Paneliści wypracowali ostatecznie 63 rekomendacje.
- Tych z bardzo silnym poparciem mamy 50, dodatkowo 13 do rozważenia. ⅓ spośród wszystkich wskazań uzyskała powyżej 95% poparcia. – mówi Bartłomiej Świerczewski, dyrektor Departamentu Spraw Społecznych – Widać, że przy zbudowaniu dobrego klimatu do dyskusji, wrocławianie i wrocławianki potrafią dojść do konsensusu w ważnych dla nich sprawach. Robi wrażenie stanowczość panelu. Na tym tle wrocławskie badanie wybija się spośród innych tego typu procesów realizowanych w ostatnich latach w Polsce – dodaje Świerczewski.
Panel miał przynieść odpowiedzi na pytanie: Jaki środek transportu publicznego powinien połączyć centrum miasta z osiedlami: Jagodno, Maślice, Muchobór Wielki, Ołtaszyn, Psie Pole – autobus czy tramwaj? Generalna odpowiedź brzmi: Tramwaj!
Priorytet dla tramwaju to główne wskazanie Panelu. Miasto deklaruje, że będzie iść nadal w tym kierunku, dlatego jeszcze w tym roku rozpocznie weryfikację Wrocławskiego Programu Tramwajowego z 2016 roku.
- Jako rozwiązanie opcjonalne panel wskazał również autobus we wszystkich kierunkach, które wziął pod rozwagę, czyli Jagodno, Maślice, Muchobór Wielki, Ołtaszyn, Psie Pole – Mówi Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności – W ślad za Jagodnem, gdzie pracujemy już nad wariantem przejściowym z wydzieloną drogą dla autobusu, przystąpimy do analizy takich opcji na innych wskazanych kierunkach. Dlatego wiosną 2021 roku przedstawiona zostanie nowa odsłona Programu Tramwajowego. Przedstawimy plan na ekologiczne, korytarze transportowe. Będzie on dostosowany do nowego okresu programowania Unii Europejskiej na lata 2021-2027, żeby przygotować się do pozyskiwania funduszy unijnych. Równocześnie mamy świadomość, że musimy brać pod uwagę możliwości miejskiego budżetu i etapowanie poszczególnych tras – kończy Kozłowska-Święconek.
Ponadto w 2021 roku przedstawiona zostanie do dyskusji z mieszkańcami Koncepcja nowego układu linii tramwajowych i autobusowych. A także rozpoczęta zostanie aktualizacja Planu transportowego 2016-2022, aby mieć aktualny dokument do organizowania transportu zbiorowego we Wrocławiu i aglomeracji po 2022.
Drugim istotnym zagadnieniem podniesionym w panelu było: Czy – dla podniesienia jakości życia i w trosce o środowisko – wprowadzić w mieście strefy o szczególnych zasadach poruszania się – np. ograniczenia wjazdu pojazdów o określonym typie silników, opłaty za wjazd, strefy ruchu pieszego, rozwój strefy płatnego parkowania?
Paneliści w zdecydowany sposób, na poziomie 87% poparcia, powiązali ograniczanie obecności samochodów w centrum i śródmieściu z poprawą jakości życia. O ile panel nie zarekomendował wprost wprowadzenia we Wrocławiu strefy czystego transportu, o tyle dał miastu silny mandat (88%) dla wprowadzenia wyższych opłat za parkowanie w centrum miasta w celu lepszego wykorzystania parkingów kubaturowych. Oznacza to, że do świadomości uczestników panelu przebiła się konieczność ograniczenia liczby 240 tys. samochodów, które wjeżdżają codziennie do miasta.
Wśród rekomendacji do rozważenia z wysokim poparciem 65% pojawiło się wskazanie o lobbowanie na poziomie rządowym o wprowadzenie przepisów umożliwiających procedowanie w mieście stref ograniczonego wjazdu dla pojazdów o określonym typie silnika, a w ślad za tym wprowadzenie strefy ograniczonego ruchu na obszarze wyznaczonym przez Promenadę Staromiejską (73%).
- Będziemy się przygotowywać do tego, by przeprowadzić badania realnej emisji spalin – mówi Katarzyna Szymczak-Pomianowska, dyrektor Departamentu Zrównoważonego Rozwoju – W Krakowie tego typu analizy wykazały, że za blisko połowę zanieczyszczeń komunikacyjnych odpowiada kilka procent pojazdów o najgorszych parametrach emisji. Jeśli udałoby się, np. wspólnie z Polskim Alarmem Smogowym pozyskać zewnętrzne dofinansowanie do badań, moglibyśmy je przeprowadzić już w 2021 roku.
Panel obywatelski to forma demokratycznego podejmowania decyzji, którą można zastosować na poziomie miasta, państwa, czy społeczności międzynarodowej. Rolą panelistów jest dogłębne przeanalizowanie tematu, wysłuchanie argumentów za i przeciw, omówienie różnych rozwiązań, a następnie podejmowanie świadomych i przemyślanych decyzji.
W skład panelu obywatelskiego we Wrocławiu weszło 75 osób, a kolejnych 10 miało rolę panelistów i panelistek rezerwowych. Wylosowani z uwzględnieniem kryteriów demograficznych, takich jak płeć, wiek czy wykształcenie, wrocławianie stanowili „miasto w pigułce”. W panelu udział wzięło 41 kobiet i 34 mężczyzn, 3 osoby w wieku 18-24 lata, 21 osób w wieku 25-39 lat, 31 w wieku 40-64 lata i 18 osób powyżej 60 roku życia. 41 uczestników miało wykształcenie średnie, 27 wyższe, 5 podstawowe; większość osób, aż 29, korzysta z samochodu, 23 poruszają się komunikacją zbiorową, 15 pieszo, a 6 rowerem. Paneliści różnili się także miejscem zamieszkania.