projekt Cyklostrady Dolnośląskiej jest efektem prac planistycznych, które trwały w ostatnich 4 latach. W 2017 r. Zarząd Województwa Dolnośląskiego przyjął Dolnośląską Politykę Rowerową, której podstawowym celem jest wzrost udziału ruchu rowerowego w transporcie na terenie województwa.
Główne trasy rowerowe regionu tworzą sieć o długości prawie 1800 km. Sieć to 11 głównych tras, w tym 5 tras krajowych, stanowiących element Ogólnopolskiego systemu tras rowerowych, przyjętego przez Konwent Marszałków RP:
- Trasa krajowa nr 9 - EV 9 (Adriatyk - Bałtyk)
- Trasa krajowa nr 3 - Blue Velo (Ołomuniec - Bałtyk)
- Trasa krajowa nr 12 Słubice – Katowice
- Trasa krajowa nr 6 - Trasa Via Regia (Drezno – Kijów)
- Trasa krajowa nr 8 (Wrocław – Warszawa)
Według władz Dolnego Śląska Cyklostrada w swoim założeniu ma pełnić nie tylko funkcję rekreacyjną, ale będzie stanowiła również ważny element lokalnej sieci transportowej. Rower jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu, a obecny rozwój techniki pozwala na jego użytkowanie na znacznie dłuższe odległości. Dzięki temu jest realną alternatywą w codziennych dojazdach do pracy, do szkoły czy do sklepu. Główne trasy rowerowe regionu mogą służyć zarówno rekreacji, turystyce, jak i komunikacji.
Polecany artykuł: